DRIVR

Eerste Test: Range Rover Evoque 2.2 SD4 Dynamic

De laatste – en misschien wel enige – keer dat de Freelander cool in beeld kwam, was in de Noorse detectivereeks Varg Veum. Niet omdat de kleine Landy op zich subzero is, eerder omdat Varg zelfs met een witte Nissan Sunny zou wegkomen – inclusief je vriendin op de achterbank.  Land Rover’s instapper is dan ook nooit een sex machine geweest, en daar moet nu verandering in komen met de Range Rover Evoque die voor minimaal 33.800€ tegen je been rijdt.

testrangeroverevoque4

testrangeroverevoque2testrangeroverevoque43

33.800€ koopt je één van de hipste SUV’s van het moment, zij het in vijfdeursversie beter dan de blitse driedeurs die als LRX Concept werd voorgesteld. Wil je de coupé-versie, dan komt er 700€ bij. En als je toch bezig bent, leg dan nog even 4.000€ op voor de krachtigste diesel met 4×4. Toppers als ons exemplaar met 20-duimers en uitstekende sportkuipen (de zogenaamde Dynamic) gaan voor 46.400€ plus extra’s. Of waarom de 20% goedkopere Freelander nog even in de brochures staat…

Voor dat geld mag de Evoque gerust een nieuwe standaard zetten, en dat doet hij gelukkig ook. Met name de rijdynamiek draagt overduidelijk de stempel van chassisguru Mike Cross; Mike ‘Sideways’ Cross als hij Jaguars aan het afstellen is, maar hier eerder goed gemanierd met een subtiel afgeveerde koets en verrassend veel grip van de semi-offroadbanden. Elke Range moet immers terrein aankunnen, ook al zijn de wegmanieren van de Evoque beter dan ooit. En daar zit de continu variabele demping alias MagneRide (standaard op de hogere versies) zeker voor iets tussen, net als bij de Ferrari 458 Italia.

testrangeroverevoque6

testrangeroverevoque7testrangeroverevoque8

De turbodiesel is dezelfde als die in de Ford Mondeo en Jaguar XF, hier afgesteld op koppel (420Nm) beter dan vermogen (190pk). En dat geeft misschien wel fiscaal voordeel, zo vinnig als de andere twee wordt de Evoque er niet van. 1.800 kilo met opties is dan ook stevig, wat zich in verminderde acceleratie boven de snelweglimiet uit. De beloofde 8,5 tot 100 lijken daardoor scherp, net als het normverbruik van 5,8 liter dat tijdens deze kennismaking eerder naar de 12L/100km neigde. Wie de Evoque niet enkel om te poseren koopt, vermijd dan ook best de instapper met 150pk die op papier bijna elf seconden tot 100 nodig heeft.

En toch heeft de kleine Range heel wat DRIVR-troeven. Zo is er een prima afgewogen stuur, goed reagerende stuurlepels en een natuurlijk flow die menig klassieke sedan ontbreekt. Kortom: dit is het beste paar stelten waar wij al mee gesprint hebben – ook al voelt het geheel nooit zo hot aan als de marketingpulp wil doen geloven. Daartegenover staat een kwaliteitsbeleving waar zelfs Audi van moet slikken, terwijl de styling van het beste is wat dit segment ooit gezien heeft. Nu alleen JRL nog overtuigen om de 240pk sterke Dynamic-benzine op passieve dempers te commercialiseren, want dat blijkt pas echt een rel op wielen.

RANGE ROVER Evoque 2.2 SD4

Plus Min
+ Topdiesel is de keuze van het verstand – Benzinetopper die van het hart?

Weggecijferd

Motor 2.2 4-in-lijn turbo diesel
Aandrijving 4×4
Vermogen 190 pk
Koppel 420 Nm
Gewicht 1.685 kg
Transmissie 6-bak, automaat
CO2-uitstoot 149 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 8,5 s
Topsnelheid 195 km/h
Gem. testverbruik 11,6 l/100 km
Prijs 38.400 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

14 Responses

  1. VishnuSixDix says:

    Wát een bak! 😮

  2. 1-11 says:

    Waarom passieve dempers ?

    • Ken Divjak says:

      Volgens Mike Cross én journalisten die ermee gereden hebben, zou de meest DRIVR-geörienteerde versie de benzine-Si van 240pk zonder MagneRide (dus niet op actieve dempers) zijn. Maar die blijkt in Engeland niet voorhanden.

      Ik ben net eens gaan spitten in de Belgische brochures om te zien of dat bij ons wel kan, maar kom er momenteel niet uit. Dus even het antwoord van JRL België afwachten.

      • 1-11 says:

        Ok, bedankt voor de verduidelijking.

        De vraag wordt dan natuurlijk weer in welke mate een SUV een echte Drivr kan/moet zijn.

        Ik zat eerder te denken om mijn huidige collectie te vervangen door Evoque + aanhangwagen + compromisloos circuitspeeltje.

        • Ken Divjak says:

          Dan hoop ik dat je t’ een en ‘t ander in de verkoop staan hebt, want ons testexemplaar was inclusief opties goed voor (defibrilator bij de hand?) 65.000€.

          • 1-11 says:

            Idem hier, kwam in de configurator uit op 80.000 Zwitserse franken, dus 65.250€.

