DRIVR

Gastbijdrage: ‘Ringtest – Suzuki Swift Stage2

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

De Groene Hel. Tussen de heuvels van de Noordelijke Vulkaaneifel wordt de achtergrond tegen hoog tempo een groene waas volgens Jackie Stewart. Iedereen met benzine in de aderen droomt er wel eens van om zich te meten met de meest legendarische van alle renbanen: de Nürburgring Nordschleife. En dat is exact wat wij gedaan hebben met Suzuki Swift Sport Stage2 van Rent4Ring.

gastbijdragerent4ring1

Om de Ring te leren kennen, neem je best wat voorzorgen. De spelconsole helpt om te weten of het nu blind linksaf of rechtsaf gaat na die heuvelrug. Het is overigens een klassieke beginnersfout om in je eerste rondje rechtdoor over het gras in Adenauer Forst te gaan. Om schade aan je eigen daily te vermijden kan je ook een geprepareerde semiracewagen huren. Eens je begint te becijferen wat enkele rondjes je aan slijtage kosten, wordt de huurprijs plots heel wat redelijker. Wij vatten het plan op eens zo’n ringtool aan de tand te voelen en uit te maken of hoeveel fun je in real life op de Ring kan beleven voor een bescheiden budget.

gastbijdragerent4ring2

Rent4Ring ligt op een boogscheut van de Einfahrt. Hun instapper is gebaseerd op een Suzuki Swift Sport, een karretje dat destijds de vakpers al inpakte met zijn amusante wegligging. De bestseller is beschikbaar in twee versies: stage 1 en stage 2. De eerste is een drastisch lichtere Swift Sport met sportstoelen en een rolbeugel achterin: bye bye binnenbekleding, achterbank en geluidsisolatie. Hij heeft wel gewone 3-puntsgordels, staat op standaardophanging en heeft straatbanden van Federal, (yuk)!

gastbijdragerent4ring3

Wij kozen de Stage 2: 1000kg, 130pk, sportophanging en dito uitlaat, volledige rolkooi, 4-puntsharnas en racekuipen, big brake kit, en last but not least Toyo Proxes R888 semi-slicks. Het onthaal bij Rent4Ring was erg professioneel. Je krijgt een gemeenschappelijke briefing in het Duits en Engels. Hoewel Dale Lomas een droge Britse grapjurk eerste klas is, maakte hij toch meteen duidelijk dat het menens was met de veiligheid. Hij drukte erop om de Nürburgring af te tasten door je eigen grenzen en die van de auto slechts stap voor stap te verleggen. Hoewel we bepaald geen newbie ringgangers meer zijn, namen we zijn raad ter harte en gingen voorzichtig op pad met ons speelgoedje voor een halve dag.

gastbijdragerent4ring4

De Swift is oorverdovend zonder geluiddemping. Gelukkig garandeerden onze helmen ons nog een minimum aan auditief comfort. Vooral de zingende transmissie- en rolgeluiden blijven aanwezig. In tegenstelling tot wat we van semislicks verwachtten, was het stuur en rijgedrag instant lichtvoetig. Het racecamber zat er misschien voor iets tussen, maar de auto was met de vingertoppen te bedienen… in de file. De toegangsweg tot de Einfahrt kostte ons makkelijk 20 minuten voor een kilometer. Toen we eindelijk voor het poortje stonden en de slagboom open ging, konden we eindelijk aan de slag.

De motor was al flink warm van het filerijden, maar banden en remmen misten duidelijk warmte! Eens op temperatuur bleken de remmen uit de kunst. Zuiver doseerbaar, krachtig en voorzien van een uitstekende weerstand tegen fading. Met dit ding kan je erg kort remmen. De leercurve gaat steil omhoog: je kan heel snel heel hard. Het gewoonlijke rempunt kon al snel met 1 tot 2 volle seconden verlaat worden.

gastbijdragerent4ring5

Bij het insturen voel je dat de auto op veiligheid is afgesteld, maar degressief inremmen wekt de kont tot leven zonder ook maar een moment gevaarlijk te worden. Het gevreesde on/off gedrag à la Peugeot 205 GTI is ver weg. Dit is een erg volwassen pakket dat ondanks de strakke ophanging nog een redelijke graad van comfort toelaat. Wanneer de banden helemaal warm zijn valt me toch op dat de Toyo semi’s mid corner niet de verwachte strakheid brengen. De balans is wel goed voor elkaar. Even later glijden we in gecontroleerde vierwieldrift door Bergwerk. Value for money flitst er door mijn hoofd. In ruimere bochten mist dit pretpakket simpelweg de power om voor spektakel te zorgen. Remmen-sturen-uitaccelereren gaat zo snel zo vloeiend dat je een wordt met de flow van de baan. Kicken!

Mederinggebruikers worden verrast door de capaciteiten van dit karretje. Bocht na bocht, remzone na remzone laat je alle toerismewagens moeiteloos achter je. Valt er dan niks op aan te merken? Toch wel: voor mij mochten de instellingen wat strakker en agressiever. De vergevingsgezinde natuur van de Swift laat dat toe. Want voor het betere gooi- en smijtwerk lijkt hij me een uitermate geschikte kandidaat.

gastbijdragerent4ring6

Na een geslaagde 83.2km op de ring bevestigen we dat de Rent4Ring Suzuki Swift Stage2 een buitengewoon aantrekkelijk aanbod is om de Nürburgring Nordschleife te leren kennen. Zelfs voor gevorderden is het een warme aanrader. Het is lang geleden dat ik er nog zo van genoten heb om 249€ uit te geven!

Rent4Ring Suzuki Swift Stage2 kostte 249,00€ voor 6 ronden.
Exclusief benzine (+/-40,00€) en rondentickets (89,00€).

[Copyright Foto’s en alle info op Rent4Ring]

Share Button

2 Responses

  1. dieta says:

    De Swifts van rent4ring zijn stukken beter dan die van RentARacecar.
    Die van Rent4Ring zijn aangepast voor dit werk, RentARacecar is bijna basis.
    En voor de prijs moet je het ook niet laten!

  2. Ken Divjak says:

    Interessante bijdrage, Francis!

    ik heb medio 2008 al eens een overzicht gemaakt van de verhuurbedrijfjes op de ‘Ring:

    http://drivr.be/2008/05/08/huurwagens-op-de-nurburgring/

    … maar dat is waarschijnlijk aan een update toe 🙂

Leave a Reply