DRIVR

Kies Maar: Subaru BRZ of Toyota GT 86 ?

‘Puur en onversneden rijplezier’: daar gaan zowel de Subaru BRZ als Toyota GT 86 voor. Lang geleden dat we zoiets nog bovenaan de wishlist van een mainstream producent zagen, laat staan twee. En meteen ook de reden waarom de redactie er bij het lezen van de persberichten pavloviaanse reacties op nahield. Economisch verantwoord DRIVR zeg maar. Straffer evenwel is dat de door beide bedrijven ontwikkelde auto, technisch identiek is. Luxeprobleem?

toyota_gt86_01

toyota_gt86_02toyota_gt86_03

Zowel de BRZ (Boxer, RWD, Zenith) als GT 86 (een verwijzing naar de Corolla Levin AE86) zien het licht na jaren van speculatie, beloftes en concepts. Belangrijker is evenwel dat het zolang geduurd heeft omdat beide bedrijven hun werk grondig wilden doen. Dat willen althans de commentaren vanuit het kamp van de ingenieurs. Het resultaat is – eventueel met uitzondering van het uiterlijk – evenwel niet voor discussie vatbaar. De atmosferische 2 liter boxermotor braakt er een volwassen 100pk per liter uit en ligt laag voorin, gekoppeld aan een manuele zesbak (of automaat) met de aandrijving op de achterwielen. Alles bovendien in evenwicht dankzij de standaard mechanische sper. En zelfs de krachtbron is integraal uitwisselbaar. Toyota voorzag de motor van zijn D-4S technology (met twee injectoren per cilinder), terwijl Subaru zijn expertise verleende op het vlak van boxertechnologie. Op dynamisch vlak vallen verder de dubbele wishbones achteraan en het lage gewicht van 1.220kg (53% voor, 47% achter) op. De eerste rij-indrukken aan de hand van prototypes lazen in ieder geval positief.

subaru_brz_01

subaru_brz_02310_brz_hi1

De grootste verschillen zijn te vinden in het interieur waar de Subaru zich een stuk meer Spartaans toont dat de Toyota. Hoogtepunten zijn het kleine sportstuur (het kleinste ooit in een (productie)Toyota), de naar de bestuurder georiënteerde cockpit met aangepast sportmeubilair en een prominente centrale toerenteller met digitale snelheidsaanduiding. En zelfs bij het ontwerp van de middentunnel werd rekening gehouden met de elleboog van de bestuurder bij het schakelen.

Voorlopig is het dan ook een kwestie van keuze voor merkbeleving, eerder dan intrinsieke kwaliteiten. Over (Belgische) prijzen is voorlopig niets geweten, maar geruchten mikken op een bedrag van rond de 25.000 euro. Of dat voor de Toyota en/of Subaru geldt is gissen, maar die laatste zou evenwel een stuk exclusiever kunnen zijn dan zijn halfbroer. Voor de echte Subarufanaten zou een versie met drukvoeding, vierwielaandrijving en 300pk achteraf de line-up vervoegen. Blijft de vraag:

In welke showroom zou jij binnenstappen?

Share Button

32 Responses

  1. heidekonijn says:

    Scooby. Racing improves the breed.

    • Stijn says:

      Klopt helemaal, daarom dus (zie Le Mans volgend jaar) Toyota!

      Naar een dealership van Subaru moet ik lang zoeken, het zal dus Toyota worden (twee ervan in de onmiddelijke omgeving). Nog een extra stimulans zou de typische 5 jaar garantie van Toyota kunnen zijn, die (vrees ik) geen evenknie heeft bij Subaru. In realiteit zal het helaas geen van beide worden. De looks zijn toch iets te ‘rice-racer’, zeker ten overstaande van die eerste elegante concept…

      • heidekonijn says:

        Point taken, maar ik bedoelde eerder het strakke interieur en vooral de laag-zwaartepunt-voorin boxer. Bij scooby heb ik de indruk dat competitie principes beter doordrongen zijn. Jammer idd dat een proto die hier en daar wat trekjes had van de pininfarina-alfa duettotanta en minimale overhangen had in werkelijkheid een ricer werd.

        Wat is het verschil eigenlijk met de beduidend minder gehypete hyundai dinges coupe?

      • Kenneth says:

        Subaru geeft op al z’n wagens 6jaar garantie.
        Maar dit is niet zo alom geweten zoals die 5jaar van Toyota.

