DRIVR

Ford lanceert de ‘TracKey’ op de Mustang Boss 302

De Mustang Boss 302 is Ford USA’s technologische tour de force. Eén die de concurrentie aangaat met Europe’s finest zoals de BMW M3 en Audi RS5. En om die beweringen kracht bij te zetten, zwaait Ford maar al te graag met quasi identieke (of zelfs snellere) rondetijden op Laguna Seca. Het geheim achter die toptijden? De Boss’ speciale TracKey; een alternatieve sleutel die het boerenpaard ogenblikkelijk transformeert in een renpaard. Maar dat heeft zo zijn gevolgen.

ford-mustang_boss_302_2012

Vooraleer we op de garantievoorwaarden ingaan, even een kleine introductie op die zogenaamde TracKey. Hoewel elke Boss 302 standaard voorzien is op het gebruik van de alternatieve sleutel, blijft het kleinood optioneel, en zal je je tot een officiële Ford Racing Dealer moeten wenden om ook de tweede sleutel in handen te krijgen. Kostprijs? Een schamele 302 dollar, of 220 euro. Performance kwam dus nog nooit zo goedkoop, en dat met een simpele draai van de sleutel.

ford-mustang_boss_302_2012

De TracKey doet de alternatieve ECU van de racepony ontwaken en geeft hem ogenblikkelijk twee karakters. Niets nieuws hoor ik jullie zeggen, maar de TracKey is wel degelijk meer dan een zoveelste sportknop in disguise. Vandaar ook de beslissing om het gebruik van aparte sleutels. En dat zal de menner geweten hebben; maar liefst 600 gewijzigde parameters transformeren de 5.0 liter (of 302 cubic inches) V8 in  race-specificatie met 444pk. Het elektronisch brein wijzigt onder andere de timing van de variabele nokkenassen, de ontstekingscurve, vermindert de snelheid van terugval in toeren en kalibreert het brandstofmanagement – met daarbovenop een uiterst agressieve gasrespons en instelbare launch-control. En dan is er nog die heerlijke (schijnbaar onregelmatig lopende) motorroffel. Vandaar ook Ford’s advies om de TracKey enkel op circuit te gebruiken. Maar voor Amerikanen die het toch niet kunnen laten (en geef toe, wie wel?) is er goed nieuws, want ook in racemodus blijft de Boss legaal in alle 50 staten.

Minder goed nieuws is er voor de fabrieksgarantie. Want daar waar elke Boss recht heeft op vijf jaar en 100.000km, daalt dat met de TracKey naar drie jaar en 60.000km – toch voor zover kan worden aangetoond dat er een oorzakelijk verband is tussen TracKey en het probleem in kwestie. Maar of dat iemand zal tegenhouden, is nog maar de vraag; zelfs gereduceerd is de (circuit)garantie nog steeds opmerkelijk en doet Ford op bepaalde punten zelfs beter dan bijvoorbeeld Nissan met zijn GT-R. Dat de Boss in de States daarenboven een koopje is (41.000 dollar, of omgerekend nog geen 30.000 euro) speelt eveneens in zijn voordeel. Belgische muscle car-fanaten zullen echter beroep moeten doen op grijze import, waardoor de kostprijs met 68.000 euro hier gemakkelijk verdubbelt. Veel geld, maar met een geplande productie van slechts 4.000 units over een periode van twee jaar misschien toch de moeite. Het is tenslotte de beste Mustang ooit.

Share Button

3 Responses

  1. Adolf Van Oostende says:

    Ford loopt hiermee tientallen jaren achter op Corvette (dacht dat de ZR1 in 1990 ofzo met de rode power key zijn volle vermogen had en met de zwarte key 100pk minder

  2. Ken Divjak says:

    Sterke toevoeging, Adolf.

    Eén van de interessantere features op de ZR1 van begin jaren ’90 was inderdaad de zogenaamde ‘valet-key’ :

    corvettezr1valetkey

    Maar die was vooral bedoeld om het vermogen toe te knijpen voor scheurgrage parkeerjongens.

Leave a Reply