DRIVR

Ecopremie: Afgeschaft voor 2012 [UPDATE]

UPDATE³: De definitieve overgangsregeling is bekend!

Toen Leterme in 2008 de ecopremie lanceerde, kwam er slechts een handvol wagens in aanmerking voor overheidskorting. Vandaag zijn er zeker 100 modellen die minder dan 115g CO2 produceren (en dus 3% korting genieten), terwijl de helft daarvan zelfs onder de 105g zit (wat 15% korting oplevert). Het mag dan ook niet verwonderen dat ondertussen een kwart van de particuliere aankopen naar ecowagens gaat, en daar betaalt de overheid zich blauw aan. Zo blauw dat Di Rupo het beu is.

ecopremiesafgeschaft

Concreet betekent dat het volgende: auto’s die voor 28 november 2011 besteld zijn en dit jaar nog geleverd worden, genieten gewoon van de beloofde korting. Heb je voor die datum besteld maar arriveert je wagen pas in 2012, dan moet je als koper een voorschot betalen van minstens het dubbele van de overheidskorting op de factuur. Ook moet de bestelbon ten laatste op 15 december ingediend zijn bij de Federale Overheids voor Financiën. Vierwielers die tussen 28 november en 31 december aangekocht worden, krijgen nog korting op voorwaarde dat ze dit jaar nog ingeschreven geraken – en dat zullen dus stockwagens moeten zijn.

Maar verder dan dan gaat het niet, en daar is de Belgische automobielsector niet mee opgezet; het koopsalon van Brussel staat voor de deur, en dat zou wel eens rake klappen kunnen krijgen nu de de Regering van Lopende Zaken deze Di Rupo-regel vroegtijdig toepast. Onze Waalse vriend denkt er namelijk 300 miljoen euro mee te kunnen besparen in 2012…

Dat Febiac en FederAuto een duidelijke overgangsregeling eisen, is niet meer dan terecht. Maar je kan niet ontkennen dat de ecopremies hun doel – de vergroening van het Vlaamse wagenpark – voor een groot deel gemist hebben. Ja: de gemiddelde CO2-uitstoot is ongetwijfeld gedaald, maar het aandeel kleine diesels (die veel meer schadelijk stof uitstoten) is nog maar eens gestegen omdat die motoren makkelijk onder de 105g duiken. Ondertussen kruipt de dieselprijs naar die van benzine, rijdt de gemiddelde Vlaming zo weinig dat zijn dieselpartikelfilter eronder kreunt en verbruiken de meeste ecomodellen in de praktijk 25% meer dan opgegeven. Bijna een mirakel dat de premies nog zo lang standgehouden hebben.

Share Button

20 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Toen ik het nieuws las, dacht ik precies hetzelfde: populaire maatregel of niet; het werd tijd dat hij werd afgeschaft. Al had ik in de plaats graag een échte ecopremie gezien, die niet alleen rekening houdt met de (op zich onschadelijke) CO2-uitstoot, maar ook met bv. het kankerverwekkende fijn stof dat de gepromote diesels en masse uitbraken. Maar daar heb ik twee jaar geleden al eens uitgebreid op gehamerd.

    En dan nu maar hopen dat dit, samen met de stijgende dieselprijs, genoeg is om weinig- en stadsrijders ervan te overtuigen dat zij (en hun medemens) met een klein naftje beter af zijn.

  2. Borissnor says:

    Terecht! Om nog maar de vergelijking aan te gaan tussen een Volvo V50 drivE (99 g) en een BMW 320d efficient dynamics edition (109 g): De Volvo verbruikt met zijn 1.6 en 110 pk in real life een pak meer doordat hij steeds moet werken om iet of wat vlot mee te kunnen. De BMW daarentegen (die niet van een ecopremie kon genieten) kan zijn verbruikcijfers beter evenaren omdat de 2.0 juist veel meer capaciteit heeft. Naar mij weten valt hier de ecopremie dan ook helemaal in het water.

    Achja, het is al langer geweten dat die “zuinige” wagens met lichte motoren helemaal niet werken.