  2. Ken Divjak says:

    Ze mogen dan wel samen ontwikkeld zijn,
    met een boxer in het vooronder is het voor mij in de eerste plaats een Subaru.

    Dus zeg ik Scooby +1.

  3. AnthonyG says:

    Ik vind de toyota snuit een tikkeltje mooier, maar die van de subaru past beter bij de (identieke) achterkant. De toyota ligt dan wel weer wat lager…

    Zou het niet weten, maar ben echt wel benieuwd hoe deze karretjes rijden.

  4. @S2B2net says:

    (via Twitter)

    Scooby.

  5. (via Twitter)

    ik ga voor de GT 86, vind die iets agressievere neus beter passen. Maar ben waarschijnlijk niet geheel onpartijdig 🙂

  6. bAAx says:

    Ik vraag me dus echt af of ze dezelfde afstelling meekrijgen. (Waarvan ze ons natuurlijk niets vertellen). Een kwart graadje sporing hier en daar en hey presto, andere wagen. Terwijl ze toch technisch ‘identiek’ blijven. Er zijn nog wel manieren om de twee te diversifiëren, misschien een andere vulling van één of ander ‘identiek’ uitlaatstuk? ALS dat zo zou zijn gok dat Sub de meer extremere (lees meer positieve, responsieve, agressieve) combo zal maken. Wat denken jullie?

  7. Pieter Fret says:

    Puur op emotie: de Subaru, gewoon omdat die per definitie cooler is – al zien ze er allebei uit als een Toyota.

  8. Pieter Ameye says:

    Ik twijfel er niet aan dat ze een (licht) gewijzigde setup gekregen hebben. Niettemin heeft de Subaru een lichte voorkeur, al zijn de gekozen beelden gewoon beter. Slechte zet van Toyota. Het BRZ-promofilmpje mag er ook wezen:

  9. BART! says:

    Of je doet echt hip & gaat voor de Scion FR-S

  10. JDM says:

    Ik kies een Toyota Verso-S. Of nee, een Subaru Trezia!
    Betreurenswaardig.

  11. VishnuSixDix says:

    Ik heb de achterlichten van de Scion FR-S gezien. Die zijn wat mij betreft een stuk leuker dan die witte achterlichten van deze 2.
    De snoet van de Toyota vind ik dan net een tikkeltje agressiever/mooier (in de stijl van laatste Celica).

    Maar persoonlijk zou ik Subaru kiezen, gewoon omdat het Subaru is en omdat we in de familie er al een paar (diesels) hebben 🙂

  12. Jorn says:

    Dik in orde zo, parkeer die soeb hier maar op de oprit.

    Heb echter geruchten gelezen (op autoweek) dat de prijzen eerder rond 45k gaan liggen. Dat is toch van de gekken? Dan liever een peugeot RCZ, minder drivr misschien maar wel een pak betaalbaarder.

  13. krikkie says:

    ik zou voor de toyo gaan, 5 jaar garantie en verdeler op 4 km, die subaru blok met 300 pk lepelen we er wel in en de lichten van de scion zullen wel uitwisselbaar zijn 😉

  14. Mattias says:

    Voor mij zou het de subaru zijn.
    De achterkant heeft wat Z4 coupe invloeden vind ik (heupen / achterlichten)

  15. Ken Divjak says:

    Het feit dat de Toyota-variant een stuk goedkoper wordt dan de Subaru-versie,
    zal voor velen de doorslag geven.

    Check ook http://twitter.com/DRIVRdotBE

  16. w0ut says:

    Ik stel me bij subaru altijd een plastiek interieur voor die de tand des tijd meestal niet goed verdraagt. Toegegeven het is gebaseerd op ervaringen van >8 jaar geleden. Ondanks al de callbacks etc van het afgelopen jaar zegt mijn gevoel Toyota. 🙂

  17. Wim Bervoets says:

    Er lijkt alvast een GT 86 met supercharger in de maak: http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/260343/ Ik ben wel benieuwd wat Subaru antwoordt op het volgende als die drukgevoede BRZ er komt waar Pieter A. over spreekt: “Indeed Toyota says that turbocharging along with four-wheel drive and wide tyres are what make sports cars boring to drive.” En om op de vraag te antwoorden: ook voor mij de Subaru.

