DRIVR

Column: De Wet van de Sterkste

thumbAutoracend Amerika staat op zijn kop. NASCARs lievelingsboefje Kyle Busch duwde zijn opponent Ron Hornaday Jr tijdens een truckrace in Texas doelbewust in de muur. Mag niet, vindt NASCAR, want na zijn twijfelachtige optreden op vrijdag werd Busch voor de rest van het weekend geschorst. Hij mocht daardoor ook niet aan de start verschijnen in de belangrijkere Nationwide-race van zaterdag en de Sprint Cup van zondag.

Sport voor echte kerels

Het was een harde straf in een sport voor echte kerels. Normaal gesproken mengt NASCAR zich niet in ruzies tussen de mannen op de baan. Die mogen ’t daar zelf uitvechten, zolang het niet met rechtstreekse moordaanslagen gepaard gaat. Zo deed NASCAR weinig aan de vete tussen Carl Edwards en Brad Keselowski, die vorig seizoen maar dooretterde en uiteindelijk ontspoorde in een afschrikwekkend ongeluk van laatstgenoemde, een jongeling die volgens de harde mores in de stockcarwereld respect moest worden bijgebracht en het dus grotendeels aan zichzelf te danken had.

De ‘straf’ van NASCAR: een voorwaardelijke schorsing van drie races, die Edwards uiteraard probleemloos ontweek door zich drie weekends koest te houden. Daarna deed-ie ‘t doodleuk nog eens. Sterker nog, commentatoren die vonden dat Edwards een grens was gepasseerd, deed hij af als doetjes, watjes en mietjes tegelijk. In de jungle heerst de wet van de jungle en die delicate natuurlijke balans moet je niet willen doorbreken. Bovendien leveren die duels prachtige beelden op en daar smullen de fans van.

Smerige streek

Hoe anders leek het Kyle Busch te vergaan. Zijn sponsors Mars en M&M’s waren not amused met het incident en dreigden bij Busch’s teambaas, de vermaarde Joe Gibbs, met opstappen. Analisten die anders massaal roepen dat we geen mietjes moeten worden, vroegen nu hardop om schorsing tot het eind van het seizoen, sommigen zelfs tot in 2012.

Nu gaat het ook wel een heel smerige streek. Hornaday, die strijdt om het kampioenschap in NASCAR’s truckklasse terwijl Busch daarin puur voor zijn plezier racet, maakte een foutje terwijl Busch al boven hem zat. De auto van Hornaday raakte in een slip en nadat de twee trucks elkaar hadden aangetikt, toucheerden ze ook nog allebei de muur. Het onbedoelde foutje van Hornaday werkte als een rode lap op stier Kyle, die de kampioenskandidaat achtervolgde en diens truck vervolgens koelbloedig in de muur ramde.

Wildwestrecht

Na afloop kwam Busch met een kletsverhaal over Hornaday, die hém met opzet in de muur had willen drukken. Hij beriep zich daarbij impliciet op het recht van het Wilde Westen zoals dat in NASCAR geldt, op een toon van ‘Wat hadden jullie anders gedaan? Dat snappen jullie toch wel?’. Nee, niemand snapte het en Kyle praatte zichzelf er nog dieper mee de grond in. Het was net één keertje te vaak dat hij over de schreef was gegaan.

In Europa zijn we heel andere koek gewend. Hier maken we ons druk over race-incidenten tussen Felipe Massa en Lewis Hamilton, die dan ook nog tijdens de race moeten worden bestraft. Het was een mooie boel geworden als Toyota in de Formule 1 was gebleven en met het oog op de aankomende GP’s in Texas en New Jersey een van zijn auto’s aan Kyle Busch had gegeven. Want daar was een paar jaar geleden nog sprake van, zó getalenteerd is de jongste van de gebroeders Busch namelijk.

Kyle Busch

Cowboymentaliteit

Misschien moeten we in Europa iets minder zeuren over de verkeerde afloop van duels die op het scherp van de snee worden uitgevochten. Toch zou het goed zijn als NASCAR breekt met zijn gewoonte om wraakacties als die van Busch te tolereren. Van de cowboymentaliteit van de Amerikanen heeft de wereld wel op meer terreinen last, om van de verknipte zedenles voor de toeschouwers nog te zwijgen.

Eigen rechter spelen is nooit verstandig, en al zeker niet op het circuit. Een straf voor Kyle die voortduurt tot in 2012 is het beste signaal dat NASCAR in dit licht kan geven. Niet alleen voor NASCAR zelf, maar ook voor de rest van de autosport én het Amerikaanse publiek. Toch is het er alweer niet van gekomen. Opnieuw koos NASCAR uiteindelijk voor de fluwelen handschoen: een boete die Busch zonder problemen aftikt, en een voorwaardelijke straf tot het einde van het seizoen. Voor alle duidelijkheid: dat zijn nog twee races. Kyle komt er dus zelfs nog gemakkelijker van af dan Carl Edwards vorig jaar…

[Artikel: Driving-Fun.com, Foto Kyle Busch: Pam J.]

Wat lijkt jullie eerder aangewezen?
De wet van de jungle (zoals in NASCAR), of strikte reglementen (zoals in F1)?

Share Button

One Response

  1. VishnuSixDix says:

    Pfft. Een Maldonado die na een halfslachtige kwalificatieronde Hamilton blokkeerde in de laatste chicane, om hem er vervolgens superagressief af te rijden vind ik persoonlijk véél erger. Zo’n cowboys horen in de F1 ab-so-luut niet thuis. Hamilton reed altijd op het scherpst van de snee, maar was dit jaar niet zo fris en had hierbij inschattingsfouten gemaakt. Maldonado is gewoon een gevaar.

    Over Nascar: Die wagens lijken wel gemaakt om op te stijgen, voor het minste dat die achterkant wind vangt, stijgt het geheel gewoon op !

Leave a Reply