DRIVR

Neemt SEAT de budgetrol van Skoda over ?

De wegen van VAG zijn ondoorgrondelijk, zeker als het over het triumviraat Volkswagen/Skoda/SEAT gaat. Op papier moet Skoda immers de budgetfunctie uitoefenen, terwijl SEAT de sportieve telg zou moeten zijn. Maar dat is al lang niet meer het geval; de Tsjechen zijn volgens VW veel te goed bezig, terwijl de Spanjaarden dringend uit hun siësta moeten ontwaken. Daarom schudt VAG de kaarten nu danig door mekaar met de stadsmussen Up, Citigo en Mii.

vwupgt1

Laat ons met de sprinter van het trio beginnen. Logica dicteert dat die uit Zuiderse hoek moet komen, maar niets is minder waar: de VW Up zal de eerste zijn om een DRIVR-variant te krijgen. En die is prima voorzien van vingers en duimen zoals in onze Frankfurt-special beschreven: “Zijn naam? De GT. En zijn faam? Het gedachtengoed van de orginele Golf GTI reïncarneren door een laag drooggewicht (900kg) met een gezond driecilindervermogen (100pk) te combineren.” Officieel is het allemaal nog niet, maar ga er vanuit dat het kwakkelende SEAT naar zijn sportieve primeur mag fluiten.

seatmii

En waar eindigt de Spanjaard dan met zijn ongelukkige Mii-nomenclatuur? Helemaal onderaan de prijsladder, zo blijkt. Volgens de eerste berichten zou de Mii duizend euro goedkoper worden dan de Up (die in Duitsland voor 9.800€ gaat), en daarbij zelfs de Skoda onderbieden. Toegegeven: zowel de Mii als de Citigo hebben standaard ESP noch servo. De driecilinder benzinemotoren met 60 of 75pk zijn natuurlijk wel identiek, maar verhinderen niet dat SEAT hiermee de budgetplaats van Skoda overneemt. Iets wat het met afdragertjes van VAG in de praktijk sowieso al deed.

skodacitigo

Wat er in zo’n constellatie met het florerende Skoda gaat gebeuren, is momenteel anyone’s guess. Feit is dat het succes van de Tsjechen misschien wel geld opbrengt, maar de VW-producten ook onder druk zet. Daarom is de beslissing al genomen om (grotere) Skoda’s naar volgende generaties toe minder premium te maken. De kleinere zoals deze Citigo vallen daarmee een beetje tussen schip en wal. Want VW bouwt subjectief de knapste stadsmus, en SEAT dus de goedkoopste. Of is de Skoda-badge ondertussen zo ingeburgerd dat die het gros van de verkopen voor haar rekening zal nemen?

Share Button

7 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    “Toegegeven: zowel de Mii als de Citigo hebben standaard ESP noch servo.”

    ESP is toch verplicht vanaf 1 november?

    • Ken Divjak says:

      Dat klopt collega, maar daar horen twee kanttekeningen bij:

      1) Deze regel geldt voor alle vierwielers die na 01/11/11 een Europese homologatie willen verkrijgen, niet voor wagens die nu al in de showroom staan. Elke in Europa ‘verkochte’ wagen moet pas in 2014 ESP en een bandendrukcontrolesysteem hebben.

      2) De Up/Citigo/Mii was al gehomologeerd vooraleer die productieklaar op Frankfurt aantrad in september, want anders zouden het concepts geweest zijn.

      VAG is dus net op tijd om die ESP-‘budget-truc’ met de Citigo en Mii uit de hoed te toveren.

  2. Milly says:

    Skoda zie ik meer en meer evolueren naar het soort niche dat Lancia recentelijk heeft willen bekleden binnen de Fiat groep maar daar nooit in geslaagd is. En trouwens nooit meer in zal slagen nu ze de tol van de GM badge engineering zullen betalen die ook Saab nekte.

    VW behandelt Skoda met veel meer respect en het is een merk met veel karakter en kwaliteit voor een schappelijke prijs.

    • Pieter Ameye says:

      Welk soort niche bedoel je dan? Lancia heeft de rol om de meer luxueuze speler in de FIAT-groep te bekleden – of dat lukt is iets anders -, maar zoals het nu gaat zal Skoda juist moeten inboeten aan luxe en technologische snufjes.

  3. Milly says:

    Ik zal trachten te verwoorden wat ik bedoel 🙂
    Het gaat me om het type mensen dat beide merken koopt, ik zie daar een gelijkenis in.

    Lancia wil de luxe afdeling zijn, maar is op geen enkele manier meer luxe dan bijvoorbeeld Alfa Romeo.
    Mensen die kiezen voor een Lancia worden gecharmeerd door het design in het geval van de Ypsilon of de Delta. Het zijn auto’s voor individualisten geworden die uit de band willen springen en daar graag voor betalen want goedkoop is Lancia niet. En de restwaarde nihil.Lancia is een merk dat in mijn ogen het niet meer lang zal uitzingen want badge engineering gaat dit merk de das omdoen. De USP van Lancia wordt nu door GM eruit gehaald en da’s dodelijk.

    Mensen die kozen voor Saab wilden ook een origineel alternatief. De 900 was een 100% Zweeds icoon. Als dezelfde firma Subaro klonen tracht te slijten nadien met de 9-2 dan schofferen ze hun eigen kopers.

    Skoda spreekt in mijn ogen eenzelfde publiek aan dan Lancia. Het opzet van beide merken was weliswaar volledig verschillend, maar ik denk dat mensen die op zoek zijn naar originele wagen met een strak design en een individualistische uitstraling vaak een Skoda gaan kiezen. De Superb is zeer geslaagd en werkt als imagobooster (en is veel meer luxe dan eender welke Lancia) terwijl de Yeti en de Roomster originele en leuke alternatieven in hun klasse zijn.
    VAG behandelt Skoda echter met veel meer respect en hierdoor zijn deze wagens niet meer aanzien als budget maar cool en strak.

    Dat Seat gedegradeerd wordt tot budget wagen mag niemand verwonderen na de Seat A4 euh Exeo.

    Eigenlijk wil ik gewoon zeggen: DEATH TO BADGE ENGINEERING Mensen zijn niet zo stom om er nog in te trappen.

    Houdt dit steek?

  4. Ken Divjak says:

    De eerste rijberichten van de Mii zijn binnen,
    en daarin scoort SEAT’s kleintje (voor het eerst in lange tijd voor het merk) 5 sterren!

  5. ElmoTheElk says:

    Interessant artikel. Seat is inmiddels een non-merk geworden naar mijn mening. Kunnen absoluut niet echt mee met de ware sportievelingen (los van een overtollige hoeveelheid pk’s) en dat gaat eens opbreken. Het lijkt mij een slimme zet van VW er een meer budgetmerk van te maken, terwijl een sportief dan wel jong uiterlijk best zou kunnen aanblijven. In de verdere toekomst zou altijd nog een upscaling kunnen plaatsvinden zoals dan nu met Skoda gebeurd.

Leave a Reply