DRIVR

Eindrapport: Formule 1 in 2011 (Deel 1 / 2)

TIP: Deel 2/2 verschijnt volgende week zaterdag 10 december!

Het F1-seizoen is nu echt ten einde, ook al viel de beslissing anderhalve maand geleden al. Hoog tijd dus voor een onbescheiden eindrapport over 2011: wat was dit voor een seizoen en hoe presteerden de teams en de piloten? Wij delen vanuit onze leunstoel zijn cijfers uit, en beginnen vandaag met de bottom half om ons volgende week in Deel 2 naar de top te werken.

f12011eindrapport1

Het was een jaar van contrasten: qua kampioenschapsspanning veel minder spannend dan in 2010, maar wel met meer spectaculaire races. 2010 was uniek, met vier coureurs die in de laatste race nog kampioen konden worden, maar 2011 kan zijn mannetje staan als het seizoen waarin meer werd ingehaald dan in de ‘gouden’ jaren tachtig. Om dat in cijfers uit te drukken: in de turbojaren ’83, ’84 en ’85 waren er gemiddeld zo’n 40 inhaalacties per race. Naarmate de aerodynamische efficiency steeg, daalde dat cijfer van 30 rond 1990 tot 15 rond de millenniumwisseling. Dat aantal is sindsdien grofweg gelijkgebleven. In 2010 steeg dat aantal al naar 28, maar dit jaar schoten we op de loop van het jaar door naar gemiddeld maar liefst zo’n 50 inhaalmanoeuvres per GP.

Een beetje KERS & DRS, veel Pirelli

Lag dat aan KERS en DRS? De invloed van de beweegbare achtervleugel, ofwel het Drag Reduction System, moeten we in ieder geval niet overschatten: slechts 29% van alle inhaalacties kwam tot stand dankzij DRS. KERS zal vorig jaar al zijn bijdrage hebben geleverd, maar het zijn vooral de Pirelli-banden geweest die races af en toe flink door elkaar schudden. Ook het weer speelde mee: dit seizoen zagen we een aardig aantal regenraces. En als Al Gore toch gelijk heeft, wordt dat in 2012 zeker niet minder.

f12011eindrapport2

Het seizoen was een echte klassieker geworden als er niet één man was geweest die met kop en schouders boven de rest uitstak. De dominantie van Sebastian Vettel was vrijwel ongeëvenaard: 15 keer pakte hij de pole, 11 races schreef hij zijn naam. Dankzij een Red Bull die maar één keer de pole aan McLaren schonk, maar ook dankzij zichzelf, omdat teamgenoot Mark Webber in dezelfde auto de McLarens en Ferrari’s het hele seizoen maar amper van zich af wist te houden.

Memorabele Races

Toch kunnen we terugkijken op een hele reeks memorabele races: Maleisië, China, Turkije, Canada, Engeland, Duitsland, Hongarije, het waren soms ware spektakelstukken. Zelfs de races waarin Vettel ongenaakbaar naar de zege reed, waren meer dan eens het aanzien waard door de strijd in het kielzog van de Duitser. En zelfs Spanje en Monaco nodigden een keer niet uit tot een middagdutje.

f12011eindrapport3

Zou 2012 ons de optelsom van 2010 en 2011 brengen? Dan zouden we echt van het mooiste seizoen aller tijden kunnen spreken. Pirelli moet dan wel weer iets meer risico nemen, want de laatste races van het jaar waren van een beduidend minder kaliber dan pakweg de eerste tien, wat mede te wijten was aan de conservatieve bandenkeuze van de Italianen.

12de Plaats: Virgin-Cosworth met 0 Punten

Virgin-Cosworth MVR-02

VIRGIN – SCORE: 3/10 Het team van Richard Branson zette ontwerper Nick Wirth op een zijspoor, de man die had gefaald met zijn volledig zonder windtunnel ontworpen VR-01. Maar in plaats van een stap vooruit te zetten, zakte Virgin alleen maar dieper weg. De MVR-02 was zo mogelijk nog rampzaliger, zodat het team de avances van HRT van zich moest afhouden in plaats van het Lotus moeilijk te maken. Marussia, de Russische sportautofabrikant, nam een minderheidsaandeel in het team en neemt de zaak in 2012 volledig over. Virgin blijft over als hoofdsponsor. Of het team er iets mee opschiet, is maar de vraag.

