DRIVR

Peugeot 208 GTi: Kleiner, Lichter & Twee Smaken

Al gemerkt dat auto’s bij elke generatiewissel groter en zwaarder worden? Constructeurs wijten dat doorgaans aan “meer veiligheid” en “een betere afwerking”, maar grosso modo komt het neer op het volgende: twee groeispurten op rij creëren plaats voor een kleiner model onderin. Kijk daarvoor maar naar de VW Golf, Polo en Up. Maar dat die strategie niet altijd werkt, bekent Peugeot nu met de nieuwe 208.

peugeot208gti1

Geen officiële beelden, maar de 208 GTi komt zeker eind 2012 – en wel in twee smaken

“De bestuurder weer centraal plaatsen” – dat is het doel van de volgende lichting Peugeots aldus Jean-Marc Gales. Daarom borduurt de 208 niet verder op de corpulente 207, maar inspireert hij zich op de 206 die fin de carrière 1.025kg woog. Straffer nog: de nieuwe start bij 975kg om gemiddeld 110 kilo beter te doen dan het uitgaande model dat – dixit Peugeot zelf – niet meer veel met stadmini’s te zien had. En ook niet met DRIVR nota bene.

peugeot208gti2

Met de huidige trend naar vijfdeurs-GTi’s zou de driedeurs wel eens gezelschap kunnen krijgen

Van de 208 komen er dan ook zeker GTi-derivaten. Of die als Grand Tourisme injection gecommercialiseerd zullen worden, is nog niet bekend; Peugeot twijfelt al jaren tussen GTi en RC, en zou voor de 208 zelfs beide kunnen inzetten. PSA-partner Citroën heeft immers ook een DS3 Sport met 150pk, en een Racing met 207. En laat dat nu net de getallen zijn die Gales aanhaalt wanneer hij het over de gepeperde versies heeft. Ook wars aan de vigerende normen komen de GTi’s al eind 2012 (zes maanden na de gewone modellen), en dus niet richting mid-life zoals Ford bijvoorbeeld doet. Van een frisse wind uit Sochaux gesproken!

[Renders: Douglas Wood voor TopGear.nl]

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Er is nog een render opgedoken;
    meer in de trant van de 205GTi en ditmaal door een zekere Theophilus Chin:

    knipsel

Leave a Reply