DRIVR

Condroz Rally eist Twee Levens, gaat gewoon door…

Consternatie alom nu blijkt dat dag twee van de Condroz Rally gewoon doorgaat. Gisteren omtrent 18u00 vielen daar twee doden toen de Mitsubishi van Nederlander Moree een brugreling aantikte. Een man van 50 en een jonge vrouw van 25 konden de brokstukken niet ontwijken en stierven ter plaatse. Drie andere toeschouwers zijn gewond afgevoerd, waarvan eentje in kritieke toestand. En toch beslist de raceleiding om vandaag verder te gaan, zij het zonder Freddy Loix & Thierry Neuville die verstek geven.

condrozrallysnijers

Ze hadden er nochtans voor gewaarschuwd, de oud-gedienden van de Belgische rallysport. Bruno Thiry sprak zaterdagochtend over hallucinante taferelen met zoveel volk (100.000 verwachte toeschouwers volgens de organisatie, nvdr.) dat er zich voor de wagens een gordijn van mensen leek te openen – net als in de jaren ’80. Loix zou onderweg zelfs uitgestapt zijn om toeschouwers op hun onverantwoord gedrag te wijzen, terwijl de raceleiding twijfelde om de tragische  special, die van Nandrin-Engis, op gang te schieten wegens teveel volk.

Tot overmaat van ramp vielen de slachtoffers niet in een verboden zone, maar op een reglementaire toeschouwersplaats. Desalniettemin zal dit voorval weer heel wat stof doen opwaaien omtrent de houdbaarheid van motorsport op de openbare weg, en openen de nationale kranten vandaag al met ‘Tien Doden sinds 1995’. Wat ons betreft mag de organisatie ook een veeg uit de pan krijgen, want een evenement laten doorgaan na dodelijke afloop is niet meer van de tijd. En dat beaamt ook VRT-rallyreporter Eric Dupain op Facebook: “De rally van de Condroz gaat morgen gewoon verder. Een kortzichtige beslissing want net nu kon er een stevig signaal gegeven worden. Maar neen, het eigen evenement in stand houden primeert boven het belang van de sport. Ik snap het niet.”

DRIVR betuigt zijn medeleven aan alle betrokken partijen en de Nederlandse piloten

[Foto: PhotoMathieu.be]

Share Button

18 Responses

  1. Jeroen Thys says:

    Gelukkig geven een aantal piloten een signaal door niet meer deel te nemen…

    +1 Dupain over die kortzichtigheid

  2. Ken Divjak says:

    VRT-verslag van Eric Dupain (met beelden van Loix’ interventie) staan nu online:

    http://www.sporza.be/permalink/1.1153316

  3. wooter says:

    Interessant hoe de organisatie (en burgemeesters) zo heel anders reageert dan in Vlaanderen, waar ik me zo dergelijke taferelen niet direct meer kan herinneren… Ik herinner me meest recent de Sezoensrally en daar waren bij wijze van spreken hele velden afgespannen als verboden gebied.

    En zoals Loix zegt: één remfout en met publiek op zo een plekken…

  4. Ken Divjak says:

    Peter ‘Pitstop’ Baert meldt dat Ford (Trophy) en Citroën (Challenge) het voorbeeld van Loix (Skoda) en Neuville (Peugeot) gevolgd zijn. Maar de organisatie gaat dus door tot het bittere eind.

    Ondertussen loopt het bericht hier binnen dat er nog eentje hard afgegaan is:

    crashcondroz1

    crashcondroz2

    crashcondroz3

    Maar gelukkig (en bijna miraculeus) zonder veel erg.

