DRIVR

BMW M Diesel: Pro & Contra op de DRIVR-Redactie

Taboes en hoe ze te doorbreken, BMW kan er wat van. In een niet zo ver verleden beweerden de Duitsers nooit een SUV met M-label te zullen bouwen. Hun woorden kregen de kans niet om koud te worden, of daar waren de X5 en X6 M al en werd in één ruk het begin van drukgevoede M-blokken ingeluid. Volgend taboe: de M diesel. Ook al zouden ze in Beieren tot voor kort Mein Gott, Nur die Gedanke! geroepen hebben bij de – euh – gedachte alleen al, toch trekt BMW naar Genève met de M 550d xDrive aldus Auto, Motor und Sport. Dat de meningen verdeeld zullen zijn, staat nu al vast – niet in het minst bij de DRIVR-redactie.

bmwmbenzinejamielipman

Kers(t)vers DRIVR-auteur Wim Bervoets bemant de contra-stelling:

Een M diesel. Even slikken. Zes letters, maar een wereld van verschil. Voor de goede orde: ik ben geen M-purist. Met de X5 M heb ik niet echt een probleem. Met de X6 M iets meer, maar dat ligt eerder aan de – excusez le motSports Activity Coupe zelf dan aan de M op de kofferklep. En het einde van de atmosferische blokken? Tja, je hoefde geen Cassandra te zijn om dat te zien aankomen.

Maar ik moet toegeven: ik heb nooit wat met diesels gehad. Vroeger klonken ze als een bestelwagen en gingen ze voor geen meter. Een turbo kon daar wel iets aan doen, maar dat voelde toch maar artificieel aan. De technologie staat uiteraard niet stil, dus een diesel van pakweg 1991 vergelijken met een van 2011 is onzin. Zelfs notoir dieselhater Jeremy Clarkson vond de 535d een van de beste auto’s van 2011. Om maar te zeggen hoe klein de kloof tussen benzine en diesel geworden is.

Tuurlijk begrijp ik de rationele argumenten wel – lager verbruik, langere levensduur, goedkoper aan de pomp – en ik durf ook wel eens breed te grijnzen bij een turboduw in de rug. Op een onbewaakt moment heb ik de brute machtsontplooiing van een potente diesel zelfs al eens ‘rijplezier’ genoemd. Maar toch mist die iets wat een benzinemotor – en zeker een M – wel heeft. Jaag hem in de toeren en merk dat hij nog een laatste slag achter de hand heeft. Hoor het crescendo aanzwellen als de naald richting rode zone gaat. Hoe dat te noemen? Geen idee. Een zeker je-ne-sais-quoi dus. Maar de dieselronk van een 550d muzikaal? I doubt it.

Je kunt zo’n ‘M’ namelijk op alles plakken. Op de 120d bijvoorbeeld, die van nature al niet onaardig vooruit gaat. Doe er een M-pack bovenop en hij ziet er niet alleen leuk uit, maar rijdt ook nog eens scherper. Maar toch mist hij dat ietsje meer van een echte. Ik hoop dan ook van harte dat M – en daarmee de hele geschiedenis – niet wordt uitgehold tot een soort marketingnaam, zoals Abarth tot enkele jaren geleden. Wim Bervoets

bmwmdiesel

Oud-strijder Ken Divjak neem de pro-positie in:

Noem één ingrijpende verandering die onder M-adepten niet op hoongelach werd onthaald… Toen de M3 zijn viercilinder verloor, was het kot zowat te klein. Toen de E9x een achtpitter kreeg, ging het internet bijna overstag. En nu blijkt dat de F30 misschien een V6 met drie turbo’s krijgt (beter dan de klassieke zes-in-lijn), weten de fanboys helemaal niet meer waar ze het hebben. En dat terwijl de diagnose ‘diesel’ nog niet eens gesteld is.

Zelfde scenario bij de tranmissies. De eerste M3 had een dogleg-bak uit de racerij, de huidige veelal een automaat met dubbele koppeling – net als de nieuwe M5. Ondertussen daveren de X5 & X6 al twee jaar rond met klassieke automaten, zonder dat een kat ernaar kraait. En nu we het toch over de mastodonten van het M-gamma hebben – diesels zouden er niet in misstaan. Straffer nog: was het niet voor het fijn stof dat ze produceren, dan zou hun intrede bijna als ‘laattijdig’ omschreven kunnen worden.

Zware auto’s presteren namelijk vooral bij gratie van koppel, zeker in het stop & go-verkeer van de 21ste eeuw. Moderne benzines produceren diezelfde Nm’s dankzij drukvoeding, maar niet zonder een fenomenale dorst en een totaal gebrek aan motormuziek. Bedenk daarbij dat diesels nu al interessant kunnen klinken (vooral in de VAG-stal), en alleen het gebrek aan brede vermogensband staat hun dominantie nog in de weg.

