DRIVR

Test: BMW 120d Coupé (MY 2011)

bmw-120d-coupe-2011-01

Als het op kleine achterwielaangedreven coupés aankomt, wijzen alle vingers van oudsher richting Beieren. Een reputatie die BMW vooral te danken heeft aan het succes van de 3-Reeks uit de jaren ’80 en diens M3-afgeleide. Qua afmetingen en gewicht staat de huidige Dreier dan ook mijlenver van zijn voorvader, waardoor de 1 Coupé wel eens de spirituele opvolger van de gevierde E30 kan zijn. Tenzij de tweeliter diesel roet in het eten gooit natuurlijk.

bmw-120d-coupe-2011-09bmw-120d-coupe-2011-05

Best een unieke situatie in de showrooms van BMW, de nieuwe 1-Serie Hatch die broederlijk spotlights deelt met de uitgaande Sportshatch, Coupé en Cabriolet. Een gevolg van de gefaseerde vernieuwing van verschillende incarnaties zeg maar. En da’s vooral een hoofdkrabber voor potentiële kopers die zich ongetwijfeld afvragen wat dat voor de restwaarde van hun toekomstige pride ‘n’ joy betekent. En dan zwijgen we nog over de talrijke gadgets en safety-features die de neofiet sieren, maar deze coupé dus nog niet. Vandaar dat BMW eerder dit jaar nog een facelift commissioneerde, ook al is het resultaat niet meteen wereldschokkend: licht gewijzigde voorbumpers, vernieuwde voor- en achterlichten (à la 1M Coupé voor wie xenon aankruist), nieuwe 17″ lichtmetaal en twee nieuwe metallic koetswerkkleuren.

bmw-120d-coupe-2011-13

bmw-120d-coupe-2011-10bmw-120d-coupe-2011-07

Aan de binnenkant zijn de verschillen iets duidelijker, al helpt het als je voor het wide screen navigatiesysteem opteert. Ook de vernieuwde materialen en de laatste generatie iDrive maken dat de junior coupé een bank vooruit mag. Maar daarmee bulkt het interieur nog niet van de frivoliteiten; alles zit gewoon waar je het verwacht, en ondanks de sobere lay-out straalt het geheel kwaliteit uit. Alleen imponeert onze tot 40.380 euro gespekte persdemo daar omstanders noch inzittenden mee, multifunctionele lederen stoelen en multimedia-interface ten spijt. Kortom: voor een coupé mag het toch iets meer zijn. Een M-pakket bijvoorbeeld, maar dat kost nog eens 3.000 euro extra. En dan zwijgen we nog over de trillende schakelpook in neutraalstand en pover aansluitende deur aan bestuurderszijde. Maandagmorgengevalletje zeker?

bmw-120d-coupe-2011-11bmw-120d-coupe-2011-12

Enthousiaster worden we van de perfecte zitpositie, het ruimteaanbod achterin, de eindeloos instelbare (maar optionele) sportkuipjes en het feit dat deze BMW nog alle elektronische stoorzenders hulpmiddelen laat uitschakelen. Want pas dan komt ware karakter van de 1 naar boven, en wordt het een pak leuker achter het stuur. Geholpen door een perfecte gewichtsverdeling, een behoorlijke wielbasis en een relatief comfortabel onderstel zal deze coupé zijn bestuurder nooit verrassen. Anderzijds zorgen het stijve chassis en de goede stuurinrichting ervoor dat je steevast tijdig kan anticiperen als de achterkant een stapje opzij zet. Alleen jammer dat het stuurgevoel te wensen overlaat (zeker voor een BMW), en dat de voortrein bij het insturen een fractie van een seconde twijfelt. Al bij al verre van slecht, maar heus nog voor verbetering vatbaar – net als de manuele zesbak die zich wel precies laat dirigeren, maar tactiliteit mist door zijn wollig aanvoelende schakelkabels.

bmw-120d-coupe-2011-03

bmw-120d-coupe-2011-06bmw-120d-coupe-2011-08

De 1.995cc grote turbodiesel is gelukkig een stuk discreter dan bij de collega’s van MINI, en geeft de Einser bovendien correcte prestaties doorheen alle verzetten. Een echte stoplichtsprinter is ons fiscaal dichtgeknepen exemplaar van 163pk niet (normaal 184pk), maar het riante koppel van 350Nm tussen 1750 en 3000 toeren maakt dat je – eenmaal in beweging – nooit tekort komt. Niettegenstaande blijven de viercilinder turbodiesels een keuze van het verstand beter dan het hart. En dan helpt het als de 1.450kg zware Bimmer in de buurt komt van zijn opgegeven verbruikswaarden (5,9/4/4,7 liter/100km); onze teller bleef hangen op 6,2 liter/100km – bijgestaan door het standaard start/stop systeem en BMW’s pakket aan brandstofbesparende snuisterijen onder de noemer Efficient Dynamics.

bmw-120d-coupe-2011-04

Traceer tot slot de pennentrekken van het ontwerp, en er bestaat geen twijfel dat dit een rasechte BMW is – mooi geïllustreerd door de prominente flanklijn die achteraan nonchalant wegduikt naar het kenteken. En toch schort het de coupé aan een zekere je ne sais quoi. Misschien zijn de cartooneske rondingen van de 1M wel schuldig; sinds die in de brochures staat, sukkelen de gewone versies met een visueel minderwaardigheidscomplex. Looks zijn nu eenmaal van primordiaal belang voor een coupé – kijk daarvoor maar naar de Alfa Romeo Brera die rijdynamisch laag scoorde maar wel een duidelijk USP had. De BMW 120d Coupé doet net het omgekeerde, maar bewijst tegelijkertijd dat vier gründliche R‘en geen garantie voor bewonderenswaardige blikken zijn. En dat zal zeker nog een jaar zo blijven.

[Foto’s: Pieter Ameye]

bmw-120d-coupe-2011-14

BMW 120d Coupé 2011

Plus Min
+ Uiterst rationele coupé – Concurrentie uit eigen stal

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving achterwielen
Vermogen 163 pk
Koppel 350 Nm
Gewicht 1.450 kg
Transmissie 6-bak, manueel
CO2-uitstoot 124 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 8,0 s
Topsnelheid 228 km/h
Gem. testverbruik 6,2 l/100 km
Prijs 29.500 euro

Verdict

8 op 10

Share Button

One Response

  1. Cinquecento says:

    Toen ik een tijdje terug op zoek was naar een nieuwe wagen heb ik deze nog in overweging genomen. Maar door de prijs stond ik al snel terug met beide voeten op de grond, wetende dat je hiervoor ook een 3 in huis haalt.

    Voor die prijs had de auto toch op zijn minst een eigen interieur/dashboard kunnen krijgen. Kijk je naar de cabriolet, dan is het nog erger, en zit je zonder overdrijven soms snel aan 50.000 euro met wat opties. Of de prijs van een 1M, case closed dus, en een gemiste kans vind ik.

    T’is met (uiterst lichte) tegenzin een wrong wheel aangedreven Scirocco geworden.

Leave a Reply