DRIVR

Test: Renault Fluence ZE & Kangoo ZE

We schrijven het jaar 2009. Het Salon van Frankfurt is nauwelijks op zwier wanneer Renault ambitieuze plannen onthult: niet alleen wordt het onderschrift Créateur d’Automobiles geruild voor Drive the Change, topman Carlos Ghosn belooft ook een echte revolutie met een compleet nevengamma elektrische voertuigen. En effectief: twee jaar later landen we in een regenachtig Lissabon om het tweeluik Fluence en Kangoo ZE te proberen. A la bonne heure!

renault_fluence_ZE_0

Hoewel we al kortstondig met de elektrische middenklasser konden waften, volgt de definitieve quotatie de komende 48 uur. Dat het aspect ‘rijden’ bij dit soort presentaties eerder beperkt is (door de verre verplaatsing en strakke tijdschema’s), stoort evenmin – want de beperkte autonomie van 185km laat sowieso geen transcontinentale verplaatsingen toe. En dat is geeneens zo’n groot probleem; met uitzondering van het psychologisch aspect zouden ze moeten volstaan voor ons dagdagelijkse verplaatsingen. Zo is de woon-werk afstand van de gemiddelde Belg naar verluidt minder dan 7km. Schieten er nog 171 theoretische kilometers over.

renault_fluence_ze_02

Let wel, ik voeg er bewust ‘theoretisch’ aan toe. Eenmaal de sleutel rondgaat toont het display weliswaar ‘OK’, maar staan er vreemd genoeg slechts 138 resterende kilometers op het digitale display. Is dat de bedoeling? De elegante tellerpartij toont nochtans een volle batterij. Maar kom, het ligt mogelijk aan de omstandigheden. Voorlopig geven we de Fluence het voordeel van de twijfel. Wie weet stijgt de autonomie recht evenredig met een gedegen rijstijl in de drukke maar verder schitterende stadskern van Lisboa. Tenslotte uitverkoren terrein voor de elektrische auto.

renault_fluence_ze_05

renault_fluence_ze_02renault_fluence_ze_03

Vanaf de luchthaven gaat het in colonne richting monding van de Taag. Met zijn lengte van meer dan 1.000km de langste rivier van het schiereiland, en de ideale opportuniteit om in de schaduw van het Padrão dos Descobrimentos en de spectaculaire Ponte 25 de Abril (een Golden Gate look-alike) de Fluence op zijn uiterlijk te quoteren. Het specifieke Energy Blue maakt van het elektrozeug in ieder geval een opvallende verschijning. Kies je echter voor een conventionelere kleur, dan zal geen hond de brave ZE er nog zal uithalen. Opgaan in de massa, daar is het de koper blijkbaar om te doen. En de kosten drukken uiteraard. Want met een vanafprijs van 26.620 euro is de Fluence met voorsprong de goedkoopste in zijn soort. Naast autonomie veruit het belangrijkste aspect om potentiële klanten over de spreekwoordelijke streep te trekken. Niettegenstaande is de uitrusting rijkelijk: automatische lichten en ruitenwissers, cruise control, dual-zone airco en een specifiek Carminat navigatiesysteem (met de dichtstbijzijnde oplaadpunten) behoren tot de standaarduitrusting.

renault_fluence_ze_11

Ook standaard zijn de rubbers met extreem lage rolweerstand. De Goodyear EfficiëntGrip’s maatje 205/55 R16 zorgen voor 13% minder wrijving, een 2% kortere remweg op zowel nat als droog en tot 1,9 % lager verbruik. Alle beetjes helpen. Zeker als je de reservemeter sneller ziet dalen dan de kredietwaardigheid van het gastland, alsof er een gulzige veelcilinder in het vooronder ligt. De airco gaat dan ook snel in energiebesparende eco-modus, de lichten uit en de lokale DJ op staking. De Fluence predikt ondertussen stilte – oorverdovende stilte. Met uitzondering van een lichte fluittoon bij acceleratie en hogere toerentallen (en de onvermijdelijke lucht- en rolgeluiden), was dergelijke rust tot voor kort voorbehouden aan bolides met de Spirit of Ecstasy op de neus. Je houdt er spontaan een wat meer relaxte rijstijl op na; handig en misschien zelfs cruciaal voor de autonomie die ondanks alle energiebesparende maatregelen geen flinke toename laat optekenen. Of het aan de rijstijl ligt?

