DRIVR

Eerste Test: VW Golf Cabrio 1.4 TSI 160 DSG7

Beeld je de zes generaties Golf eens in. Van het Giugiaro-origineel over de Rijkswacht-GTI tot de pittige VR6, en van de ronkende 32 over de weinig zeggende 5 tot de huidige 6. Lastig om het juiste model bij het corresponderende nummer te plaatsen, niet? En het wordt nog moeilijker als we de cabriovarianten erbij betrekken, want daarvan zijn er dusver maar twee – plus de nieuweling die wij hier aan de tand voelen: de (diepe adem) VW Golf 6 Cabrio 1.4 TSI TwinCharger 160 DSG 7.

testvwgolf6cabrio

testvwgolf6cabrio2testvwgolf6cabrio1

In totaliteit zijn er nu drie Golf Cabrio’s: van de 1, van de 3 en van de 6. En dat is mathematisch niet helemaal correct; Deutsche Gründlichkeit dicteert immers dat er om de generatie een zomerversie demarreert, maar daar heeft de EOS in 2003 een stokje voor gestoken. Dat model met stalen vouwdak is ondertussen gefacelift en staat te boek als diva, terwijl de Golf Cabrio meer als allrounder door het leven moet gaan aldus Volkswagen. Lees tussen de lijnen en de lichtere Golf zorgt gewoon voor een CO2-daling.

Om te vermijden dat die twee elkaar kannibaliseren, start de Golf Cabrio 5.600€ goedkoper dan de (beter uitgeruste) EOS. Opteer voor de 1.4 Twincharger en de rekening loopt op tot 25.150€, maar daar staat ook iets tegenover: één van de betere viercilinders op de markt vandaag, bijgestaan door een supercharger én een turbo om 160 lenige paarden te produceren. Hang er een DSG-automaat met zeven versnellingen aan, en je krijgt een Jeckyll & Hyde-duo dat koppelrijk cruiset in D (maar te snel opschakelt) of hyperkinetisch sport in S (maar te vroeg terugschakelt). Zorg daarom dat je de stuurlepels – een optie van 95€ bij het multifunctiestuur – niet vergeet af te vinken zoals bij ons testexemplaar het geval was…

testvwgolfcabrio4

testvwgolfcabrio5testvwgolfcabrio6

Afgezien van de onhandig kleine kofferopening valt er weinig aan te merken op de 6 Cabrio. Koetswerkstijfheid? Top. Dakmechanische? Snel. Bochtengedrag? Intact. Om maar te zeggen dat het surplus van 270kg over de gewone Golf nooit storend wordt. Zelfs onderstuur blijft wonderwel beheerst waardoor atypisch hoge cabrio-tempi aan de orde zijn – en dat allemaal in de sereniteit van het goed isolerende Audi A3-dak. De cabrio stuurt daarmee bijna identiek aan de gesloten variant, en da’s een hele prestatie. Verwacht alleen geen speels chassis genre Golf GTI.

Blijft natuurlijk de vraag welke motor het beste bij de nieuwe past? Deze 160pk sterke benzine is verleidelijk, maar misschien al teveel voor wat in essentie een pretmobiel is beter dan een scheurbak. De versie met 200 paarden is helemaal overkill, terwijl de zuinige 1.6 turbodiesel gewoon niet bij al fresco-motoring past (hoewel VW België daar het meeste van verwacht). Neen; als het aan onze eega’s ligt, mag het gerust een manuele 1.2 TSI  van 105pk zijn voor 22.710€ rond. Oftewel de beste keus voor de kleinste beurs, net zoals het een Volks-Wagen betaamt.

VOLKSWAGEN Golf Cabrio 1.4TSI 160 TwinCharger DSG 7

Plus Min
+ De perfectie nabij – Maar waar is de passie?

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn benzine met turbo & SC
Aandrijving voorwielen
Vermogen 160 pk
Koppel 240 Nm
Gewicht 1.484 kg
Transmissie 7-bak, automaat
CO2-uitstoot 150 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 8,4 s
Topsnelheid 216 km/h
Gem. testverbruik 8,7 l/100 km
Prijs 25.150 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

One Response

  1. tsiproblemen says:

    “één van de betere viercilinders op de markt vandaag”!!??
    Kijk eens op mijn site.

    http://tsiproblemen.blogspot.com

Leave a Reply