DRIVR

Test: Renault Wind Gordini 1.6 133

testrenaultgordiniwind1

Vrouwelijk, niet? Maar wat als ik jullie vertel dat de aandrijflijn (motor en bak) evenals de primaire bedieningsorganen (stuur, pedalen en versnellingspook) van onze huisfavoriete Twingo RS komen? En dat het chassis integraal overgenomen is van de vorige generatie Clio met hetzelfde acroniem? Beter nog: RenaultSport zelf schroeft de Wind van begin tot einde in mekaar, terwijl Gordini sinds kort met een marketingsausje mag afkruiden. En dat allemaal onder een vouwdak dat ook op de Ferrari 575 SuperAmerica zit…

testrenaultgordiniwind3testrenaultgordiniwind5

testrenaultgordiniwind2testrenaultgordiniwind4

Maar zoals wel vaker: bekentenissen eerst. En die nopen mij van meet af aan te stellen dat ik geen cabriorijder ben. Een groot postuur en een minderwaardigheidscomplex rijmen nu eenmaal niet met look-at-me wagens, en dat zijn cabrio’s hoe je ze ook draait of keert. Onder blote hemel voel ik mij dan ook ‘naakt’ en ‘bekeken’, hoewel de Wind eigenlijk geen volwaardige décapotable is. Met het dak naar beneden – en dat duurt van manuele ontgrendeling tot automatische sluiting nauwelijks twaalf seconden – blijven de B-stijlen gewoon staan om een targa te creëren; goed voor wat extra bescherming, maar minder voor de zichtbaarheid die de term dode hoek alle eer aandoet. Komt daar nog bij dat de Gordini-kuipen niet in de hoogte verstelbaar zijn, wat ongewild voor wind-in-de-haren sensaties zorgt. Of in mijn geval: vliegen tegen het voorhoofd.

testrenaultgordiniwind6

Evenmin uit de kunst is de manier waarop Renault met het Gordini-erfgoed omspringt. Amédée was in de eerste plaats een tuner van motoren en chassis, geen marketeer die speciale reeksen met een likje blauwe verf uitbracht. Maar goed: die rol speelt RenaultSport vandaag tot in de perfectie, wat Gordini tot een uitrustingsniveau degradeert. Het pakket omvat koetswerkonderdelen en velgen in een contrasterende kleur, evenals blauw-witte accenten in het interieur – tot aan de lederen deurgrepen toe. Samen goed voor 200€ meerprijs over de technisch identieke 1.6 16v Exception, en ongetwijfeld een welgekome aanvulling voor de dames die het mooie weer in Zuid-Frankrijk maken. Mocht het je trouwens nog niet opgevallen zijn: Amédée is anno 2011 zelfs beschikbaar in het wit met grijze strepen (hoewel de interieurdetails blauw-wit blijven). Kwestie van met zijn tijd mee te gaan zeker?

testrenaultgordiniwind7

Minder sceptisch zijn we over het rijgedrag, en da’s uiteindelijk waar het om draait. Gesloten maakt de Wind namelijk een gedegen indruk, met niets van de horrorverhalen die sommige coupé-cabrio’s teisteren. De demping is strak, het stuur gewichtig en het comfort zelfs op 17-duimers patent. Maar om nu te zeggen dat deze tweezitter als een Clio RS van de vorige generatie stuurt – dat is een maat te ver. De eerste referentie die bij je opkomt is trouwens niet Clio maar Twingo RS waar de Wind zijn running-gear mee deelt. Daarbij valt op dat elke onderdeel – zijnde motor, versnellingsbak en remmen – wat teruggeschroefd is om het verschil met een echte RenaultSport te bewaren. En dat uit zich in een blok dat nog voor 7.000 in de begrenzer draait (terwijl de markering pas bij 7.500 begint), een vijfbak die zachter maar minder precies werkt (terwijl die van de Twingo echt een crashbox is) en stoppers die een fameuze trap nodig hebben (terwijl die van de stadsmus veel subtieler zijn).

