DRIVR

Test: VW Amarok 2.0 TDI 163 4WD

Kwatongen omschrijven mij soms als autofreak, maar ik vind autoliefhebber correcter. Ik heb namelijk te weinig technische kennis om het langer dan een uur vol te houden met mijn collega DRIVRs de echte freaks, maar ik kan wel echt genieten van wagens. Als piloot, passagier, toeschouwer of luisteraar. Een hele waslijst wagens tovert zo een glimlach op mijn gezicht. Niet omwille van prestaties, cijfers of looks – maar dankzij een irrationele ‘J-factor’. Is de Amarok gek genoeg om te scoren op mijn J-schaal?

roadtripvwamarok11

Onderweg naar Brussel om ons testexemplaar op te pikken, sijpelt de bezorgdheid binnen. Ik moet de kolos van een pick-up de hoofdstad buitenloodsen om meteen 600km zuidwaarts te rijden naar een bijzonder stuwmeer. Allerlei rampscenario’s flitsen door mijn hoofd, van vastraken in nauwe parkeergarages tot verzeild geraken in een line-dance saloon. Gelukkig staat mijn trouwe Alfa paraat om mij af te leiden, met deze keer de achterruitwisser die kuren krijgt en niet veel later helemaal de geest geeft. Dat zal er met een Volkswagen wel niet inzitten.

roadtripvwamarok2

En toch stoot ik meteen op een probleem bij het overladen van de bagage: de Amarok heeft een laadruimte waar europallets in kunnen, maar op dit testexemplaar kan de laadbak niet worden afgedekt. En aangezien ik al eens gemerkt heb dat mijn cameraspullen niet zo happig zijn op regen, besluit al mijn materiaal en bagage in de cabine op de achterbank te stapelen. Wie zo stoutmoedig is om met meer dan twee personen en bagage te reizen in een Amarok, heeft dus beter de optie hardtop of vlakke kofferafdekking aangevinkt.

roadtripvwamarok5

roadtripvwamarok4

De garage uitrijden is makkelijker dan gevreesd. Het stuur is licht en de draaicirkel lijkt zelfs kleiner dan die van mijn Alfa – al lijkt de hele buitenwereld een maatje kleiner vanuit deze VW Enterprise. Gigantische spiegels zorgen voor een perfect overzicht en elk manoeuvre wordt begeleid door bliepjes van de parkeersensoren. De koppeling vraagt wat meer daadkracht dan het stuur, maar blijft altijd doenbaar, zelfs in de stad of in de file. Ook de versnellingsbak is robuust, maar je hebt er geen bouwvakkersarm voor nodig. Echt comfortabel wordt de Amarok pas buiten de stad, bij snelheden boven de 50km/u. Terugschakelen of opschakelen naar de tweede versnelling blijft zelfs na honderden kilometers moeilijk zonder schokken. En een oase van stilte is de Amarok daarbij niet; daarvoor is de 2.0 TDI niet discreet genoeg – maar wind- en rolgeluiden kennen wel hun plaats en blijven bescheiden op de achtergrond.

roadtripvwamarok6

De zitpositie is hoog, maar dat went snel. De voorstoelen geven voldoende zijdelingse steun, de achterbank lijkt wat spartaans. Maar de bagage klaagt niet en slingert niet in het rond. In de voorkwartieren van de Amarok is ruimte zat. Instrumenten zitten op de juiste plaats en kunnen tegen een stootje – of het occasionele vuurgevecht. In de duurdere Touareg ziet het er allemaal wat chiquer uit, maar die slappe hap laten we aan de watjes.

roadtripvwamarok3

Ondertussen ben ik veilig Brussel uitgeraakt en heb ik koers gezet naar Couvin. Ondanks het immense volume en de bladveren achteraan stuurt de Amarok prettig, met voldoende feedback. Volkswagen opteerde voor bladveren omdat die beter zouden presteren bij zware belasting. Echte cool cats kunnen zelfs nog kiezen voor een extremere heavy duty-ophanging – net als het Belgische leger doet. Als de achterwielaandrijving het lastig krijgt, springen de voorwielen bij. Het weggedrag is neutraal en mag niet saai worden genoemd. Na enkele kilometers op kronkelbaantjes tussen Troyes en Limanton begin ik de Amarok meer en meer te appreciëren. Ik had een ondersturende, beenharde pick-up verwacht, maar de VW toont zijn ware aard als prettig sturende comfortabele cruiser. Kortom: geen spoor van ruglast of doorzitwonden. Met 163 pk uit de bekende 2.0 TDI is de Amarok wel niet bepaald overbedeeld.