  18. bAAx says:

    Dat lees ik graag zie 🙂 EVO review van de GT86

    http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/276016/driven_toyota_gt_86.html

    en inderdaad, andere settings tov de BRZ..
    “Subaru’s version, the BRZ, differs only in the shape of the front air intake, trim details and some suspension settings.”

    “It restores your faith in cars. No excuses, no unsaid undercurrent that makes the best of the fact that cars are generally becoming more synthetic and less involving to drive. The GT 86 is a complete cracker.”

    “It makes a Scirocco seem synthetic, an RCZ anaesthetised, a 3-series Coupé over-complicated. This is a pure driving device like an Elise or an MX-5 with sharpened sinews. This is how a proper sporting coupé should be.”

  19. chris says:

    Naar verluidt is de vering bij de Subaru harder vooraan en zachter achteraan.
    http://www.autoblog.com/2011/12/05/2013-subaru-brz-first-drive-review/

    De Subaru is volgens de officiële specificaties iets hoger.

  20. Ken Divjak says:

    Tussenstand: 11-5 in het voordeel van de BRZ.

    En dat blijkt over de oceaan net zo:

    “According to our recent and completely unscientific poll, the majority of our readership prefers the Subaru BRZ to its kissing cousin, the Toyota GT 86. [Autoblog.com]”

  21. bAAx says:

    Onboard de BRZ:

  22. Adolf Van Oostende says:

    Kwa prijs heeft dit duo wellicht maar 1 concurrent : de Hyundai Genesis Coupé 2.0 Turbo die voortaan ook met 275pk leverbaar is (de fiscaal zwaar afgestrafte 3,8L V6 krijgt er dan 350pk ).

    Misschien eens vergelijkingstest tussen GT86 / BRZ en Genesis Coupé 2.0T regelen ?? 💡

    Er gaan ook geruchten dat er ook 1,6 turbo komt met 210pk bij Hyundai

    Dan rest er nog de Alfa 4C maar die zou in veel duurder segment vallen

  23. Devos Frank says:

    Volgend filmpje gevonden van de scion versie,
    Hier zie je hem al lichtjes (stijlvol) getuned en kan je horen welk geluid de boxer moter maakt

  24. Pieter Ameye says:

    Subaru België heeft nu ook de officiële prijzen bekend gemaakt. DE BRZ komt er bij ons in twee versies:

    Subaru BRZ Sport

    Het basismodel – de BRZ Sport – is zeer compleet uitgerust. Deze uitvoering beschikt o.a. over 16-inch lichtmetalen velgen, achterspoiler, dagrijverlichting, diffuser achter, xenon koplampen met pop-up type sproeiers, zesvoudig verstelbare bestuurderszetel, neerklapbare achterbank, sportstoelen vooraan, volwaardige achterbank, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen voor, airconditioning, in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, multi-informatie display, quick ratio stuurbekrachtiging, brake assist systeem en Vehicle Stability Control. Deze versie zal alleen leverbaar zijn met een handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen.

    Subaru BRZ Sport Executive

    Het topmodel van de BRZ, heeft dezelfde specificaties als de Sport versie, maar daarnaast ook verchroomde sierstukken op de dubbele einddempers, 17-inch lichtmetalen velgen, automatische koplampen met lichtsensor, mistlampen vóór, lederen stuurwiel en versnellingspookknop, sportstoelen voor met leder/alcantara bekleed en rood stiksel, verwarmbare zetels vooraan, keyless access en motor startsysteem, dual-zone climate control, audiosysteem (CD speler met 6-speakers), aluminium pedalen, cruise control en een Torsen LSD (Limited Slip Differential). Dit model is leverbaar met zowel een handgeschakelde als een automatische transmissie.

    De prijzen zijn als volgt:

    BRZ Sport Executive MT: 32.990 euro.
    BRZ Sport Executive AT: 34.490 euro.
    BRZ Sport MT: Volgt in het najaar.

  25. Pieter Fret says:

    Correcte prijzen, maar dat (lelijke) spoilertje hadden ze voor mijn part mogen weglaten. Het concept zonder achtervleugel (zie artikel) vond ik veel mooier…

  26. Pieter Ameye says:

    Nog wat live-beelden

  27. Adolf Van Oostende says:

    Op de Subaru BRZ is er net als op de Toyota GT86 5jaar of 150 000km waarborg , dus waarborg zou ook geen argument mogen zijn om voor dene of de andere te kiezen

Leave a Reply