TIMO GLOCK – SCORE: 6/10 De Duitser ploegde ook in 2011 onverdroten voort, maar kon zelden iets van het talent laten zien dat hij in de GP2 en bij Toyota tentoonspreidde. Glock keert volgend jaar terug bij Marussia en mag hopen op drie keer scheepsrecht. Een ander was er al eerder moedeloos van geworden, dus een krappe voldoende voor doorzettingsvermogen.

JEROME D’AMBROSIO – SCORE: 5/10 D’Ambrosio was de onopvallendste debutant van het seizoen. Zoals hij zich in de GP2 zelden onderscheidde, zo naamloos reed hij in zijn eerste jaar F1 rond. Niet dat hij er veel aan kon doen, want de Virgin was nu eenmaal waardeloos, maar geen enkele keer kon hij zijn teamgenoot Glock echt bedreigen. Adequaat is niet genoeg voor je debuutseizoen: vraag maar aan zijn voorganger Lucas Di Grassi. Kortom, gewogen en net even te licht bevonden. Zijn opvolger Charles Pic wacht waarschijnlijk hetzelfde lot, want zo riskant is het om in te stappen in een van de vier slechtste auto’s van het veld.

11de Plaats: HRT-Cosworth met 0 Punten

HRT F111

HRT – SCORE: 4/10 Af en toe waren de F111’s sneller dan de Virgins. Dat is het enige positieve dat we van het tweede seizoen van HRT kunnen zeggen. De auto’s waren zogenaamd geen Dallara’s meer, maar je hoefde geen timmermansoog te hebben om te zien dat de mislukte Dallara van vorig jaar gewoon de basis voor de eerste ‘echte’ HRT was geweest. Het team wisselde halverwege het seizoen van eigenaar: de ene Spanjaard verkocht het door aan de andere Spanjaard. Maar het Spaanse investeringfonds Thesan (gesteund door Arabisch geld) moet nog beslissen wat het echt met het team wil. Tot die tijd is HRT veldvulling van een genant kaliber.

VITANTONIO LIUZZI – SCORE: 4/10 Iedereen vroeg zich af wat Tonio Liuzzi had te winnen bij een verlengd F1-verblijf bij HRT. Iedereen kreeg gelijk. Als de voormalige kartwereldkampioen en F3000-ster niet anoniem zijn rondjes aflegde aan de staart van het veld, dan zaten teamgenoten Karthikeyan en Ricciardo in de kwalificatie wel heel dicht bij hem in de buurt. Liuzzi leek bovendien weinig bij te dragen aan de ontwikkeling van de auto, die het hele seizoen nauwelijks sneller werd.

DANIEL RICCIARDO – SCORE: 5,5/10 Ook supertalent Ricciardo moet zich afvragen of een vervroegd F1-debuut voor het dorre HRT wel zo’n verstandige carrièrezet is geweest. Met geen mogelijkheid kon hij zich in de Spaanse rampenbak onderscheiden.

NARAIN KARTHIKEYAN – SCORZE: 6/10 Toen de gemiddeld getalenteerde Karthikeyan eenmalig terugkeerde om zijn thuis-GP in India te rijden en daarin prompt zijn hooggeprezen teamgenoot versloeg, in zowel de kwalificatie als de race, schoten de wenkbrauwen van Red Bulls talentenjager Helmut Marko nog verder in een frons. Was die Ricciardo eigenlijk wel zo goed? Geen prettige situatie voor de Australiër die een tijdje geleden nog werd gezien als de gedoodverfde opvolger van Mark Webber, maar in 2012 waarschijnlijk nog maar even niet in een Toro Rosso wordt gezet.

10de Plaats: Lotus-Renault met 0 Punten

Lotus-Renault T128

LOTUS – SCORE: 5,5/10 Nog meer dan vorig seizoen was het voor Lotus geen kunst om als beste van de ‘nieuwe’ teams te worden onderscheiden. Waar Virgin en HRT bleven steken in de misère van 2010, kreeg Lotus de beschikking over Renault-motoren en de achtertrein van Red Bull. Ze deden er te weinig mee. Pas aan het eind van het seizoen naderden de T128’s de kwakkelende Williamsen, maar met al het nieuwe technische talent dat bij andere teams werd weggestroopt, had er meer ingezeten. Misschien geeft de nieuwe naam Caterham hernieuwde moed voor 2012.

