DRIVR

Lotus krijgt 10,4 miljoen pond Overheidssteun

Zij die hoopten dat Lotus zou terugkomen van de toekomstplannen die het een jaar geleden presenteerde op het autosalon van Parijs, mogen hun dromen opbergen. Dankzij de 10,4 miljoen pond die de Britse overheid gisteren in het merk injecteerde, lijkt de komst van een gloednieuw, up-market gamma definitief veiliggesteld. Niet zozeer omdat dat bedrag de ontwikkelingskosten dekt – verre van – maar vooral omdat Lotus in ruil voor die steun resultaten op tafel zal moeten leggen.

esprit1b_1000
Lotus Esprit (2013).

De geldinjectie kadert in het Regional Growth Fund, dat in totaal 1,4 miljard pond investeert in Britse bedrijven die in eigen land produceren. In het VK was na CEO Dany Bahars aankondiging in Parijs immers ongerustheid ontstaan over een mogelijke verhuis naar bijvoorbeeld Maleisië, het thuisland van de investeringsgroep die tegenwoordig de touwtjes in handen heeft bij Lotus. Dat scenario is bij deze afgewend, op zijn minst voor vijf à zes jaar.

elite2_1000
Lotus Elite (2013).

Met het geld zal Lotus een tweede fabriek openen in Engeland, waar de nieuwe modellen met de motor voorin (Elite, Ethos en Eterne) ten vroegste vanaf 2013 van de band zullen rollen. Om de ontwikkeling en marktintroductie in goede banen te leiden, heeft Lotus inmiddels o.m. Ferrari-ontwerper Donato Coco, AMG-productiebaas Stephan Pathenschneider, voormalig Ferrari F1-teammanager Claudio Berro en GM-vicevoorzitter Bob Lutz ingelijfd. Het lijkt de mannen uit Hethel dus meer dan ooit menens.

evora-gte1_1000exige-s1_1000
Lotus Evora GTE & Exige S (2012).

De eerste nieuwe Loti zijn echter niet de vijf aangekondigde modellen, maar de Exige S (met 3.5 V6) en de van de GT2-racewagen afgeleide Evora GTE met 420 pk en een gerobotiseerde zesbak. En zolang Lotus ook zo’n hardcore sportwagens blijft bouwen, zal het ons eerlijk gezegd worst wezen waarmee ze hun bankrekening nog zoal aanspekken.

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    “…zal het ons eerlijk gezegd worst wezen waarmee ze hun bankrekening nog zoal aanspekken…”

    Ons wel, maar de Britten zelf ook?

    http://twitter.com/harrismonkey/status/131303779042734081

  2. Pieter Ameye says:

    Nissan (£27 miljoen) en Jaguar/Land Rover (£21 miljoen) staan garant voor duizenden jobs. Maar dat ook Bentley 3 miljoen pond krijgt gaat er bij mij niet in. Lotus draait ten slotte al bijna 15 jaar verlies, maar Bentley onder de vleugels van het steenrijke VAG? Raakt kant noch wal.

    Verdeel het geld dan onder Morgan, Caterham, Westfield en Ginetta. Tenminste nog écht Britse constructeurs.

Leave a Reply