DRIVR

Berekentool: Belastingen op Bedrijfswagens in 2012

thumb_rekenmodulebelastingenBedrijfswagens zijn niet onze hoofdbekommernis. Maar anderzijds weten we ook dat veel DRIVRs een grijze muis van het werk hebben, en graag willen weten hoeveel die vanaf 1 januari 2012 gaat kosten. Na de afschaffing van de ecopremie morrelt versbakken premier Di Rupo namelijk ook met de belasting op leasewagens, en dat zullen de meeste bedrijfsrijders geweten hebben…

De rekenwonders van Deloitte hebben een tool online gezet om het exacte verschil in het zogeanamde ‘voordeel van alle aard’ te becijferen. Die belasting gaat vanaf 1 januari 2012 niet meer uit van de CO2-uitstoot en de afstand tussen woon- en de werkplek, maar van het CO2-getal in combinatie van de cataloguswaarde (inclusief opties) van de bedrijfsauto. En daarbij wordt (naar alle waarschijnlijkheid) geen rekening gehouden met de toegekende korting bij de aanschaf van de wagen in kwestie, wat bedrijven die extra optiebudget toekennen bij groene wagens wel eens zuur kan opbreken.

berekentoolbvedrijfswagens

Om te weten of jouw loonbrief er op 31 januari 2012 beter dan wel slechter gaat uitzien (de rekentool gaat uit van quasi-worst case), heb je enkel de totale investeringswaarde van je bedrijfswagen nodig aangevuld met de CO2-uitstoot. Die vul je beide bovenaan links in, terwijl je rechts aangeeft of je minder dan wel meer dan 25km enkele reis van je werk woont. Is dat minder, dan duid je 5000km aan – is het meer, dan worden het er 7500. Zo werd het te belasten bedrag vroeger berekend, en dat wordt hier herhaald om het verschil met de nieuwe regeling te quoteren. Dat verschil verschijnt na berekening in het midden rechts aangeduid met een ‘+’ of ‘-‘ voor nettowinst dan wel -verlies. En als je werkgever echt in slechte papieren zit, dan mag hij het bedrag onder ‘Extra corporate taxes per year’ ook nog eens van je nettoloon houden – wettelijk en gepermitteerd.

Het ‘Voordeel van alle Aard’ voor courante bedrijfwagens staat hieronder opgelijst:

voorbeeldlijstnieuwebedrijfswagenbelasting

Kleine tip: kijk eens naar de Audi Q7 en Bentley Mulsanne…

[Tabel: De Tijd]

Share Button

9 Responses

  1. heidekonijn says:

    Heu, okee. Ik ben dus mentaal zo ver van een boekhouder verwijderd als een mens maar kan zijn, maar de deloitte site komt met een wild hoger bedrag uit dan wat ik berekend heb.
    Niet enkel dat, als ik me niet helemaal vergis kan deloitte helemaal niet berekenen hoeveel ‘taxes’ er zijn op de firmawagen als ze niet weten wat het loon is. Als ik (en more to the point, de mensen van o.a. http://www.sofim.be/NL/sociaalsecretariaat/simulaties/Pages/brutoNetto.aspx ) het goed hebben wordt de firmawagen namelijk belast door bij het loon te rekenen.

    Het enige wat ze kunnen berekenen met prijs en CO2 waardes is dus het fiscaal voordeel van alle aard vanwege firmawagen. En alle bedragen die je dan krijgt zijn hoger dan die je hier vindt http://www.dailybits.be/item/bereken-het-nieuwe-fiscaal-voordeel-van-je-bedrijfswagen/

    Mogelijk is er iemand met meer boekhoudkundig verstand die hier een touw aan kan knopen?

  2. Ken Divjak says:

    We hebben de Deloitte-test nogmaals gedaan met de voorbeelden die De Tijd aanhaalt…

    detijdgrafiek

    … en komen bedragen uit die in lijn liggen met de gehanteerde belastingsvoet.

    Voor De Tijd is dat een belastingsvoet van 45%, bij Deloitte eentje van 53,50%.

    Bij beide staat het resultaat wel degelijk voor ‘het nettobedrag per maand’.

    Het voorbeeld dat jij aanhaalt,
    berekent volgens ons het maandelijks belastbaar voor-/nadeel beter dan het nettobedrag.

  3. heidekonijn says:

    Aha, even beter gelezen en gezien dat Deloitte inderdaad gewoonweg een gemiddelde tax rate neemt : “Personal income taxes have been computed at 53,50% marginal income tax rate, actual taxes might be lower depending on actual earned income.” Tijd artikel niet gelezen.