            Daar gaan we als alles de deur uit gaat net niet aankomen 🙁

            Maar goed, minder auto’s is minder kosten, minder verzekering, minder garageboxen huren. Komt nog bij dat een tracktoy niet noodzakelijk streetlegal hoeft te zijn, dus geen belasting, geen verzekering etc.

            Dus als we even het waardeverlies buiten beschouwing laten (niet evident op een Range Rover) lijkt het idee nog niet zo slecht.

            Als ik nu alleen nog afscheid kon nemen van mijn vierwielers, maar daar wringt het schoentje nu net…

          • Pieter Fret says:

            Wat heb je zoal staan 1-11, als ik zo curieus mag zijn?

          • Stijn says:

            Wat een prijzen voor een klein SUVtje… Bij Autogids hadden ze, net als bij de facelift van de XF, allerlei elektronische problemen met hun testwagen (is zelfs teruggemoeten)…
            Bovendien rijkte de prijs van hun testexemplaar eveneens tot de basisprijs van een Range Rover Sport…

            Voor dat geld koop ik wel iets anders, dat heus ook wel een trailer (op begaanbare paden) kan trekken:
            http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=195854379

  3. 1-11 says:

    Een 944 turbo, een Boxster S (986) en een E30 M3.

    Kan misschien vreemd klinken, maar als ik er daar maar één van zou kunnen houden, dan zou het de 944 zijn.
    IMHO zowat het beste dat er qua prijs/kwaliteit vandaag te dag te vinden is.

    • Stijn says:

      Leuke collectie. Denk dat de Boxster, hoe homogeen ook, bij mij eveneens als eerste zou gaan. Had wel de M3 als je persoonlijke topper verwacht. De 944 moet als Turbo of S2 een van de best rijdende wagens uit de jaren ’80 zijn. Maar de M3 is toch net een iets grotere legende. Een reden om voor de Turbo ipv S2 te gaan, die vaak de voorkeur geniet (mooi lineaire vermogensopbouw)? Of was het de bedoeling flink wat vermogen toe te voegen? Is de 944 trouwens niet wat duur in onderhoud (hoor 911 niveau uit die tijd), maar dit kan voor de M3 natuurlijk ook het geval zijn. Zal wel stevig in contrast staan met de modernere 986…

      • 1-11 says:

        De hoofdreden om uiteindelijk voor de 944 te kiezen is zijn gebruiksgemak. De Boxster en de M3 zijn net als de 944 schitterende DRIVRs, maar de 944 is de beste all-rounder. Comfortabel, indrukwekkende kwaliteit (23 jaar, 137.000 km en er rammelt absoluut niets aan) en een enorme koffer. En door zijn gewichtsverdeling en sper ook perfect in de sneeuw bruikbaar.
        Ideaal om te gaan skiën trouwens, skis en snowboard passen netjes in de koffer 🙂

        Qua onderhoud zit er weinig verschil tussen Boxster en 944. Als je een beetje onderhandeld kan je bij Porsche Classic-tarief krijgen voor de 944, dus iets goedkoper.

        Wat de keuze voor de turbo betreft heb je gelijk. Makkelijk, goedkoop én betrouwbaar tot 270 à 290 pk te tunen en dat was oorspronkelijk de bedoeling. Als daily lijkt een S2 inderdaad meer aangewezen, al zijn die wel moeilijker te vinden. Een collega doet er dagelijks 200 km mee, heeft er intussen bijna 370.000 op te teller !

        De M3 is een verhaal apart, een race-auto voor de straat met zowel de voor- als de nadelen daarvan. Heel speciaal gevoel aan het stuur, de auto vraagt als het ware naar bochten. Daar staat tegenover dat er onder de 4.000 toeren nauwelijks iets gebeurt. Daarboven is het feest, maar dat is op straat dan weer niet politiek correct meer. Volgend seizoen toch eens proberen op circuit te zetten,zodat hij z’n echt potentieel kan tonen.

        • Stijn says:

          Bedankt voor de info, zijn eigenlijk alle drie wagens die ik ooit overwogen heb (goeie smaak heb je dus :)). Enkele jaren geleden voor een aantrekkelijke prijs een 944 S2 kunnen kopen van de eerste eigenaar met minder dan 100.000km op de teller, nog steeds wat spijt dat ik toen niet op de kar ben gesprongen (figuurlijk dan natuurlijk)…

          • 1-11 says:

            Het is nog (net) niet te laat voor een 944. De prijzen van de S2 en turbo beginnen stilaan weer te stijgen.

            Ik heb de mijne 3 jaar geleden gekocht, bouwjaar 88 en 126K op de teller. 12.000 CHF voor betaald (toen omgerekend 8.000 EUR). Vandaag ligt de vraagprijs voor een vergelijkbare auto hier rond de 15.000 CHF.

            Je ziet ze ook weer vaker op onderhoud komen in het officiële dealer netwerk. En dat zou er wel eens op kunnen wijzen dat ze hun weg naar de (meer gefortuneerde) verzamelaars aan het vinden zijn.

  4. dieter says:

    Met deze Evoque gaat voor mij LaRo nét een stapje te ver in de weg die ze al eerder hadden ingeslagen: het uiterlijk dat té veel show, glitter en glamour is.
    Dat ze al lang niet meer mikken op een beperkt afzetgebied zoals de conservatieve eilandbewoners maar op de US-of-A is thans meer dan duidelijk.
    Maar ja, “de gustibus (et coloribus) non est disputandum”
    ;o)

Leave a Reply