DRIVR

Eindrapport: Formule 1 in 2011 (Deel 2 / 2)

TIP: Deel 1/2 gemist? Lees het HIER na!

Het F1-seizoen is nu echt ten einde, ook al viel de beslissing anderhalve maand geleden al. Hoog tijd dus voor een onbescheiden eindrapport over 2011: wat was dit voor een seizoen en hoe presteerden de teams en de piloten? Wij delen vanuit onze leunstoel zijn cijfers uit, en eindigen vandaag met de top half oftewel de beste teams en piloten van het afgelopen jaar.

6de Plaats: FORCE INDIA-MERCEDES met 69 Punten

Force India-Mercedes VJM04

FORCE INDIA- SCORE: 7/10 De mannen uit Silverstone begonnen 2011 in mineur. De sterke opmars die het voormalige achterhoedeteam eind 2010 had gemaakt, leek als sneeuw voor de zon verdwenen. Maar in de loop van de zomer ontpopte Force India zich als een van weinige teams die echt grote stappen wisten te zetten in hun doorontwikkeling. In de tweede seizoenshelft was het meer regel dan uitzondering dat een of twee VJM04’s doordrongen tot Q3. Met de punten die Sutil en Di Resta vervolgens binnenharkten, stelde Force India de zesde plaats in het kampioenschap veilig en kreeg het zelfs Renault nog in het vizier. Een knappe eindsprint van het team van Vijay Mallya.

ADRIAN SUTIL – SCORE: 7,5/10 Wie was er beter? Sutil of Di Resta? De Duitser scoorde ruimschoots meer punten en kwalificeerde doorgaans beter, maar toch wordt de Schot alom geprezen voor zijn debuutseizoen. Er hing dit jaar een vreemd soort vibe rondom de DTM-kampioen van 2010. Misschien ligt het aan het chauvinisme in de door Britten gedomineerde autosportjournalistiek, misschien aan het feit dat Di Resta in een grijs F3-verleden sneller was dan zijn toenmalige teamgenoot Sebastian Vettel.

PAUL DI RESTA – SCORE: 7/10 Sutil maakte een matige seizoensstart in ieder geval ruimschoots goed met een reeks sterke optredens in de tweede helft van het jaar, met zesde plaatsen in Singapore en Brazilië als hoogtepunten. Daar staat tegenover dat Di Resta zijn ervaren teamgenoot vanaf de eerste dag goed kon bijhouden. Waar iedereen het idee heeft dat Sutil aan zijn plafond zit, daar staat Di Resta nog aan het begin van zijn groei. Daarom is die vibe rondom de Schot waarschijnlijk wel terecht, maar desondanks verdient Sutil het niet om door Force India te worden afgedankt.

5de Plaats: RENAULT met 73 Punten

Renault R31

RENAULT – SCORE: 5/10 Het verlies van Robert Kubica was een enorme klap voor het team uit Enstone, dat het jaar zo hoopvol begon. Vitaly Petrov en Kubica’s vervanger Nick Heidfeld reden de revolutionaire R31 in de eerste races nog naar podiumplaatsen, maar daarna zakte Renault diep weg. Puur op basis van die snelle seizoensstart wist het team net zijn de vijfde plaats in de constructeursstand vast te houden, maar na die twee hoge scores bleek al gauw dat het team met de revolutionaire R31 de verkeerde weg was ingeslagen. Absoluut onvoldoende voor een team dat niet zo lang geleden met Schumacher en daarna Alonso nog grossierde in titels. Laten we op beter hopen nu het team opnieuw begint onder de naam Lotus.

VITALY PETROV – SCORE: 7/10 Petrov beloofde minder fouten te maken dan in zijn debuutjaar en die belofte kwam hij na. Dankzij de sterke vormterugval van Renault reed de Rus zich op zijn goede dagen minder in de kijker dan in 2010, maar tot zijn grote verdienste had hij teamgenoten Heidfeld en Senna grotendeels in de zak. Niet slecht voor een coureur die vier jaar lang in de GP2 worstelde voordat hij naar de F1 kon promoveren.

NICK HEIDFELD – SCORE: 5/10 De flegmatieke Heidfeld wist het team niet tot betere prestaties op te stuwen en moest terecht het veld voortijdig ruimen.

BRUNO SENNA – SCORE: 5,5/10 Zijn vervanger Senna begon goed, met een sterke zevende startplek op Spa, maar was daarna net als Heidfeld de mindere van Petrov. Zelfs zijn mooie kwalificatie in zijn thuis-GP deed weinig aan die conclusie af.