roadtripvwamarok7roadtripvwamarok8

Na een overnachting dichtbij de fotolocatie is het een half uurtje rijden naar het stuwmeer. Het bijzondere van dit meer… is het gebrek aan water. Dit jaar is er een onderhoud gepland aan de stuwdam, en daarom is het helemaal leeggemaakt. Het oude landschap komt zo weer te voorschijn, met het al even oude riviertje dat nog steeds dezelfde baan volgt als jaren geleden. De bomen en hagen staan er nu zwartgeblakerd langs. Het landschap is heel gevarieerd, met zompige plateaus tot rotsachtige hellingen. Een perfect testparcours dus.

roadtripvwamarok9

roadtripvwamarok12roadtripvwamarok10

roadtripvwamarok13roadtripvwamarok111

Daar kan ik het 4motion-systeem eindelijk onderwerpen aan een volwaardige offroad-test. En dat is zelfs zonder veel ervaring kinderspel met dit werkpaard. Als de ‘gewone’ vierwielaandrijving onvoldoende blijkt, schakel je om naar low-range waarin quasi elke helling overwonnen wordt, zelfs op straatbanden. En hier is het ook voor het eerst dat de Amarok een lach op mijn gezicht tovert. Ik blijf nog enkele uren rondtoeren in het lege stuwmeer en lach harder dan ik ooit had verwacht had aan het stuur van een pick-up. Zoveel pret zelfs dat ik de dag erna besluit terug te keren voor meer van dat. De weg terug naar Brussel kies ik voor plezierige routes départementales terwijl het off-roadavontuur blijft nazinderen. De Amarok slaagt dan ook met brio voor de J-test: hij is bruikbaar, genietbaar én toch gek genoeg om een plaats op mijn lijstje te veroveren.

roadtripvwamarok14

[Foto’s: Jeroen Peeters]

VOLKSWAGEN AMAROK 2.0 TDI 163

Plus Min
+ Pick-up en comfortabele cruiser in één – Niet praktisch in de bewoonde wereld

Weggecijferd

Motor 2.0 viercilinder diesel biturbo
Aandrijving 4×4
Vermogen 163 pk
Koppel 400 Nm
Gewicht 1.958 kg
Transmissie 6-bak, manueel
CO2-uitstoot 206 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 11,4 s
Topsnelheid 182 km/h
Gem. testverbruik 9,2 l/100 km
Prijs 35.537 euro

Verdict

7 op 10

Share Button

12 Responses

  1. nicodp says:

    En ook; het blijft een vervelende naam. Om één of andere reden zeg ik altijd ‘anorak’ tegen dat ding 😉

  2. Stijn says:

    Vond de VW Taro toch een straffere concurrent van de Hilux 🙂
    Een stoere en ogenschijnlijk handige pick-up. Alleen is de cilinderinhoud wat klein, en in ons land onnodig klein gezien dit voor lichte vracht geen verschil maakt…

  3. Pieter Ameye says:

    En ook de foto’s hebben de J-factor 😉

  4. Patrick says:

    Beter laat dan nooit …
    De VW Taro WAS natuurlijk 100% Hilux met een andere merkbadge erop.

    Vraag is of wij op ons twee oren mogen slapen met betrekking tot die 2 liter VW Diesel?
    Want “nieuw” werkt het natuurlijk allemaal prima.
    Heb toch meer vertrouwen in Hilux …

  5. Gerard says:

    Geheel eens met de reporter ; heb zelf al twee maal een uitgebreide proefrit kunnen maken en inmiddels mijn touareg voor deze amarok verruild .
    Nog geen spijt want deze automobile is vele malen praktischer en ook zuiniger !

  6. Wim says:

    Volgens een werknemer bij een VW dealer is het nog wat vroeg om de Amarok aan te schaffen… zouden nog kinderziektes inzitten…

    • marga says:

      Beste Wim,

      Dat hebben wij aan den lijve ondervonden, onze Amarok is 2,5 jaar oud en staat minstens één keer per maand in de garage.. en ook niet voor prullen, volgende reparatie moet 1019 € kosten (net uit garantie) en wij zijn deze wagen zo beu als maar kan.. geen aanrader

  7. Guy says:

    …mijn trouwe Alfa…, de test begint zelfs met een grapje, trouw en Alfa is één zin 🙂

Leave a Reply