  3. siegfried says:

    De vraag is nu of die minder uitgave van 300 miljoen niet teniet gedaan word door de mindere ontvangsten van BTW nu de mensen minder nieuwe wagens zullen aankopen (staat geeft namelijk wel maximum 15% maar ontvangt wel 21% op elke nieuwe wagen) Zo ver hebben ze blijkbaar niet gedacht. Nog los van ontslagen in de autosector (minder RSZ inkomsten en meer dop te betalen). Magere opbrengst dan toch …

    • Pieter Fret says:

      Jij gaat ervan uit dat de verkopen hierdoor zullen dalen. Daar ben ik niet zo zeker van. Ecodieseltjes zullen inderdaad aan populariteit inboeten – wie een nieuwe wagen nodig heeft, zal nu wellicht eerder voor een (sowieso al goedkopere) kleine benzine gaan. Ik zie dus eerder potentieel voor een (welkome) verschuiving.

      Alleen zullen de importeurs en dealers, die nu zwaar inzetten op de promomodellen, hun marketing moeten herzien. En dat kost natuurlijk geld en moeite…

    • Steven says:

      Heel juist Siegfried. Het zou wel eens meer kunnen kosten (aan BTW-inkomstenverlies) dan het opgebrengt (aan uitgespaarde CO2-premies), of althans toch voor pakweg 25% van de verkopen op de Belgische automarkt, méér vertegenwoordigen die gesubsidieerde modellen niet! Wel even corrigeren: die 15% premie werd berekend op de netto factuurprijs incl. BTW.

      De 21% BTW (= op de belastbare basis uiteraard, dus excl. BTW) waarover je het hebt vertegenwoordigt in werkelijkheid 17,36% van de netto factuurprijs incl. BTW. Het kwam er dus op neer dat de staat op al die ecomodellen ietsjes méér aan BTW binnen kreeg dan dat het aan premie terugbetaalde. Hoe dan ook: als ze wérkelijk met het milieu begaan waren dan lieten ze de premies bestaan… en hadden ze gewoon die 115 en 105 gram CO2 per km verlaagd naar respectievelijk pakweg 100 en 90 gram.

      Dan was de lijst van de huidige honderden modellen die voor een CO2-premie in aanmerking kwamen weer fameus ingekort, zoals bij het ontstaan van de premies. En dan zouden de merken weer gestimuleerd worden om verder te gaan in CO2-verlaging door de zoektocht naar nieuwe technologie. Want in tegenstelling tot wat ik hier elders ook nog lees (Volvo 1.6 versus BMW 2.0) valt het mix-verbruik dat de constructeurs opgeven wel degelijk te halen bij de meeste modellen! No problem bij mijn Peugeot 3008 HDi, minder dan 5L per 100 km (BTW: geen subsidies gekregen bij aankoop). Lees ook maar eens artikels van journalisten die zich op ecodriving toespitsen!

      Je moet als bestuurder natuurlijk WILLEN minder verbruiken en je rijstijl aanpassen, dat is een ander paar mouwen. Je moet bijvoorbeeld géén Volvo 1.6 DrivE diesel kopen om een BMW 2.0d te proberen inhalen. Maar als je hem koopt waarvoor hij gemaakt is zal hij zeker minder verbruiken dan de BMW! Voorts valt het niet te ontkennen dat zowel zware bakken als kleine stadsmussen een pak minder verbruiken nu dan hun evenknie tien jaar geleden. Dus: constructeurs simuleren helpt! Al moet dat allemaal op Europees en mondiaal niveau bekeken worden natuurlijk. Er zal géén enkele constucteur gestimuleerd worden iets aan zijn modellenuitstoot te veranderen omdat één regerinkske (nieuw of van lopende zaken) in één onooglijk landje dat een paar honderdduizend nieuwe autookes per jaar aan zijn burgers slijt plots beslist heeft dat ze al of niet een premie gaan geven op CO2-vriendelijke auto’s.

      Wat niet belet dat alle beetjes helpen en dat zélfs de beslissing van dat één regerinkske HAD kunnen helpen in de goede richting; DUS: ik vind het hoe dan ook een gemiste kans van onze beleidsmensen!

