DRIVR

TechTalk: Hoe AdBlue Diesels schoner laat draaien

thumb_adblueGeloof het of niet, maar gisteren ben ik echt nog eens ‘uit de lucht gevallen’ zoals dat zo mooi in de volksmond heet. Een collega kwam namelijk aanzetten met een lege bus AdBlue; lijkt op de – in het winterseizoen – onontbeerlijke ruitenwisservloeistof, maar is in feite een goedje dat diesels schoner laat draaien. En dat blijkt voor enkele topconstructeurs het gedroomde ticket naar de gegeerde EURO6-norm die 2014 ingaat. Misschien zit het zelfs in jouw diesel, en dan moet je toch een paar dingen weten.

Formaliteiten eerst: AdBlue is een biologisch afbreekbare 32,5%-oplossing van ureum in gedemineraliseerd water. Het wordt al jaren in vrachtwagens gebruikt om de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen, en recenter ook in personenwagens om de strikte dieselnormen in de Verenigde Staten te halen. Maar nu duikt het dus ook op in Europa, en meer bepaald bij de merken Mercedes (onder de typebenaming BlueTec) en VAG (blueTDI) die zich zo voorbereiden op de norm van 2014 die de uitstoot van het giftige NOx sterker aan banden legt. Het verbruik van AdBlue bedraagt 3 tot 5% van het dieselverbruik.

adblue

Deze afbeelding is indicatief; de vulmond kan evengoed onder de kofferafdekking zitten

Normaliter merk je helemaal niets van de Adblue-installatie, tenzij je de waarschuwingen van het systeem negeert zoals mijn collega hierboven. Het extra reservoir is namelijk berekend op normaal gebruik tussen onderhoudsbeurten (waardoor de garage eventueel bijvult), maar het kan natuurlijk zijn dat er tussentijds afgetopt moet worden. De boordcomputer vertelt je wanneer, maar dan moet je natuurlijk wel weten wat AdBlue is (een verschoningsadditief), waar het te koop is (in de grote tankstations), en dat het bijgevuld moet worden bij een tekort. De meeste systemen tellen het aantal startbeurten bij leegstand namelijk af, en demarreren echt niet meer als de teller op 0 staat. Een gewaarschuwd DRIVR

En van systemen gesproken: Adblue is natuurlijk meer dan een reservoir met wat blauwe vloeistof. Het is gekoppeld aan een zogenaamde SCR of Selective Catalytic Reduction-katalysator, vakjargon voor de inspuiting van Adblue in de uitlaat na de standaard kat en eventuele dieselpartikelfilter om NOx om te zetten in schadeloos stikstof en water. Beter voor het milieu, beter voor de lucht en status quo voor de portemonnee. Want hoewel AdBlue – afhankelijk van de geleverde hoeveelheid – ongeveer de helft van de brutoprijs per liter diesel bedraagt, daalt het verbruik van met SCR uitgeruste wagens overeenstemmend. Nu alleen de aankkoopprijs en het extra gewicht nog.

Share Button

One Response

  1. R.Slotboom says:

    Ja en dan heb je hem bijgevuld maar dan blijft het lampje aan en dan is de sensor stuk maar die is geintregeerd in de adblue tank. nieuwe tank plaatsen kost 1225 euries. dan denk je klaar te zijn, geen foutcodes meer maar dan blijft het lampje nog branden en dan weet zelfs de seat dealer het niet meer omdat de computer gewoon zegt dat ie leeg is en dus als de kilometers voorbij je auto van 40000 euries niet meer start omdat wij zonodig milieubewust moeten zijn. Sorry hoor….dan maar weer een gewone diesel met uitstoot…

Leave a Reply