DRIVR

Einde Rit voor F1-Piloot Jérôme d’Ambrosio?

Er hangen donkere wolken boven de toekomst van Jérôme d’Ambrosio in de Formule 1. Tijdens de vrijdagritten in Abu Dhabi moest onze landgenoot al even zijn zitje afstaan aan Formule Renault-kampioen Robert Wickens, en zondag beweerde de Franse GP2-rijder Charles Pic in een interview op TF1 dat hij een contract heeft getekend bij renstal Virgin Racing. Wetende dat d’Ambrosio’s ploegmaat Timo Glock ook al heeft bijgetekend, kan dat maar één ding betekenen: exit d’Ambrosio. Of toch niet?

dambrosio9_1000

Hoewel het nieuws inmiddels bevestigd werd door de Franse sportkrant L’Equipe, houden zowel Virgin als Pics management de lippen stijf op elkaar. Virgin – dat volgend seizoen omgedoopt wordt tot Marussia Virgin Racing – wil zijn pilotenline-up voor 2012 pas bekend maken na de laatste GP van het huidige seizoen, die op 27 november doorgaat in Brazilië. Voorlopig blijft er dus nog hoop voor Jérôme en zijn fans, te meer daar het een vreemde beslissing zou zijn van Virgin om Pic al vast te leggen vóór hij de Young Driver Test, die deze week doorgaat in Abu Dhabi, voor hen heeft afgewerkt. Die testdagen zijn immers bedoeld om het kaf van het koren te scheiden – ze leverden d’Ambrosio vorig jaar zijn zitje op.

Aan de andere kant zat de bui er al lang aan te komen. Virgin nam vorig jaar een risico door een getalenteerde, maar weinig kapitaalkrachtige piloot aan te werven. Tijdens het seizoen bleken d’Ambrosio’s schaarse sponsors bovendien niet erg happig om snel met hun geld over de brug te komen. Pic daarentegen is, net als zijn GP2-teammaat en eveneens kandidaat-Virginrijder Giedo van der Garde, van rijke komaf. Beide heren kunnen behoorlijk wat extra cash op tafel leggen tijdens het onderhandelen. Het zou kunnen verklaren waarom Pic zijn potentieel amper heeft moeten bewijzen voor hij een contract onder de neus geschoven kreeg.

dambrosio10_1000

Anders had het kunnen lopen als d’Ambrosio meteen had uitgeblonken dit seizoen. Maar in plaats van pure snelheid focuste de jonge Belg vooral op consistentie. Incidenten vermijden en races uitrijden leek belangrijker dan rondetijden klokken. Op zich een verstandige tactiek, want d’Ambrosio staat na 18 van de 19 races vóór zijn ervaren stalgenoot Timo Glock geklasseerd, hoewel die hem tijdens de oefen- en kwalificatieritten keer op keer te snel af was. Veel roem heeft die anonieme rijstijl hem echter niet opgeleverd.

En laat dat nu net zijn wat nodig is om door te groeien in de F1. Vraag dat maar aan Kamui Kobayashi, die in 2009 gedurende twee GP’s inviel voor diezelfde Timo Glock bij Toyota, en daarbij zo veel lef en stuurmanskunst toonde dat hij het seizoen erop vast aan de slag mocht bij Sauber. Dat lijkt op het eerste gezicht minder evident voor d’Ambrosio, al zijn er vacante postjes bij HRT, Williams, Toro Rosso en eventueel zelfs Force India. Sommige Italiaanse media linken onze landgenoot aan Lotus F1, dat volgend jaar als Caterham door het leven gaat. Zowel teambaas Tony Fernandes als piloot Jarno Trulli zouden immers van hun onderlinge contract af willen. En dus blijft er hoop om ook volgend seizoen een Belg op de grid te zien. Fingers crossed.

Share Button

6 Responses

  1. Mee says:

    Als hij maar niet bij Virgin blijft, want dan rijdt hij beter niet…

    • Pieter Fret says:

      Er lijkt nochtans beterschap op komst voor Virgin, dankzij een partnerschap met McLaren. Op die manier hebben Fernandes’ troepen ten minste al een windtunnel ter beschikking om de nieuwe wagen te ontwikkelen, in plaats van uitsluitend op computersimulaties te vertrouwen.

      Maar je hebt gelijk: dit jaar ging het eerder bergaf bij Virgin. Eeuwige laatste HRT is hen soms zelfs al te snel af…

      • AnthonyG says:

        Die laatste HRT die door velen wel aanzien wordt als een ontwerp met veel potentieel. Meer potentieel dan dat van Virgin.

  2. Stijn Sioen says:

    Zou een zonde zijn om hem nu al te zien verdwijnen uit de F1.
    Hij heeft zeker nog veel potentieel !

    Naar Caterham zie ik hem niet direct vertrekken aangezien ze daar ook de indiër Karun Chandhok op de bank zitten hebben die zeker voldoende geld kan meebrengen.

    Daarbij, vorig jaar had Van Der Garde ook al ‘getekend’ volgens diverse media bij Virgin…
    Tot ze met het persbericht kwamen dat Jerommeke getekend had.
    Die Charles Pic kan bv ook getekend hebben bij Virgin als testcoureur.

    Zou wel jammer zijn om Jérôme nu al te zien verdwijnen, zeker nu het contract van de Belgian GP op het eind loopt en mogelijks maar als twee-jaarlijks evenement op de kalender zou komen te staan.

  3. Pieter Fret says:

    D’Ambrosio zelf ontkent voorlopig alle geruchten, en hoopt dat hij volgend seizoen alsnog bij Marussia kan blijven:

    http://www.sporza.be/cm/sporza/auto_motor/F1/111116_DAmbrosio_RTBF

  4. Pieter Fret says:

    Het is officieel: d’Ambrosio wordt bij Virgin/Marussia vervangen door de Fransman Charles Pic. Wellicht heeft diens grotere som sponsorgeld daar veel mee te maken. D’Ambrosio zet zijn hoop nu op een plekje bij een ander team:

    http://www.sporza.be/cm/sporza/auto_motor/F1/1.1164545

Leave a Reply