      • Borissnor says:

        Je hebt gelijk dat een eco wagen wel degelijk zijn opgegeven verbruik kan halen. Maar dat je daar inderdaad je rijstijl zal voor moeten aanpassen, iets wat heel moeilijk blijkt te zijn voor vele mensen. Wij hebben hier thuis ook een V50 drivE staan en met een gemiddeld verbruik van 4.7 l/100 km bewijst deze dan ook dat het wel kan. Maar om die waarden te halen rijd mijn vader er 100 km/h mee op de autosnelweg, bolt al van mijlenver uit en gaat nooit boven de 2000 toeren. Is dat dan auto rijden?

        Als ik met mijn Mini Cooper S dezelfde rijstijl zou hanteren kom ik ook makkelijk op 6 liter uit. Maar heb je dan nog plezier? Nee. Daar valt gewoon niet over te twisten.

        Ik heb eens een weekend met een 320d efficient dynamics mogen rijden (vandaar de vergelijking), deze verbruikte bij normaal rijstijl (lees: redelijk sportief), 5.3 l/100 km! Het enige verschil dat je hierbij vlot mee met het verkeer kan en nog steeds plezier kan beleven, ook omdat er meer vermogen beschikbaar is.

        Conclusie: Zuinige wagens zijn zuinig, maar je moet je rijstijl er op aanpassen. Maar als je met de iets krachtigere wagens ook ecologisch gaat rijden, zal er domweg weinig verschil zitten! Nee ik ben niet overtuigd.

        Wel vind ik de nieuwe biv regeling, die aan de hand van uitstootcijfers het bedrag gaat berekenen veel beter, hier zullen de zuinige wagens nog altijd in het voordeel zijn en zullen de iets krachtigere wagens minder benadeelt worden.

  4. Jarno says:

    Borissnor: zo zit dat inderdaad, maar wie gaat er dat eens uitleggen uit Brussel? En wie heeft er eigenlijk CO2-uitstoot heilig gemaakt?

    Diesel is vuil.

    • Borissnor says:

      Diesel is inderdaad vuil. Maar ik vraag me al een lange tijd af wat nu het beste voor het milieu zou zijn?

      Een wagen die op benzine rijd en dus een schonere verbranding heeft maar gemiddeld wel meer verbruikt of een diesel die betere verbruikcijfers kan neerleggen maar waarbij het toch geweten is dat diesel toch niet zo proper is?

      Toch blijf ik zweren bij benzine, ondanks het “verbruik” veel efficiëntere blokken. Mijn Mini Cooper S verbruikt gemiddeld 8 liter, toch niet overdreven voor 170 pk?

  5. JDM says:

    Het is nu wel meer dan ooit duidelijk dat er nooit ecologische motieven gespeeld hebben maar wel economische. Alleen jammer dat autofabrikanten die echte inspanningen geleverd hebben voor een beter milieu door overheden en pers (inclusief vakpers) vakkundig gekleineerd zijn. De brainwash was/is totaal. De ontnuchtering vandaag ook.

  6. JeroenMaes says:

    Ecopremie vond ik één van de belachelijkste maatregelen ooit.

    CO2 alleen in overweging nemen is belachelijk en nu rijden er enorm veel vervuilende diesels rond, die misschien niet zoveel CO2 uitstoten maar des te meer fijn stof, NOx en koolwaterstoffen.

    Leuk voor de autosector én voor de consument dat de overheid 15% korting gaf, maar het was eigenlijk geld door ramen en deuren gooien, iets wat in tijden van recessie niet gepast is.

  7. Mee says:

    Eindelijk!

  8. Adolf Van Oostende says:

    Die CO2-zever mag spoedig stoppen : CO2 is nodig om de planten en bomen te laten groeien (tijdens deze fotosynthese wordt CO2 omgezet in zuurstof aka O² ).

    De boom of plant die fijnstof of ultrafijnstof omzet in iets onschadelijk of nuttig moet bij mijn weten nog ontdekt worden .

    Een BMW zes in lijn benzinemotor haalde op zijn sokken 500 000km , de vraag is of die zogenaamde “downsizemotoren” die zoveel milieuvriendelijker geacht worden te zijn en die 120TSI of 1400TSI in zware en/of volumineuze wagens als VW Sharan ,Tiguan , Skoda Superb ,.. gemonteerd worden dat in werkelijkheid wel zijn.

