DRIVR

TechTalk: Accu-Wisselstations voor EV’s uitgelegd

Je hebt het zeker in onze kennismaking met de Renault Fluence Z(ero)E(mission) gelezen: “Een oplaadbeurt duurt afhankelijk van de gebruikte methode tussen de drie minuten – via fysiek omwisselen van de batterij – en tien à twaalf uur via het klassieke stopcontact. Dat laatste met de stekker kent iedereen, maar ‘fysiek omwisselen in drie minuten’? Hoe gaat dat exact in zijn werk?

Je moet geen ingenieur zijn om te weten dat Elektrische Voertuigen (EV’s) meer batterijen aan boord hebben dan een conventionele wagen. Zo’n 280kg meer om exact te zijn, en die zitten om veiligheidsredenen goed verstopt in het binnenste van de EV.  Dat pakket in drie minuten omwisselen lijkt dan ook onmogelijk – maar enkel omdat er bij ons nog geen installaties voor bestaan. Het technologiebedrijf Better Place installeert die ondertussen wereldwijd, en doet na Israël en Australië ook Denemarken aan om het eerste wisselstation op Europese bodem te starten.

Hoe dat in zijn werk gaat? Zoals een carwash zonder de schuim: 1) de EV-rijder biedt zich met zijn chipkaart aan bij een wisselstation, 2) de wagen haakt in op de rolketting, 3) wordt onderaan gereinigd, 4) het lege batterijpack gaat eruit, 5) een opgeladen exemplaar komt in de plaats en een vijftal minuten later in de EV weer onderweg. Denemarken plant twaalf zo’n wisselstations op 65km van elkaar (naast 1.000 publieke oplaadzuilen) om heel het land elektrisch te ontsluiten.

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, niet? En dat is het voorlopig ook. Want zolang er geen standaard bestaat voor dergelijke batterijpakketten, kunnen de Better Place-vestigingen slechts één type EV aan – en dat is momenteel de Renault Fluence ZE. Bovendien twijfelen specialisten aan de haalbaarheid van grote stocks batterijen voor elk wisselstation, terwijl er nu al een tekort voor de productie bestaat. Deelname is trouwens evenmin gratis; de starter’s fee bedraagt 1350€ waarna er elke maand betaald moet worden voor de elektriciteit. Maar dat zou bij intensief gebruik nog altijd tien tot twintig procent voordeliger zijn dan rijden op brandstof aldus de bedenkers.

Share Button

5 Responses

  1. 1-11 says:

    Over de slaagkansen zou ik me niet teveel zorgen maken.
    Oprichter Shai Agassi heeft in een vorig leven al bewezen een geniaal visionair te zijn die heel goed weet waar hij mee bezig is en waar hij heen wil.

    Of dat nu voor ons DRIVRs goed nieuws is is een ander verhaal…

    • Pieter Ameye says:

      “Of dat nu voor ons DRIVRs goed nieuws is is een ander verhaal…”

      Laat elke huis, tuin en keukenridder (of prinses) gerust elektrisch rijden. More of the good stuff for us 😉

      • lexus says:

        precies wat ik ervan denk, ik wil op men 70ste nog deftig kunnen rijden met een oldtimer en niet met een stofzuiger (waarschijnlijk rijdt da wel goe,ma tis ni t zelfde)

      • 1-11 says:

        Helemaal mee eens.

        Om eerlijk te zijn zou ik er zelf eigenlijk weinig op tegen hebben om als daily met zo’n ding te rijden.

        En the good stuff gebruiken waar het voor gemaakt is
        🙂

  2. Ken Divjak says:

    Vinger aan de pols hè DRIVRs.

    We leven in de spannendste periode die een autoliefhebber/-journalist kan meemaken, dan kan je toch moeilijk aan de zijlijn blijven staan?

Leave a Reply