    En de krant SudPresse toont beelden van de crashsite gisteravond:

    http://portfolio.sudpresse.be/main.php?g2_itemId=914005

  5. Duckie 'RS says:

    Co wuift met het handje:

    • Jimster says:

      Dit is de 0 wagen. Normaal gezien zou dit na de safety, de 000, de 00 wagen de eerste mogen zijn die relatief op snelheid mag passeren. Alleen liep het daar ook wel wat mis. De 000 en 00 (volledig rally geprepareerde wagens) namen hun taak veel te licht op en waren precies
      De copiloot doet trouwens teken aan de menigte dat ze achteruit moeten gaan. In hoeverre dit allemaal helpt..

  6. Ken Divjak says:

    … terwijl de marhalls linksboven in beeld gewoon op hun (…) gat blijven zitten:

    marshallscondroz

  7. Pieter Fret says:

    Hallucinant. Dit doet denken aan de taferelen die in de jaren tachtig tot de afschaffing van Groep B geleid hebben. Ongelooflijk dat er anno 2011 nog zo laks wordt omgesprongen met veiligheid. Niet alleen door de organisatie overigens; ook het publiek zou zelf moeten beseffen hoe gevaarlijk het is om zo dicht (en op zo’n cruciale plaatsen) naast het parcours te staan.

  8. Adolf Van Oostende says:

    Tja , jammer van de slachtoffers , maar ergens ook begrijpelijk dat men vandaag opnieuw startte : het financiële deel van zo’n organisatie : politiediensten , ambulances en MUG-diensten stand-bye ,verplegers , dokters , helikopters , SABAM ,taksen , enz ,…. moeten allemaal betaald worden .

    Ivm de 10m veiligheidszones naast het parcours : vaak niet echt realistisch (er is op veel wegen geen 10m naast de weg , op een lang recht stuk is een meter of 4 al realistischer -zeker als je nog vluchtmogelijkheid hebt moest er toch wagen vd weg gaan , ook is binnenkant van een bocht meestal veel veiliger dan de buitenkant van diezelfde bocht , op het einde ve lang recht stuk in de remzone voor de bocht hou je wel beter wat meer afstand want daar is de kans dat wagen vd baan gaat groter ,… gewoon kwestie v gezond verstand gebruiken en beetje kennis vd fysica ) .

    En men moet ook beseffen dat overgroot deel vd Belgische sensatiejournalistiek auto- en motorsport enkel negatief in beeld brengt als er gewonden of slachtoffers vallen – is dat niet het geval beperken ze zich hooguit tot de uitslag vd wedstrijd , terwijl voetbal en wielrennen wekelijks meermaals op uitgebreide reportage kunnen rekenen .

  9. AnthonyG says:

    Ik vind het doorgaan van de rally eerlijk gezegd niet bizar.
    Rock werchter wordt toch ook niet stilgelegd als iemand een sterft tijdens het festival?

    En ook weer typisch voor de media dat motorsport niet bestaat tot er een ongeluk gebeurt.

    Ik weet niet of de organisatie een maatregelen heeft genomen/gecommuniceerd overnacht om de veiligheidsinstructies strenger te laten naleven of niet, dat zou wel gepast zijn.

    • Stijn says:

      Maar twee doden waarvoor het evenement verantwoordelijk is? Zonder die rondvliegende brokstukken waren ze nooit omgekomen, het gaat niet om iemand die toevallig een hartstilstand of hersenbloeding opd ie locatie heeft gehad.
      De reactie van Snijers stelde me wel wat teleur, om te blijven doorrijden terwijl de grootste concurrenten afhaakten. Ochja, na 12 jaar staat deze rally nog eens op zijn palmares. Zijn prestaties (en prestatievermogen net als dat van Duez) lijken de laatste jaren wat achteruit gegaan. Waar is de man die dit neerzette:

  10. Jimster says:

    Het verschil met de condroz rally (en ook de legends de spa, daar moeten ze de mentaliteit ook dringend aanpassen of daar gebeurd ook nog wel iets serieus) tov rally’s in Vlaanderen is in mijn ogen enorm.
    Niet alleen zijn de verboden zone’s groter, men is ook veel strenger om deze na te laten leven. Indien in Ieper je niet op de 10 meter staat, krijg je 1 verwittiging, na 2 wordt de proef gewoon geannuleerd.
    Ook het afzetten van de zones lijkt in de condroz meer op random te gebeuren dan consequent en correct.