HEIKKI KOVALAINEN – SCORE: 6/10 De Fin imponeerde vorig jaar met zijn frisse aanpak en montere geest. Met gemak werd hij de koning van de B-divisie, een titel die hij dit seizoen moeiteloos prolongeerde. Meer dan dat zat er helaas niet in, want Lotus ontwikkelde niet genoeg door. Daardoor kon Kovalainen minder van zichzelf laten zien dan hij ongetwijfeld had gehoopt.

JARNO TRULLI – SCORE: 4/10 De ex-Renault- en McLaren-coureur deed het in ieder geval een stuk beter dan Jarno Trulli, die een seizoen voor spek en bonen meedeed. Het hele jaar door klaagde hij over de nieuwe stuurbekrachtiging van Lotus, maar toen het team die had aangepast, was Kovalainen nog steeds sneller. Het is onbegrijpelijk dat het team nog een jaar doorgaat met de Italiaan. Net als Barrichello heeft Trulli zijn langste tijd gehad. Plaatsmaken voor de nieuwe (Van der) garde, Jarno!

KARUN CHANDHOK – SCORE: 6/10 De eenmalige invaller Karun Chandhok deed het netjes, maar moest zichzelf verbijten toen hij niet mocht starten in de eerste GP van India.

9de Plaats: Williams-Cosworth met 5 Punten

Williams-Cosworth FW33

WILLIAMS – SCORE: 4/10 Sinds het vertrek van BMW als motorpartner is het alleen maar bergafwaarts gegaan met het voormalige topteam uit Grove. Dit jaar was een nieuw dieptepunt in de teloorgang van Williams, dat aan het eind van het seizoen zelfs bijna in de klauwen van Lotus belandde. Voor een grote naam als Williams is dat ver onder de maat. Het drama van Abu Dhabi, toen de twee FW33’s van de laatste rij moesten vertrekken, was het ultieme dieptepunt. Beschamend was ‘t, en eigenlijk doet die constatering enorm pijn.

RUBENS BARRICHELLO – SCORE: 5/10 Bij Williams hetzelfde verhaal als bij Force India en Sauber: de ervaren coureur scoorde meer WK-punten, maar toch maakte de debutant net iets meer indruk. Al na een handvol races bleek Pastor Maldonado sneller in de kwalificatie dan Rubens Barrichello. Dat zou niet zo erg zijn als de raceresultaten van de veteraan wel om over naar huis te schrijven waren. Maar ook die lieten vaak te wensen over, terwijl zijn salaris flink op het teambudget drukte.

PASTOR MALDONADO – SCORE: 6/10 Was zijn komst naar Williams vorig jaar nog te rechtvaardigen, dit seizoen voegde de inbreng van Barrichello niets toe. In de races reden de Braziliaan en zijn nieuwe Venezolaanse teamgenoot meestal vlak achter elkaar aan, waarmee Maldonado liet zien dat hij ondanks zijn gebrek aan ervaring gewoon net zo snel is als de dure Rubinho. De ongepolijste GP2-kampioen maakte nog te veel fouten om meer punten te scoren dan Barrichello, maar net als alle andere GP2-promovendi van de laatste tijd bewees hij dat hij prima kan meekomen in de F1, pay driver of niet.

8ste Plaats: Toro Rosso-Ferrari met 41 Punten

Toro Rosso STR6

TORO ROSSO – SCORE: 7/10 Na een nogal anoniem begin van het seizoen stootte Toro Rosso tot ieders verrassing door naar de top van de middenmoot. Het begon met speldenprikjes vanaf een matige kwalificatiepositie – bijvoorbeeld Alguersuari die drie keer vanaf de 18e startplek in de punten reed – maar toen het circus Europa verliet, ging het pas echt loos met de Italiaanse rode stieren. Het team zette al zijn kaarten in op hoge topsnelheid, wat zeer succesvol uitpakte op de Aziatische circuits met hun lange rechte stukken. Bijna verschalkte Toro Rosso Sauber nog in het constructeurskampioenschap.

JAMIE ALGUERSUARI – SCORE: 7,5/10 Eind 2010 had Jaime Alguersuari zijn meer ervaren teamgenoot volledig in zijn zak. Het wekte daarom alom verbazing toen de Zwitser terugkwam met een sterke seizoensopening. De Spaanse part-time dj liet het er niet bij zitten en leerde omgaan met de Pirelli’s, vooral op de dag dat het ertoe deed: de zondag. Ook al kwalificeerde Alguersuari doorgaans minder goed dan Buemi, het was toch de Britse F3-kampioen van 2008 die in de loop van het seizoen regelmatig imponeerde met resultaten die er niet om logen.

