DRIVR

Eerste Test: Renault Laguna Coupé GT dCi 180

Volgens onze testarchieven is het van mei 2009 geleden dat we nog een Renault Laguna Coupé op bezoek hadden. Toen met een dikke benzine, klassieke automaat en een verdict zo klaar als water: “De 3.5 is niet het chef d’oeuvre van de menukaart. Die eer gaat naar de vierwielgestuurde dCi-versies die de killer looks, exclusiviteit en de zenbeleving met de topversie delen“. Hoog tijd om dat advies op te volgen, zeker nu de Coupé voor 2012 opgefrist is.

eerstetestrenaultlagunacoupe1

eerstetestrenaultlagunacoupe3eerstetestrenaultlagunacoupe2

Wie facelift zegt, denkt technische updates en esthetische aanpassingen om het nieuwe modeljaar van het oude te onderscheiden. En die zijn er ook, maar dan beperkt tot een absoluut minimum: de CO2-uitstoot van de dieselinstapper zakt dankzij het (grammaticaal incorrecte) Energy Smart Management naar 126g, terwijl alle versies dagrijleds en sierstiksels op het dashboard krijgen. Fini. Voor velen ongetwijfeld een gemiste kans, maar voor ondergetekende een duidelijke indicatie dat het design van deze Aston-wannabe drieënhalf jaar na de lancering nog altijd moustache zit.

Eveneens ongewijzigd is is de technologie die achter het GT-acroniem schuilt: de gewiekste vierwielsturing die Renault 4Control noemt. Hoe die precies werkt, hebben we al meermaals uitgelegd – het belangrijkste is dat ze werkt, en wel zo goed dat de comfortabele fauteuils wat meer zijsteun mochten bieden. De claim “15km/h sneller door de elandtest dan een vergelijkbare concurrent” is dan ook niet uit de lucht, zeker nu er in het vooronder geen potige V6 maar een pittige tweeliter turbodiesel huist met 178pk, 400Nm en manieren waar Prins Laurent van kan leren. Topdiesel zonder meer, met prima tractie uit de bochten en zo goed als geen merkbaar koppelstuur.

eerstetestrenaultlagunacoupe4

eerstetestrenaultlagunacoupe6eerstetestrenaultlagunacoupe5

Of er dan niets op deze zeldzame verschijning aan te merken valt? Tuurlijk wel: het stuur is nog altijd zwijgzaam, de zesbak eerder anoniem en de rechtuitstabiliteit niet om over naar huis te schrijven. Een kwestie van afstelling volgens onze bronnen, want dat gebrek is geen typische eigenschap van de vierwielsturing. De enige reden om 4Control over te slaan (en dat kan enkel op de basisdiesel van 150pk) is de meerkost van het systeem bij aankoop en eventuele reparaties, want verder zijn de nadelen nihil.

Eindrapport: hoewel de facelift weinig bijbrengt, blijft de Laguna Coupé een stijlvolle verschijning in een overwegend Duits segment. Prijsvoordelig ook, en met de tweedeurs valt de gevreesde depreciatie zelfs mee. Enkel aan de binnenkant moet de Renault passen voor de concurrentie, met goedkopere materialen en minder (hoofd)ruimte voor en achter. Dat de demping tot slot eerder hard dan Frans is, stoort ons niet maar GT-kopers op leeftijd misschien wel. Maar daar staat wel een gezonde portie rijplezier tegenover.

PS: Wij reden op de valreep een pre-faceliftmodel. Maar aangezien ons testexemplaarop het Energy Smart Management met start/stop na – mechanisch identiek is, konden we de in tussentijd verschenen info over de 2012-facelift niet onvermeld laten.

RENAULT Laguna Coupé GT dCi 180

Plus Min
+ Vierwielsturing – Facelift?

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving voorwielen
Vermogen 178 pk
Koppel 400 Nm
Gewicht 1.539 kg
Transmissie 6-bak, manueel
CO2-uitstoot 144 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 8,5 s
Topsnelheid 223 km/h
Gem. testverbruik 9,1 l/100 km
Prijs 36.100 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

11 Responses

  1. Fastflupke says:

    Ondanks een mindere afwerking en versnellingsbak in vergelijking met zijn Duitse concurrenten is de 4 Control en GT pack op de Laguna een ongekend hoogtepunt …
    Bochtensnelheden en stabiliteit waar menig duurdere en snellere wagen zich op bochtige wegen en afritten aan laat verrassen …

  2. heidekonijn says:

    Nu heb ik als alfist over het algemeen lak aan begrippen als ‘afwerking’ -zeker als die als enig excuus overblijft voor duizenden euro’s meerprijs- maar een paar weken ervaring met een laguna met lichte bekleding leert toch dat deze er heel snel heel slecht gaat uitzien vanbinnen. Verder leuke auto.

  3. ElmoTheElk says:

    “De enige reden om 4Control over te slaan (…) is de meerkost van het systeem bij aankoop en eventuele reparaties, …”
    Is er ook geen merkbare gewichtstoename? En waarom bieden die Duitse concurrenten eigenlijk geen vierwielsturing?

  4. Fastflupke says:

    gewichtstoename is zeer beperkt gezien de lichtgewicht materialen, ik denk dat veel andere merken hiervan afzien door de complexiteit in de productie …

    leuke vergelijking van de 4 control, thanks Renault Sport 😉

  5. dieter says:

    4-wielsturing…doet me (met heimwee) terugdenken aan m’n toenmalige ZX’en ; de dagelijkse afrit nam ik toen met 2 vingers in de neus tegen een goeie 95km/u waarbij je bij het ingaan van de bocht de (passief meesturende) achteras ook werkelijk voelde meewerken ; met m’n huidige Clio moet ik al aardig bij de pinken zijn om de lange rechtse tegen net dezelfde snelheid te nemen…
    De rechts-linkse bocht van de E-40 naar E314 is nog zo’n heerlijke bocht waar al aardig wat volk in de zompige berm terecht is gekomen…
    Destijds was het plezant om de toenmalige bumperklevers (lees: dikke Duitsers)in m’n kont te zien hangen ; totdat de bocht genomen moest worden… ;o)

    • Stijn says:

      Nog een afritliefhebber! Die van E40 naar E314 is inderdaad leuk, zeker het tweede (scherp linkse) gedeelte. Daar staan de SUV’s plots stil terwijl ze je even ter voren nog met 150+ passeerden. Plots merken ze dan dat hun zeecontainer op wielen toch sterk de neiging heeft te ondersturen/overhellen…

      • Cinquecento says:

        Reken daar gerust 3/4 van al het clientèle van de Duitse drie bij. Praktisch stil in de bocht, om er vervolgens met hun uitgewrongen TDI’s terug vandoor te gaan. Vreselijk irritant is dat.

        Zelf trouwens ei zo na een accident gehad op de wisselaar van de E40 (richting Brussel), naar de E17 (richting A’pen). Stonden ze daar midden in een blinde bocht doodleuk onderhoudswerk uit te voeren met een uiterst beperkte signalisatie vooraf. Met als gevolg een abrupte file die je bij het insturen bepaald niet kon zien staan.

        Sindsdien doe ik het toch iets rustiger aan, vooral daar dan.

  6. Fastflupke says:

    ^^ een bekend maar prettig fenomeen 😉

  7. heidekonijn says:

    Ditto afrit e314 – bekkevoort. Agressief bumperklevertje onderstuurde richting vangrail. Moet een bang momentje geweest zijn.

Leave a Reply