    Diezelfde motoren in een Fox , Polo ,Fabia of Ibiza zal misschien wel milieuvriendelijk zijn .

    http://tsiproblemen.blogspot.com/

    http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4361114

    http://www.vwforum.nl/volkswagen-problemen-f8/vw-14-tsi-problemen-t100440.html

    http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=170614

    http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4361114,page=2

    http://www.scirocco-club.nl/forum/index.php?topic=1037.0

    http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=17073

  9. vdsmichiel says:

    Misschien moeten we ons niet te veel illusies maken over het feit dat meer mensen zonder dieselprofiel nu eindelijk toch voor een benzineauto zouden kiezen. a. de hervormde BIV legt nog steeds sterk de nadruk op CO2 en stimuleert in het huidige autolandschap nog steeds de aankoop van een dieselauto en b. het dieselrijden zit er bij de Belg verdomd diep ingebakken…

  10. Milly says:

    Deze week heeft mijn schoonvader zijn Rav4 diesel omgeruild voor een Auris Hybrid.
    De condities op die Auris waren enorm, ze hebben blijkbaar schrik om volgend jaar met hun stock te blijven zitten. En nu was de beslissende factor ook de eco premie.
    Als je de technologie van de toekomst wil blijven stimuleren als overheid zonder er je broek aan te scheuren kan je wel hybride modellen een eco reductie blijven geven.
    Al is de vraag natuurlijk waar het milieu het meest wel bij vaart want qua verbruik en uitstoot zijn die wagens top maar die baterijen zijn vervuilend om te produceren en te recycleren.

  11. Ken Divjak says:

    Dit floept hier net binnen:

    – Het systeem van de Federale Overheidskorting stopt effectief per 1/1/2012

    – Er is geen overgangsperiode voorzien

    – Wagens die worden ingeschreven voor 31/12/2011 genieten nog van de premie

    – Wagens waarvoor de bestelbon werd ondertekend vóór 28/11/2011 maar die niet worden geleverd voor 31/12/2011, kunnen nog van deze premie genieten voor zover de getekende bestelbon wordt overgemaakt aan de administratie (Financiën) VOOR 15 december en het betaalde voorschot op de wagen minstens het dubbele bedraagt van de premie

  12. heidekonijn says:

    Diesels -van dezelfde grootte, model, prestaties- verbruiken minder dan de benzine evenknie. Op papier en in het echt. Zelfs al zou diesel licht MEER kosten aan de pomp dan benzine, dan is er nog steeds een cash-in-hand voordeel. Dat is een erg sterke motivator. Daarbij komt dat door de band genomen een diesel minder onderhoudsgevoelig is, of op het allerminst die naam heeft. Een tweede punt dat zowel naar besparing als naar duurzaamheid toe in het voordeel van diesel spreekt. Maar laten we even wel wezen. Er is maar 1 reden waarom men belastingen heft, en heft, en heft.. en dat is omdat onze vijf overheden een gat in de hand hebben. Met natuur of fijnstof heeft dat geen jota van doen.

    De subsidie was nooit voor de consument bedoeld (alfa mito 1.3d voor subsidie er was :13000 euro, na intrede subsidie en met 15% afgetrokken : 13500 euro) maar voor de producenten. Helaas niet voor Belgische producenten, maar Duitsland, Frankrijk en Italie vinden het waarschijnlijk wel tof van ons.

  13. JDM says:

    Het allergrootste probleem is dat goedkoop verkocht wordt als zuinig. Denk daar maar eens over na. 😉

  14. Benny Herdewyn says:

    De dieselballon moest op een gegeven moment toch doorprikt worden… alleen jammer dat intussen het wagenpark compleet verdieseld is, van de veelrijder tot tante Irma met de Polo BMT rond de kerktoren.
    Is er trouwens al meer duidelijkheid rond LPG?

  15. w0ut says:

    Goed nieuws voor de restwaarde van al de wagens gekocht met ecopremie ! Dezelfde modelletjes zijn ineens een pak duurder.

  16. Milly says:

    Diesel is naar het schijnt niet geschikt om steeds korte afstanden mee te doen. Dit omdat je anders problemen krijgt met o.a. de roetfilter.
    Een diesel moet blijkbaar nog altijd goed warm gereden worden en kilometers afmalen om onderhoudsvriendelijker te zijn dan benzine.
    Vandaag trouwens voor het eerst om 80 euro diesel getankt en dan was mijn tank niet eens gans leeg -slik-

Leave a Reply