DRIVR

OTTO Magazine: Vanaf Maart 2012 in de Rekken

Anno 2011 nog een offline automagazine beginnen – je zou voor minder aan het infuus moeten. En toch is dat exact wat de lads & ladettes van communicatiebureau Funcke bekokstoven met OTTO; een magazine dat geen uitstaans heeft met de huisvaderjournalistiek van de AutoGids, maar des te meer met exotische titels als Carl’s Cars & Intersection die de grenzen van de octaanthematiek erudiet maar bovenal visueel appetijtelijk aftasten.

ottomagazine1ottomagazine2

Existentiële vragen eerst. Hoe denkt OTTO te slagen waar andere falen? Door het beklemmende juk der Vlaamsche taal af te werpen en in het Engels te gaan schrijven. Dat verbreedt niet alleen de lezersbasis, maar ook het aanbod exclusieve producties waar dergelijke bladen op zoek naar zijn. De enige reden om het niet te doen, is de moordende concurrentie die er in de Britpers leeft. Loop daarvoor maar eens een International Magazine Store binnen – de keuze is overweldigend, en bovendien geschreven door native speakers beter dan verengelste Belgen.

OTTO doet er dan ook goed aan om uit het vaarwater van de CARs & Octanes te blijven, en een kwartaalblad te publiceren dat zwaar op kwaliteitsfotografie inzet. Daarvoor zien we in de preview beelden van Johan Jacobs (die voor de gelegenheid zijn Hasselblad nog eens bovengehaald heeft), Peter Guenzel (wiens werk we van het Lotus Magazine kennen) en Lies Demol (die onze huisfotograaf nog het een en ander bijgebracht heeft). En nu de naam van één WAFT-lid gevallen is, kunnen we Bart Lenaerts er al evengoed bij vermelden. Want dat duo gaat zeker stukken voor dit nieuwe Belgische autoblad produceren. Vanaf maart 2012 in de rekken voor twaalf euro rond.

Share Button

3 Responses

  1. DRIVVEN.net says:

    De preview doet mij al heel erg denken aan het duitse blad ‘Ramp’ of eigenlijk, het lijkt op een engelse versie van deze; kwartaalblad, dik, kwaliteit en boven de 10 euro.

    Maar goed, beter goed gekopieerd dan zelf iets slechts bedacht 😉

    Bravo, leuk initiatief!

    • Stijn says:

      Klopt, die vergelijking kwam bij mij ook spontaan tot stand. Alleen heeft Ramp nog wel eens originele belichtingen van voetnoten uit de automobielgeschiedenis (uitpikken van bepaalde races bijvoorbeeld), en de inhoudstafel er hier toch serieus algemeen uitziet. Hoop niet dat het zo’n prentjesboek met schaarse stukjes vrij banale tekst wordt. De keuze om niet in de moedertaal te gaan te schrijven betreur ik eveneens, de vlotheid gaat snel uit de tekst, taalhumor wordt schaars en men vervalt toch al gauw in standaardzinnen. Nuja afwachten maar, zal het wel eens in mijn handen nemen maar voor 12 euro moet het reeds vrij bijzonder zijn. Voor die prijs kan je soms al autoboeken op de kop tikken waarvan je vaak nog flink wat kan opsteken…

  2. Ken Divjak says:

    Via via (via via via) vernomen dat het WAFT-team géén centrale rol in dit nieuwe blad gaat spelen zoals hierboven geïnsinueerd.

    Die indruk ontstond door de preview die nogal veel stukken van Bart & Lies bevat.

    Excuses voor de incorrectie.

Leave a Reply