DRIVR

Te Koop: Unieke BMW E34 M5 met 408pk !? (+Video)

Daar moet ik het fijne van weten dacht ik toen deze advertentie bij de collega’s van Driving-Fun verscheen. Wat volgde was een ochtend op het internationale M5Board.com dat al sinds 2008 over een handvol unieke  E34 M5’s speculeert; drie tot vijf wagens die geen 340 maar 408 atmosferische pk’s uit de 3,8 Reihensex puurden, en quasi niet meer traceerbaar zijn. Behalve dan het exemplaar dat momenteel in Nederland te koop staat…

bmwe34m5408

De legende wil dat dat BMW midden jaren ’90 een speciale M5 voor de Sjeik van Dubai ontwikkelde. Daarvoor gebruikten ze know-how uit het motorenprogramma dat M met Alpina had opgezet om de Audi’s in het DTM paroli te bieden. Maar die campagne kwam er spijtig genoeg niet, waarna de onderdelen herwerkt werden om serienummer WBSHC91050GD64558 op 5 december 1994 af te leveren – inclusief zesbak, EDC III-onderstel en die fameuze 408pk motor. Saillant detail: niemand in Garching herinnert zich nog exact wat er in dat blok ging, maar het productiedocument is gelukkig wel terecht.

Daarnaast zouden er nog zeker twee andere M5’s geconverteerd zijn naar 408-specificatie, terwijl een zekere Meneer Rosche (jullie misschien bekend als motorbouwer van de McLaren F1) er nog een tweetal voor de vrienden geprepareerd zou hebben. En dat maakt van het zilveren exemplaar hierboven de enige officiële E34 M5 408 – temeer daar de rest zowat van de aardkloot verdwenen is. Beter nog: Noorderbuur Frank uit het Nederlandse Ommen heeft het kleinood in Dubai op de kop getikt, en gaat er prat op dat het the real deal is.

Om die claim kracht bij te zetten, verwijst eigenaar Frank naar de matching-numbers van blok en chassis. BMW Classic zou ondertussen ook een certificaat afgeleverd hebben om de echtheid van dit stuk te onderschrijven, maar dat houdt Frank angstvallig geheim. Een vermogensmeting om het 60pk-verschil met de gewone versie te bewijzen, is evenmin aan de orde daar kenners voor schade aan dit unieke stuk vrezen. Alleen zijn de criticasters daar niet mee opgezet, en twijfelen die nog altijd of dat wonderblok ondertussen niet vervangen is door de klassieke 3.8 van 340pk – zeker nu dit unicum te koop staat. Intrigerend op zijn minst.

[Verkoopsadvertentie & meer foto’s op Mobile.de]

Share Button

3 Responses

  1. Alex says:

    Certificaat wil ie niet tonen en vermogenmeting mag niet? I smell a fish…

  2. Benny Herdewyn says:

    Ik had er begin dit jaar iets over gelezen op autoblog dacht ik?
    Dezelfde speculaties, best even aan meneer Paul Rosche vragen lijkt mij, in uw beste Duits…

  3. Ken Divjak says:

    Kan goed zijn, want dit exemplaar staat al langer te koop.

    Je zou toch denken dat zoiets meteen opgesnoept wordt (als de geschiedenis klopt), niet?

Leave a Reply