SEBASTIEN BUEMI – SCORE: 6,5/10 Halverwege het seizoen was het nog moeilijk kiezen tussen de twee, zodat Red Bull besloot beiden nog een kans te geven in plaats van Daniel Ricciardo in een van de Toro Rosso’s te zetten. Na de tweede seizoenshelft lijkt de keuze voor Red Bulls talentencoach Helmut Marko een stuk eenvoudiger: Alguersuari moet in ieder geval blijven, ook al melden bronnen in het team dat Jaime niet sterk is met zijn feedback. Dat de Spaanse oliemaatschappij Cepsa een aandeel in Toro Rosso heeft genomen, is dan voor zijn toekomst mooi meegenomen.

7de Plaats: SAUBER-FERRARI met 44 Punten

Sauber-Ferrari C30

SAUBER – SCORE: 6/10 De Zwitsers beleefden een seizoen zoals we dat wel vaker van hen hebben gezien: na een sterk begin konden ze het ontwikkelingstempo van hun concurrenten niet bijbenen. Af en toe kon het team uit Hinwil daarvoor nog compenseren met een gewaagde bandenstrategie, maar in de praktijk zag Sauber na de zomer Force India aan zich voorbijschieten. De met veel tamtam bij datzelfde Force India weggesnoepte technisch directeur James Key kon pas in de laatste races het tij keren, waardoor Toro Rosso niet ook nog eens langszij kwam.

KAMUI KOBAYASHI – SCORE: 6,5/10 De sensatie van eind 2009 en 2010 stelde in 2011 een beetje teleur. Kamui Kobayashi opende het seizoen weliswaar redelijk sterk, maar zakte na de zomer diep weg. De herinnering die daardoor overblijft, is dat Sergio Pérez de Japanner grotendeels de baas was. Kijkend naar het aantal WK-punten dat de twee scoorden, ligt het iets genuanceerder, maar de Mexicaan maakte ontegenzeggelijk indruk. Zijn bekeken rijstijl zorgde ervoor dat hij geregeld één keer minder voor nieuwe banden hoefde te stoppen, een strategie die vaak beter uitpakte dan de impulsieve banzai-stijl van zijn teamgenoot.

SERGIO PEREZ – SCORE: 7,5/10 Voor het lagere aantal punten van Pérez waren bovendien goede redenen. Het handvol punten dat hij in zijn debuutrace scoorde, moest hij door een administratieve blunder van Sauber inleveren, en daarna miste hij twee races door een geweldige klapper in Monaco. In de races waarin hij punten scoorde, bleven er meer topauto’s heel, waardoor hij de incidentele dikke scores van Kobayashi uit het begin van het seizoen niet kon herhalen.

PEDRO DE LA ROSA – SCORE: 6/10 Pedro de la Rosa viel een keer voor Pérez in, maar liet in die ene race te weinig zien voor een eerlijke beoordeling. Daar komen we volgend jaar wel aan toe, als hij weer een heel seizoen mag racen voor HRT.

[Dit artikel verscheen eerder op Driving-Fun.com]

Share Button

2 Responses

  1. Mee says:

    Buiten hier en daar een half puntje zit ik volledig in dezelfde lijn, een heel fair rapport tot nu toe!

  2. VishnuSixDix says:

    Sommige scores vind ik toch lichtjes overdreven hoog:

    Zo heeft Chandhok meer dan eens een Lotus in de prak gereden, waardoor Trulli veel last gehad heeft om zijn auto nog af te stellen voor zaterdag, laat staan zondag. Zijn enkele 20ste plaats is ook niet om over naar huis te schrijven, zeker niet met een Lotus. Ongetwijfeld toffe kerel, maar een gelijke score met een schitterend rijdende Kovaleinen (met dat Lotus hok) vind ik erover 🙂

    Maldonado die met een zeer agressieve en soms domme houding rondrijdt verdient imo ook niet meer dan een Barrichello. Hamilton bewust van de baan rammen in Spa, blauwe vlaggen negeren… het zijn niet enkel rookiefoutjes….

    Discuss! 😀

Leave a Reply