DRIVR

Audi bekent: “Onze Auto’s lijken te sterk op Elkaar”

Toegegeven, ook wij moeten af en toe twee keer kijken welke Audi-ringen we precies in onze achteruitkijkspiegel zien. Zeshoekige single-frame: check. Toegeknepen koplampen met leds: check. Een A5 Sportback dus. Of toch een A7? En de Q3 lijkt nu wel heel hard op de Q5, toch? Feit is dat Audi de laatste jaren bijna elke niche met een model heeft weten te vullen, maar het design bezwaarlijk geïnspireerd kan worden genoemd. En dat is jammer, zeker wanneer je iemand als Walter de’Silva op de loonlijst hebt staan.

25724_1258969701280

Bij Audi hebben ze wel oren naar die kritiek. Stefan Sielaff, Audi Head of Design, liet vorige week terloops vallen dat de Duitsers al een hele poos de designtaal van hun hele gamma aan het herbekijken zijn. Bedoeling: de verschillende modellen makkelijker van elkaar onderscheiden. Ingolstadt hanteert daarvoor de term ‘AQR’, waarbij de A voor Audi staat – zeg maar de berlines en Avants – de Q voor Quattro – de SUV’s – en de R voor de sportieve modellen. Zo zouden de A-modellen bijvoorbeeld een schuinere grille krijgen, tegenover een rechtere voor de Q’s. Het grote verschil zit hem ook in de manier waarop de koplampen in de grille overlopen. “De designdetails zullen totaal verschillend zijn”, dixit Sielaff. Audi-fans hoeven echter niks te vrezen: “Aan de merkidentiteit verandert niks. Dat wordt van bovenaf bepaald”.

1024x768_audi_a3_concept

Over het design van de toekomstige e-tron-modellen is Audi nog niet helemaal uit. De concepten die voorlopig wereldkundig werden gemaakt, volgden allemaal braafjes de styling van de gewone modellen. Maar volgens Sielaff gaan er binnen Audi zelf ook stemmen op om het design af te stemmen op het andere karakter van de krachtbron. “Sommige mensen zeggen dat we hetzelfde ontwerp gebruiken voor een benzine en een diesel. Anderen zeggen dan weer dat een stoomlocomotief ook niet op een elektrische locomotief lijkt”, aldus de designer. “Dat zullen we dus nog moeten zien”.

1024x768_s110001

Benieuwd of de nieuwe A3 de voorbode wordt van de nieuwe wind in het Duitse design? Wij ook. Nog even afwachten tot 2012 dus.

[Bron: Autocar]

Share Button

One Response

  1. Borissnor says:

    Steekt me al een lange tijd tegen bij Audi. Vooral als je de nieuwe A6 vergelijkt met de nieuwe A5, koplampen zijn gewoon hetzelfde.

    BMW daarentegen deed het een lange tijd heel goed op dat vlak, met de 3 reeks F30 zijn ze toch een klein missertje begaan met de achterkant die iets te veel op een F10 trekt.

Leave a Reply