Dat de X5 en X6 M een diesel krijgen, vind ik dus een goede zaak. Zelfs de huidige F10 M5 zou er wel bij varen, wie weet zelfs in combinatie met vierwielaandrijving. Maar kleinere modellen zoals de 1 of 3-Reeks liggen natuurlijk gevoeliger. Zolang daar een muzikale zescilinder in brult, kan er geen roetkachel tegenop – punt aan de lijn. Maar wie zegt dat we niet anders piepen als de volgende M3 binnen een jaar of zes een geblazen vierpitter krijgt met een stem zo saai als die van papa Skywalker? Ken Divjak

[Copyright Foto 1: Jamie Lipman]

Share Button

9 Responses

  1. oedipus says:

    Wim ftw! M diesel: no way. Het DNA van M zit in het haarscherpe onderstel. Hoe je een BMW met een zware diesel voorin door Motorsport tot scherpe rij-eigenschappen zal omtoveren, is me niet duidelijk. Al helemaal niet hoe dat in combinatie met xDrive moet werken. Maar de M-technici hebben al voor hetere vuren gestaan. Het wordt ongetwijfeld een goeie auto, maar in mijn ogen kan het geen M zijn.

    Motorsport moet back to basics, minder pk’s, minder cilinders en vooral een gewicht dat Chapman achterna gaat. En laat die diesels voor wat ze zijn.

    PS: O, en Ken, ik denk eerlijk dat die Skywalkerstem uit een driepitterturbo voorwielaandrijver zal komen. Met electromotor in de achterwielen, dat wel.

  2. Stijn says:

    Diesel ken ik geen grote toekomst meer toe. Als de uitstoot (Euro-) normen nog verder worden verscherpt, wordt het voor constructeurs simpelweg te duur om hun roetbrakers hieraan te laten voldoen. Mercedes gaf dit onlangs reeds toe. Evoluties die op til staan als variabele cilinderinhoud, nieuwe onstekingsmethode zijn op maat gesneden van benzinewagens. Verder gaat de hogere duurzaamheid van dieselmotoren ook niet langer op, de diesel die we vandaag tanken heeft niet meer die sterk smerende werking die ze vroeger had. Tevens wegen die motoren nog steeds flink wat meer dan hun equivalenten op benzine, meer gewicht op de vooras kan een sportieve wagen echt wel missen. Verder wordt manueel schakelen op deze manier helemaal onmogelijk, 7 versnellingen worden het minimum om optimaal van de beperkte ‘powerband’ (tot max circa 4.000 toeren) gebruik te maken. Toegegeven, Porsche komt volgend jaar ook met een manuele zevenbak, maar daar gaat de hoogste versnelling een ‘overdrive’ zijn. Om 7 of meer echte noodzakelijke versnellingen in alle comfort te kunnen gebruiken zonder schakelen beu te worden is geautomatiseerde bak een noodzakelijk kwaad (terwijl minstens de Amerikanen nu nog een handgeschakelde M5 zouden krijgen). Verder kan je een diesel best niet in cool wit bestellen, dat wist ik al op jonge leeftijd toen mijn vader een witte Bluebird reed…

    Dus BMW doe het maar, vergooi dat laatste greintje rijplezier. We zullen wagens als de E30 M3, E46 M3 CSL koesteren!

  3. heidekonijn says:

    Het zal aan mij liggen, maar klonk die vorige m5 stationair al niet ietsiepietsie naar een diesel. En hoe zwaar was die v10 eigenlijk?

  4. Cinquecento says:

    Dat ‘M’ lichtgewichtauto’s zou moeten bouwen is een erg nobel streven, maar dat neemt niemand toch nog serieus?

    Zelfs de E AMG weegt minder dan de nieuwe M5. En zelfs de ‘kleine’ 1M weegt proportioneel belachelijk veel.

    Wat mij betreft geef ik een Md best een kans. Iedereen die al eens met de D zes-in-lijns van BMW gereden heeft kan niet anders dan ze complementeren. En als de andere componenten nog een bank of twee, drie vooruit gaan…

    Volwaardige M’s bestaan naar mijn gevoel niet meer sinds de introductie van de geblazen motoren. Hoe goed ze ook mogen presteren in absolute cijfers.

  5. Benny Herdewyn says:

    Noem het maar nostalgisch, maar ik kijk met trieste blik naar de evoluties bij BMW en bij de M afdeling in het bijzonder. De tijd dat zelfs een slome 520i de hoofden deed draaien door de zingende zespitter zijn voorbij en komen niet meer terug.
    De huidige M3 had volgens mij net zo goed kunnen bestaan met een (turbo) zescilinder. De huidige M5 met geblazen V8 kan ik gezien het (overdreven) gewicht nog volgen, maar de M versies van de X5/X6 zijn echt meerdere bruggen te ver. Of het nu een diesel of een benzine is, doet zeker bij deze modellen niet ter zake.
    Ik vraag me af of het voor BMW niet interessant zou geweest zijn 1 enkel blok te maken met 6 cilinders, toch een USP bij uitstek), en dit in bv 2 versies: pakweg een 2 liter en een 3 liter, beiden voorzien van turbo’s. Daarmee is alles van een 1 reeks tot een 7 reeks bedeeld met power én sound én ‘pedigree’. Feit is wel dat RWD zal nodig blijven om het blok makkelijk in het vooronder te krijgen… Onderaan het gamma zou een ‘halve zescilinder’, een karakteristieke driecilinder kunnen zitten, met een klankkleur en gewicht die bij de roots van het merk liggen.
    Maar nogmaals, ik ben een nostalgicus…

Leave a Reply