testrenaultgordiniwind8

Een sportwagen pur sang is de Wind dus niet, maar dat wil niet zeggen dat je er geen plezier aan kan beleven. Ontgrendel het dakmechanisme met de hand, duimel de cabrioknop op de middenconsole en zie het vouwdak majestueus in de koffer verdwijnen. Een koffer die nota bene niet krimpt wanneer de Wind open rijdt, want het targapaneel rust er clever bovenop. Ook de gevreesde scuttle shake of torsie-invloeden die vaak bij cabrio’s optreden, zijn quasi onbestaande; enkel op hobbelige kasseistroken durft de achteruitkijkspiegel al eens te sidderen, en da’s geen misse prestatie. Wel merkbaar is dat de gewichtsverdeling in open toestand wijzigt, en dan vooral bij sportieve remmanoeuvres die iets van een afdaling met een zware rugzak hebben – ook al bedraagt het totale gewicht van het daksysteem slechts 21,8kg.

testrenaultgordiniwind9

Op een mooie herfstavond valt er dan ook een lans te breken voor de Wind met atmosferische 1.6 van 133pk, zeker als je de ruimte hebt om het inductiegeluid aan de 6.000 toeren te samplen. Een genot dat met een leeggewicht van 1248kg bijna een noodzaak wordt, want onder de 4.500 omwenteling is er nauwelijks iets loos. Net als bij de Clio GT en Twingo RS met hetzelfde blok moet de zweep er dus dik op, wat zich in een testgemiddelde van 11,7l/100km uit. Om die reden lijkt de kleinere 1.2 turbobenzine met 100pk en een vlakke koppelcurve de betere keuze, temeer daar de rest van de Wind ook niet helemaal op RS-niveau zit. Streep eronder: de Renault Wind is een prima CC, maar verwacht niet dat het ook een hot hatch is omdat RenaultSport erbij betrokken is.

[Foto’s: Torkel Uggla]

testrenaultgordiniwind10

RENAULT Wind Gordini 1.6 133

Plus Min
+ De betrokkenheid van RS… – … maakt nog geen hot hatch

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn benzine
Aandrijving voorwielen
Vermogen 133 pk
Koppel 160 Nm
Gewicht 1.248 kg
Transmissie 5-bak, manueel
CO2-uitstoot 165 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 9,2 s
Topsnelheid 201 km/h
Gem. testverbruik 11,7 l/100 km
Prijs 21.200 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

4 Responses

  1. Stijn says:

    Toch wat een tegenvaller dus. Ben het overigens eens dat de Gordini-naam sterk wordt uitgemolken, had deze graag voorbehouden gezien voor nog radicalere RSjes.

    Het dakmechanisme is trouwens nog beter dan dat van de 575 SuperAmerica. Bij de Wind klapt het netjes onder de kofferklep weg. Bij zijn zuiderbuurtje daarentegen bleef het omgekeerd op het achtersteven liggen, met de interieurkant wijzend naar de wolken (raar dat niemand bij Ferrari die bui zag hangen…).

    • Ken Divjak says:

      Een tegenvaller?

      Wie in de markt is voor een CC,
      vindt in de Wind (Gordini) een gedegen partner met wat RS-trekjes.

      Wie in de markt is voor een RS, koopt gewoon een RS.

      Simple comme bonjour.

      PS: Tegenwoordig wordt er blijkbaar op Facebook gecommentarieerd…

  2. Davy says:

    Als jullie nu eens beter moesten zoeken dan zou je weten dat de zetels in de wind wel in hoogte verstelbaar zijn.

  3. Ken Divjak says:

    Als we de verstelhendel na een week zoeken niet vinden,
    dan staat die wat ons betreft onlogisch opgesteld.

    Maar goed: enlighten us, Beste Wind-bezitter!

Leave a Reply