4de Plaats: MERCEDES met 165 Punten

Mercedes GP W02

MERCEDES – SCORE: 6,5/10 Een uitermate middelmatig seizoen van het in naam Duitse team uit Brackley. Brawn en consorten werden vierde in het kampioenschap omdat Renault nóg slechter voor de dag kwam, maar de podiumdreiging die Nico Rosberg vorig jaar nog uitstraalde, was dit keer geen enkel raceweekend te bespeuren. Zo draaide 2011 voor Mercedes uit op de kruimels oprapen die McLaren en Ferrari lieten liggen: zolang Rosberg en Schumacher het niet met elkaar aan de stok kregen, reden ze meestal eenzame races. Mercedes moet beter kunnen en dat weten ze in Brackley én Stuttgart maar al te goed.

NICO ROSBERG – SCORE: 7/10 Was Schumacher in 2011 beter of Rosberg in 2011 slechter? De twee teamgenoten ontliepen elkaar in ieder geval nauwelijks, daar waar Rosberg vorig jaar nog duidelijk de boventoon voerde. Rosbergs seizoen was daardoor net zo middelmatig als dat van Mercedes. Zijn reputatie als kwalificatiewonder kon hij niet waarmaken dankzij de belabberde W02 en aan racen kwam hij ook zelden toe, meestal rondcirkelend in het grote gat tussen de top en de middenmoot. Hoe goed Nico Rosberg werkelijk is, konden we daarom ook dit seizoen weer niet goed bepalen.

MICHAEL SCHUMACHER – SCORE: 7/10 Schumacher kon tenminste nog bogen op een aantoonbare vormverbetering. Steeds regelmatiger zagen we dit jaar de oude Schumi terug. Maar een beter presterende Michael doet ook meteen die duistere kant weer de kop opsteken: regelmatig verdedigde hij zijn terrein op een manier die op z’n zachtst gezegd dubieus was.

3de Plaats: FERRARI met 375 Punten

Ferrari 150° Italia

FERRARI – SCORE: 7/10 Wraak! Dat schreeuwde Ferrari uit na de jammerlijk mislukte staatsgreep van Abu Dhabi. Beter voorbereid dan ooit begonnen de Italianen aan het seizoen 2011, maar het jaar werd een kopie van 2010. Erger nog, Fernando Alonso maakte dit jaar niet eens een kans op de titel, omdat de sterke comeback van 2010 uitbleef. Het oppermachtige Ferrari uit het tijdperk Brawn/Byrne begint een vage herinnering te worden; het Italiaanse management van nu staat aan het roer van een sympathiekere, maar middelmatige organisatie. Zou technisch directeur Pat Fry daarom bij McLaren zijn weggelokt? We zijn benieuwd wat zijn koele Britse inbreng in 2012 gaat opleveren voor Maranello.

FERNANDO ALONSO – SCORE: 8,5/10 Vasthoudendheid. Dat is het woord waarmee Fernando Alonso’s inzet het beste is te beschrijven. In een Ferrari die het grootste deel van het jaar duidelijk inferieur was aan de Red Bull en de McLaren, wist de Spanjaard zich toch race na race vast te klampen aan de kop van het veld. De man die nog altijd als de compleetste coureur van het veld wordt beschouwd, moest in 2011 extra op zijn tandvlees bijten om die felbevochten derde plaats in het WK vast te houden. Hij slaagde er uiteindelijk net niet in, maar hij deed ‘t in een stijl die hoort bij een man die meer titels zou moeten hebben dan de twee die hij al lang geleden op zijn naam schreef.

FELIPE MASSA – SCORE: 5/10 Zijn zesde plaats in het WK dankte Felipe Massa uitsluitend aan het feit dat hij een Ferrari tot zijn beschikking had. Voor de rest beleefde de Braziliaan een kleurloos seizoen, zelfs nog kleurlozer dan Mark Webber, die nog een paar keer de pole pakte en zijn seizoen op het laatst nog een beetje goedmaakte. Massa mag in 2012 blijven, maar als dat net zo’n jaar wordt als 2011, dan is het volkomen begrijpelijk als Ferrari zijn auto aan Sergio Pérez of een terugkerende Robert Kubica geeft.