    Maar sowieso kan je als baanpost, een man of 4 bij dat punt waar die Porsche passeert gewoon niets beginnen tegen een dronken menigte van een paar honderd mensen groot.
    Ik merk dat er in Wallonië ook veel meer gelegenheidssupporters zijn. En die beseffen vaak niet eens welke risico’s ze lopen met hun gedrag…Een regelmatige bezoeker van de rally’s weet dat maar al te goed, al zijn er daar ook wel altijd mensen die bij die de perfecte foto willen nemen en overbodige risico’s nemen.

    Als ze al eens zouden beginnen met de dranktenten langs de proeven af te schaffen…

  11. Stijn says:

    Ohja nog een bewijs dat rallysupporters vaak niet het meest verfijnde volk zijn:
    http://www.autoblog.nl/archive/2010/09/16/video-telefoonpaal-speelt-hoofdrol-in-belgische-rally
    Hiermee zou ik toch niet kunnen lachen. Dat dit ‘spectakel’ ook blijft duren zonder dat iemand de rijders (even voor het obstakel) gaat waarschuwen, is eveneens onbegrijpelijk…

    *video is blijkbaar niet meer beschikbaar, maar toonde diverse rallywagens die tegen een paal botste tot groot jolijt van het publiek*

  12. Ben says:

    Spijtig dat het ongeval gebeurt met mensen die ‘correct’ waren. Indien de politie ipv de vele snelheidscontoles langs de baan wat meer ALCOHOL contoles zou doen dat zou misschien al veel oplossen. Het gedrag van een (groot) aantal mensen is niet normaal meer (rugzakken vol bier) moet je dit nu echt gebruiken om plezier te hebben aan een rally??Laat de echte rallyfanaten genieten van de autosport op een veilige afstand deze supporten zullen dan niet klagen.

  13. Wim says:

    Wij gaan ook al vele jaren met heel de familie kijken en zien het drankmisbruik elk jaar stijgen, waren op de 1kp 45minuten voor de eerste wagens daar zodat onze kindjes veilig en goed zouden kunnen zien, na de doortocht van de 2de wagen stonden we helaas achter het lint op de 10de rij, de volgende KP zijn we uitgescholden voor salle flamands omdat er een dronken waal met zijn jeep door een bospaadje naar de kp reed en we niet snel genoeg aan de kant gingen. Mss is het geen slecht gedacht om wat meer politiemensen op te trommelen en ze naar bepaalde punten te sturen en streng op te treden. Op een risicomatch bij de voetbal worden er toch ook een 1000tal agenten ingezet, en de Condroz kan je gerust een risico rally noemen.

  14. Ken Divjak says:

    Deze beelden leggen de problematiek inderdaad pijnlijk bloot…

  15. Michiel says:

    Bij deze wil ik toch even melden dat er 2 fouten in het artikel staan: het is Bruno Thiry in plaats van de totaal verkeerde schrijfwijze hierboven en de proef waarop het ongeval gebeurde heet niet Villers-le-Temple maar Nandrin-Engis!

    EDIT: Aangepast! Waarvoor dank & onze excuses.

  16. Koen says:

    Gevolg van de crisis in autosport?

    Geen helikopters van de organisatie die bekend zijn met de veiligheidszones?
    Iemand die de 0 mag besturen tegen voordeeltarief (in plaats van deel te nemen), met als gevolg dat deze persoon geen verantwoordelijkheid opneemt?
    Waarom wordt er zoals op de meeste massa-evenementen geen festivalbier geschonken?

    Veel werk aan de winkel om de veiligheid en toekomst van de sport te verzekeren…

Leave a Reply