renault_fluence_ze_08renault_fluence_ze_07

Wanneer we bij valavond de Autódromo do Estoril passeren, kunnen we het niet laten om halt te houden bij een van Europa’s meest mythische circuits. De plaats waar Senna zijn allereerste Grand Prix verzilverde ligt er behoorlijk verlaten bij, en toont bovenal tekenen van verval. Maar veel tijd om de streek rond de kale, rotsachtige hoogvlakte van de omloop te verkennen hebben we niet. Op het programma staan nog enkele spectaculaire B-wegen in de streek rond Cascaïs. Kunnen we gelijk polsen hoe het met die perfecte 50/50 gewichtsverdeling zit. Maar nog voor het slingerwerk op de natte maar verder fatsoenlijk tarmac goed en wel begonnen is, nemen de karakteristieke eigenschappen van het eco-schoeisel de bovenhand. Eenmaal voorbij de initiële schrik dat het gevaarte vooral rechtdoor wil, neemt de elektronica de teugels stevig in handen en is er van een sportieve koerswijziging geen sprake meer. En toch boezemt het geheel (net daardoor) weinig vertrouwen in. Kortom, liever geen spaghetti op het menu van de 1,6 ton zware Renault. En ook de fel variabel bekrachtigde stuurservo laat geen beklijvende indruk na, net als het wazige -erm- gaspedaal trouwens. Iets beter nieuws is er op vlak van (stads)prestaties en comfort. In pakweg vier seconden staat de teller al op 50km/h, en ook daarboven wil de vrij comfortabel afgeveerde Fluence met pseudo-McPhersons voor en een halfstarre as vanachter best vooruit. Bijgestaan door zacht meubilair met net voldoende zijdelingse steun.

renault_fluence_ze_12

Quasi dezelfde opmerkingen aan boord van de Kangoo. Niet dat het visbokaalgevoel ooit zal wennen, maar aangezien de laadruimte gelijk is aan die van de gewone modellen en hij met 20.000 euro (excl. BTW) vooral op zelfstandigen mikt, lijkt de elektrische camionette nu al een voorspoedig leven beschoren. Of dat ook voor de de Fluence geldt, hangt er vanaf hoe je het bekijkt – en dat is best door een bifocale bril met uitgebreide kosten-batenanalyse. Niettegenstaande is dit een serieuze stap in de goede richting waar een hoop denkwerk aan voorafgegaan is. En toch hebben we onze twijfels bij de forse afmetingen van een omvangrijke sedan die voornamelijk in de stad tot zijn recht komt. Maar daar komt eind 2012 dan weer verandering in met de introductie van Zoé, een compacte en luxueuze stadsmini die de fashionista beter dan early adopter moet aanspreken. En voor de  stadsDRIVR is er vanaf maart volgend jaar zelfs een EV-tandem in de vorm van Twizy.

Tot dan speelt Renault de kaart van de Fluence. En die zou het na de afschaffing van de ecopremie wel eens verrassend goed kunnen doen op het nakende Salon van Brussel. Maar liefst 30% van de aankoopprijs kan gerecupereerd worden via de belastingen (met een maximum van 9.000 euro), en daarmee komt de eindprijs op een uiterst concurrentiële 18.634 euro. Vergeet er alleen de maandelijkse huurprijs van de batterijen (82 euro per maand, 10.000km per jaar) niet bij te tellen.

[Foto’s: Pieter Ameye]

RENAULT Fluence ZE

Plus Min
+ Bereikbaar elektrisch alternatief – Enkel voor de (groot)stad

RENAULT Kangoo ZE

Plus Min
+ Vooral voor zelfstandigen – Vooral voor zelfstandigen

Weggecijferd

Renault Fluence ZE

Renault Kangoo ZE
Motor Synchroon, AC Synchroon, AC
Aandrijving voorwielen voorwielen
Vermogen 70kW (95pk) 44 kW (60pk)
Koppel 226 Nm 226 Nm
Gewicht 1.605 kg 1.410 – 1.572 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 13 s 20,3 s
Topsnelheid 135 km/h 130 km/h
Autonomie 185 km 170 km
.CO2-uitstoot 0 g/km 0 g/km
Prijs 26.620 euro (zonder fisc. recup.) 20.000 euro (excl. BTW)
Fiscale PK 0 0

Verdict

Renault Fluence ZE 6 op 10
Renault Kangoo ZE 6 op 10

[Meer informatie: Renault ZE]

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Niet vergeten dat de Fluence ZE een ombouwauto is;
    de varianten op fossiele brandstoffen waren er eerst,
    en dan is de EV-versie altijd een compromis.

    Om maar te zeggen dat de Twizy en Zoé zich ongetwijfeld beter van hun taak zullen kwijten,
    en daar ook dimensionaal op bedacht zijn.

    Ben ik het hier nu trouwens voor EV’s aan het opnemen?
    Tijd voor de pillen;)

  2. Peter D says:

    Zo een Kangoo ZE lijkt me toch ideaal als postbezorgingswagen, alsook voor krantenrondes en zo.
    Maken ze mij niet meer wakker ook als ze langskomen :p

Leave a Reply