    Dat geeft toch behoorlijk wat verschillen. Eerlijk gezegd verwacht ik nogal wat sensationalisme vanuit de krantjournalistenhoek maar van deloitte had ik toch anders verwacht. Ik zie bij hen trouwens met veel goede wil geen maandbedrag staan.

    Zelf even na proberen rekenen (non-accountant alert):

    VW Golf 1.6 tdi “standaard” lijkt me dan geen bluemotion te zijn maar een Volkswagen Golf 3d. 1.6 TDI 105 Trendline, zonder opties 20760 Euro en 119gr CO2.

    Dat zou dus zijn als ‘voordeel van alle aard’ (van de bedrijfswagen)
    20760*(((119-95)*0.1)+5.5)/100)*6/7=1405,8 per jaar, 117.15 per maand

    Bij brutoloon 3500/m, volgens Sofim, DINK zonder 117.15 ‘voordeel’ bedrijfswagen :
    netto 1998 Euro/m
    Bij brutoloon 3500/m, volgens Sofim, DINK met 117.15 ‘voordeel’ bedrijfswagen : netto 1942 Euro/m
    Verschil van 56 Euro = belasting per maand voor firmawagen, 672 Euro per jaar.

    Bij brutoloon 4500/m, volgens Sofim, DINK zonder 117.15 ‘voordeel’ bedrijfswagen : netto 2412 Euro/m
    Bij brutoloon 4500/m, volgens Sofim, DINK met 117.15 ‘voordeel’ bedrijfswagen
    netto 2350 Euro/m
    Verschil van 62 Euro = belasting per maand voor firmawagen, 744 Euro per jaar.

    Volgens Deloitte
    Benefit : 1405,75 ‘benefit new’ – per jaar dus
    Taxes : 752.08 – a rato van de door hun veronderstelde 53.50%, opnieuw per jaar

    Volgens de Tijd
    51 Euro per maand, maal 12 is dat 612 Euro per jaar.

    Iedereen lijkt het dus eens over de ‘benefit’ maar taxatie hangt af van het loon.

  4. Inderdaad.

    Daarom heb ik met mijn tooltje enkel rekening gehouden met het berekenen van het fiscaal voordeel (waarvoor er dus een nieuwe formule is).

    http://www.dailybits.be/item/bereken-het-nieuwe-fiscaal-voordeel-van-je-bedrijfswagen/

    Vele bedrijven gebruiken hiervoor een andere doorrekening naar de werknemer, maar dit is dus de beste methode om het verschil met 2011 te bekijken, zonder boekhoudkudig en fiscaal te ver te gaan. 😉

  5. Vandaag zijn er enkele achterpoortjes gesloten door de nieuwe rekenwijze te introduceren, waarbij de leeftijd van de wagen (in gehele jaren) mee in de formule wordt opgenomen…

    Ik heb mijn rekenmodule reeds aangepast met weergave van 2011 – 2012 en [2012 nieuw].

    http://www.dailybits.be/item/bereken-het-nieuwe-fiscaal-voordeel-van-je-bedrijfswagen/

  6. Debaere Vincent says:

    Voor mijn bedrijfswagen heb ik ongeveer 20 % ( 8000 € ) zelf opgelegd ( eigen bijdrage ) om een groter model en meer opties te hebben.
    De auto heeft een totale cataloguswaarde van rond de 40.000 €
    Mijn “eigen bijdrage” wordt betaald over een termijn van 24 maanden en is telkens verrekend in mijn loonfiche.

    Ik veronderstel dat voor de nieuwe berekeningswijze van het “voordeel van alle aard” ingevolge het privégebruik, de eigen bijdrage mag afgetrokken worden van de cataloguswaarde ( in mijn geval uitgaan van 32.000 € ) ?

    Of moet ik dit achteraf zelf via mijn belastingsaangifte regelen in een aparte rubriek ?

    • Ken Divjak says:

      Je kan die eigen maandelijkse bijdrage hoe dan ook gedurende de looptermijn van het leasecontract inbrengen via je personenbelasting.

      Maar of er voor de berekening van het voordeel van alle aard uitgegaan wordt van de totaalsom dan wel het stuk min jouw bijdrage, is ons evenmin duidelijk.

      Check dat best eens met een boekhouder.

  7. Lee says:

    Hallo,

    Ik heb een bedrijfs taks gekregen van ong 3500euro voor een BMW 318d van 2010.
    Klopt dit of is dit veel te veel wat mij blijkt wel…
    Als dit jaarlijks zo is is dit absurd veel.
    Zouden jullie mij a.u.b zo snel mogelijk kunnen laten weten of dit correct is of niet? Alvast bedankt !

    MVG

    Lee.

Leave a Reply