DRIVR

Internetpraat: BMW verkiest DTM boven MINI WRC

Het was van meet af aan duidelijk dat er meer achter MINI’s ‘gemiste inschrijvingsdatum’ voor het WRC van 2012 schuilde. Ondertussen is zelfs geweten wat: geen catastrofale vergetelheid, maar financiële problemen hebben donkere wolken over de toekomst van de MINI-equipe gestapeld. Veel zou te maken hebben met een cruciaal gebrek aan sponsors, terwijl moederhuis BMW liever extra fondsen richting DTM-kampioenschap ziet vloeien. En dat is slecht nieuws voor hoofdrijder Kris Meeke.

mini-wrc-team-meeke-day2

Hoewel het Britse team officieel fabriekssteun geniet van MINI (en dus van BMW), valt de leiding onder het wakende oog van het Britse Prodrive. Geen kleine speler in de wereld van de professionele racerij, maar zeker niet immuun voor de crisis die wederom welig tiert. Bovendien is het team van David Richards contractueel verantwoordelijk om (het gros van) de sponsors aan te brengen, en dat lukt momenteel dus niet. Ondertussen blijft het WRC een Frans onderonsje door de suprematie van Sébastien Loeb en Citroën. Het heeft zelfs niet veel gescheeld of ook Ford had er komend seizoen de brui aan gegeven, al heeft het Blauwe Ovaal in extremis beslist om nog twee seizoenen verder te gaan met de Fiesta.

Twijfel alom dus. En dan mag het niet verwonderen dat BMW veel valkuilen ziet in het WRC-avontuur. Zoveel zelfs dat Kris Meeke – de performante Noord-Ier die de hoeksteen vormde van het jonge team – zijn C4 krijgt en voorlopig niet meer aan de start van een officiële wedstrijd zal verschijnen.  Het team wil wel nog gebruik maken van ‘s mans expertise door hem een adviserende rol te geven. Teammaat Paul Nagle neemt intussen zijn plaats in bovenaan de hiërarchie, terwijl de tweede auto ter beschikking komt van pay drivers die per rally kunnen aantreden en zo hun eigen zitje financieren.

Meeke achter het stuur van de MINI WRC in Top Gear.

Voor ons land is er met het verkassen van Thierry Neuville (23) naar Citroën’s Junior WRC-team wel goed nieuws. Neuville krijgt een door Citroën Racing Technologies geprepareerde Citroen DS3 WRC, en zal daarmee over hetzelfde materiaal beschikken als achtvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb en diens teamgenoot Mikko Hirvonen. Met die  overstap treedt hij in de voetsporen van François Duval, die tot 2005 als laatste Belg voor een officieel team reed. Ook Duval reed toen voor Citroën; als enige Belg ooit won hij een WK-proef, de Rally van Australië. Dit jaar won Neuville voor Peugeot de rally’s van Corsica en Sanremo, eindigde hij vijfde in de Intercontinental Rally Challenge en werd hij na afloop van het seizoen gehuldigd met de Colin-McRae trofee.

Share Button

7 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Onbegrijpelijk. Waarom spenderen ze eerst al die cash aan de peperdure ontwikkeling van een WRC-wagen, om er de brui aan te geven eens het pakket klaar is?

    De MINI WRC bleek bovendien van bij zijn debuut vorig seizoen al mee te kunnen met de top, dus er zat zeker potentieel in. Jammer, jammer…

  2. heidekonijn says:

    Beetje vreemd beleid, maar leuk voor dtm. En wie zit er eigenlijk te wachten op nieuwe wrc wagens? Group n vis noch group b vlees.

  3. JCWman says:

    Ik volg de mening van bovenvermelde posts. De deelname aan de WRC dit jaar was een van de reden dat ik vorige lente een JCW Clubman had aangeschaft. Wat nu? Andere wagenmerk kiezen of toch maar met dit keitoffe speeltje blijven rijden???

  4. Ken Divjak says:

    Dat gaat BMW-MINI graag horen, JCWman!

    Feit is dat het WRC al jaren met een probleem sukkelt:
    hoe de harten van de rallyfans heroveren?

    Misschien is er wel een haai(tje) als Ecclestone voor nodig,
    om megalomane banden te smeden en de rally weer naar wereldniveau te tillen.

    Met een betere coverage ook,
    en broadcasters van BBC-niveau beter dan huiseigen montages die dan verdeeld worden.

    Of moeten de homologatieregels misschien weer ingevoerd,
    opdat de monsterbudgetten voor ontwikkeling echt weer tot op de straat geraken?

  5. Pieter Ameye says:

    WRC mist sterke constructeurs, achterwielaandrijving en een soort van enfant terrible die de reeks naar een hoger elan kan tellen.

    De suprematie van Loeb (en Citroën) heeft de sport – ondanks zijn geweldige prestatie – evenmin deugd gedaan. Het is geen toeval dat zoveel constructeurs – en nochtans niet van de minste – afgehaakt hebben.

    Het tij zie ik echter niet gauw keren. Want zoals Francois Delecours ooit aangaf achter het stuur van een 997 Mk2 GT3 RS, worden de tot de verbeelding sprekende merken vakkundig geweerd door Citroën en konsoorten. Aangezien ze er alle belang bij hebben om volumeproducten zoals de DS3 en andere 206’en in de aandacht te houden, kunnen ze een voluptueuze 911 of misschien zelfs DBRS9 missen als kiespijn.

    Misschien dat het gloednieuwe FIA Rallye-GT kampioenschap de smaakmaker wordt?

    http://drivr.be/2011/09/18/uitgelicht-lotus-exige-r-gt/

  6. Ken Divjak says:

    Die (ondertussen legendarische) video met Delecour (en diens gewaagde uitspraken over het protectionisme van Citroën en Co.) staat hier:

    http://drivr.be/2010/03/09/video-francois-delecour-test-de-porsche-gt3-rs/

  7. Pieter Fret says:

    Nogmaals een bewijs van hoe potent de Countyrman is als rallywagen: bij MINI’s eerste deelname aan de Dakarrally was hij meteen goed voor winst. Al heeft dat natuurlijk ook iets te maken met de man achter het stuur: tienvoudig winnaar Stéphane Peterhansel.

Leave a Reply