2de Plaats: McLAREN-MERCEDES met 497 Punten

McLaren-Mercedes MP4-26

McLAREN – SCORE: 8/10 Een beetje een jojo-seizoen voor het team uit Woking. Bij vlagen zakte het af tot onder Ferrari, andere keren stak het Red Bull nadrukkelijk naar de kroon. De twee wereldkampioenen in het team bleven elkaar ook in 2011 aanwakkeren tot betere prestaties, hoewel McLaren in de tweede seizoenshelft te lijden had onder de mentale dip van Lewis Hamilton. Jenson Button gedijde wederom in het strak georganiseerde team en ontpopte zich uiteindelijk als de belangrijkste rivaal van Sebastian Vettel.

JENSON BUTTON – SCORE: 9/10 De man die net zo goed met zijn banden omging als de wereldkampioen, werd tweede in het kampioenschap. Maar dat is niet het hele verhaal van Buttons sterke seizoen. Ook de mooiste overwinningen van het jaar kwamen op zijn naam te staan: de fabelachtige comebackrace in Canada en de ongelooflijke regenrace in Hongarije. Op zondagen blijft de Brit een genot om naar te kijken. Als hij op zaterdagen net zo goed als Vettel zou kunnen zijn, dan was het kampioenschap een stuk spannender geweest.

LEWIS HAMILTON – SCORE: 7/10 Het natuurtalent Hamilton boekte dit jaar drie prachtige overwinningen, maar kwam vooral in het nieuws door zijn aanvaringen met Felipe Massa (vijf keer maar liefst) en andere ondoordachte acties. Psychologisch zat het in 2011 niet helemaal snor met Hamilton, die zich maar moeilijk kon afsluiten voor alle media-aandacht en daardoor in een negatieve spiraal terechtkwam. Hij blijft inherent sneller dan zijn teamgenoot en zijn vechtlust is een genot om te zien. Zijn strijdvaardige overwinningen in China en Duitsland getuigden daarvan. Zijn beheerste zege in Abu Dhabi liet zien dat hij ook à la Vettel kan winnen.

1ste Plaats: RED BULL RACING-RENAULT met 650 Punten

Red Bull-Renault RB7

RED BULL – SCORE: 9,5/10 Een tot in de puntjes verzorgd seizoen van de mannen uit Milton Keynes. In de winter trokken ze als enige topteam echt lering uit de fouten van 2010: de titels van Vettel en Red Bull kwamen vooral tot stand doordat McLaren en Ferrari niet in staat waren om een seizoen lang een bedreiging te vormen. Waar Hamilton, Button en Alonso elkaar afwisselden als belangrijkste tegenstrever van Vettel, daar bleef Red Bull constant scoren.

Eén miniem dalletje rond de GP’s van Engeland en Duitsland wist het team in het najaar snel te overwinnen, waarna het business as usual was. Een topprestatie van een team dat in zijn gedaante van Stewart en Jaguar nooit de middelmaat wist te ontstijgen. Het inspirerende genie van Adrian Newey doet blijkbaar op iedere plek wonderen. De enige smet op het blazoen van Red Bull was dat het bijna een heel seizoen lang Mark Webber niet dichter in de buurt van Vettel kon krijgen.

SEBASTIAN VETTEL – SCORE: 10/10 Een zo goed als volmaakt seizoen van de wereldkampioen: de beste was dit jaar duidelijk de beste. Als geen ander wist de Duitser om te gaan met de nieuwe Pirelli’s. Dat legde hem geen windeieren in de kwalificaties, en dat terwijl hij altijd al een kwalificatiebeest was, maar zijn ongekende bandenmanagement maakte vooral in de races het verschil. Gekoppeld aan een vrijwel volledig gebrek aan fouten – alleen in de vrijdagtrainingen ging hij er dit jaar drie keer vanaf – leverde dat een jaar op van ongekende dominantie. Vettel is de jongste tweevoudig wereldkampioen aller tijden en mag nu al tot de grootsten van de sport worden gerekend. Wat heeft hij de komende tien jaar nog in petto voor ons?

MARK WEBBER – SCORE: 6/10 Ondanks zijn zege in de afsluitende GP van Brazilië was het een uiterst teleurstellend jaar van de man die in 2010 nog net naast de titel greep. Aan het begin van het seizoen kon hij zich nog beroepen op het feit dat hij minder goed overweg kon met de vaak boterzachte Pirelli’s, maar later in het jaar gold dat excuus niet meer. Zijn traditionele zomerse opleving – op hetzelfde moment waarop Vettel net als in eerdere jaren even verslapte – was maar van korte duur. Daarna was het weer het oude liedje: Vettel die in de verte verdween, terwijl Webber het aflegde tegen Button en Alonso.

[Dit artikel verscheen eerder op Driving-Fun.com]

Share Button

Leave a Reply