DRIVR

Test: Renault Twingo 1.2 TCe 100 & 1.5 dCi 85

De ene classificeert het als een trend, de andere als louter toeval. Hoe dan ook, vast staat dat steeds meer constructeurs over een nieuwe – en dus volwaardige – generatie communiceren, terwijl het in sé een doorgedreven update betreft. Zo ook bij de derde generatie Twingo die aan de ene kant op het heden voortborduurt, maar tegelijk terugkeert naar zijn ‘speelsere’ roots. Of dat gelukt is, zoeken we uit aan de hand van een tweedaagse excursie in het DRIVR-mekka maar tegelijk erg regenachtige Baskenland.

renault_twingo_3_-07

Een incidentenvrije vlucht, een welgekomen ontbijt en een vlekkeloze landing later taxiet onze Avro RJ-100 zich een weg door de stortbuien richting terminal, of La Paloma zoals het gebouw zich laat complementeren. Voordeel is dat we nog geen tien minuten later het ontwerp van gerenommeerd architect Santiago Calatrava kunnen salueren, en ons per direct op Baskisch grondgebied begeven. Dat doen we aan boord van een met Twingo met Gordini-outfit en een 1.2 TCe benzine met lagedrukturbo. Goed voor een gezonde 100pk bij 5.500tpm en een CO2 uitstoot van slechts 132g/km of 5,7 l/100km. Interessanter is evenwel het koppel van 155Nm dat de Fransen (terecht) gewag doet maken van een 1.2 met het vermogen van een atmosferische 1.4 en het koppel van een dito 1.6.

renault_twingo_3_-09

renault_twingo_3_-06renault_twingo_3_-03

En toch heeft het motorengamma geen significante wijzigingen ondergaan. De Twingo 3 (of 2,5 zoals je wil) borduurt verder op de technische elan van zijn voorganger; iets wat zich vertaalt in zo goed als identieke afmetingen en een ongewijzigd platform. Niet dat de vorige (en zeker de RS’en) wat dat betreft slecht deden, maar ons hebben ze altijd geleerd dat stilstaan gevoelsmatig een beetje achteruitgaan is. Reëler zijn echter de prestaties van het microblokje, dat ondanks lange verzetten een zekere gretigheid aan de dag legt. Best aanstekelijk en uiteraard onontbeerlijk voor een benzinemotor. Dat je met de manuele vijfbak aan de slag moet om vaart te maken, is evident. Maar tegelijk laten de vrij gunstige koppelwaarden tegelijk ruimte om het ook rustiger aan te doen.

renault_twingo_3_-10

renault_twingo_3_-12renault_twingo_3_-13

Rustig aan is trouwens het tempo dat de Twingo op kletsnatte ondergrond prefereert. Onder de Gordini-façade schuilt een comfortabele mini-hatch die gefnuikt wordt door standaardrubber met verminderde rolweerstand. Hierdoor moet de Twingo zich snel overgeven aan de wetten van Newton, met tractieproblemen en mediocre grip in de bochten tot gevolg. Een gekend euvel dat zeker niet eigen is aan Renault, maar wel aan de tijdsgeest. Het vertrouwen ligt dan ook eerder laag, terwijl de elektronische waakhond noodgedwongen hyperalert reageert. Alles blijft weliswaar mooi in het gareel, maar het maakt de rijervaring er niet memorabel op. Wedden dat de RS (die ons bij wijze van teaser aan een tussenstop opwacht) radicaal anders presteert op sportbanden?

renault_twingo_3_-011

Is het nog een paar maanden wachten op de RS, dan zijn de dieselversie van meet af aan beschikbaar. Renault voorzag ons van de meest krachtige versie met 85pk en 200Nm koppel uit de gekende 1.5 die tegelijk ook met 75pk en 180Nm beschikbaar is. Het meergewicht tegenover de benzine beperkt zich tot een schamele 4kg, waardoor de prestaties op papier niet eens zo ver achter achterblijven. Belangrijker is evenwel de subjectieve snelheidsbeleving die minstens evenwaardig is aan die van zijn octaanbroer. En nog straffer is het verbruik dat zich – ondanks de uitnodigende route en bijbehorende rijstijl – alsnog beperkt tot 5,6 l/100km. Zo heeft de combinatie van geoptimaliseerde aerodynamica, verminderde interne frictie en dat aangepaste schoeisel toch nog directe voordelen. En het kan ongetwijfeld nog een pak zuiniger.

renault_twingo_3_-11

Al bij al introduceert deze generatie Twingo weinig of geen dynamische vernieuwingen. Wel zet hij in op fel verbeterde interieurmaterialen, krijgt hij als eerste hints van Renault’s nieuwe designtaal en staat alles in het teken van personalisatie. De concurrentie is nu eenmaal onverbiddelijk en meteen de reden waarom de Twingo vanaf heden kan worden uitgerust met maar liefst 24 verschillende soorten velgen, een achterspoiler in vier verschillende kleuren, valse carbon inlegstukken en zelfs heuse dak-, spiegel- en motorkapstripings à la FIAT 500 en MINI. Ook felle kleuren als fuchsia, bermudablauw en siriusgeel voor de RS doen hun intrede. Voor de nostalgici is er naast het klassieke kanteldak opnieuw een stoffen en elektrisch verstelbaar schuifdak beschikbaar. De meest opvallende nieuwigheid binnenin is een geïntegreerde Oxygen-mediatoepassing (telefoon, muziek, navigatie) die gebruik maakt van een iPhone of iPod Touch. Niettegenstaande hebben alle Twingo’s vanaf maart 2012 standaard recht op Bluetooth en audiostreaming via USB. Een absolute must voor wie hoofdzakelijk op een jong publiek mikt.

renault_twingo_3_-02renault_twingo_3_-04

Het geheel mag dan nog altijd de charme van het origineel missen, uiterlijk gaat Twingo nummer drie er ontegensprekelijk op vooruit. Het moduleerbare interieur is een opmerkelijke plus, evenals het gamma zuinige motoren en de mogelijkheid om je Twingo helemaal te personaliseren. En toch blijven de (basis)prijzen gelijk aan die van het uittredend model, ook al moet er voor ESP 350 euro betaald worden en kan dat alleen op de twee hoogste uitrustingsniveaus Exception & GT. Omdat de Twingo niet bepaald goedkoop is, verwijst Renault kopers met budgettaire motieven graag door naar de Twingo Acces die het voor een prijs van 7.990 euro zelfs zonder stuurservo (en ecobanden?) stelt. Wie weet is dat wel de verborgen DRIVR

renault_twingo_3_-05

[Foto’s: Pieter Ameye]

RENAULT Twingo 1.2 TCe 100 Gordini

Plus Min
+ Meer Twingo voor dezelfde prijs – Nood aan serieus schoeisel

RENAULT Twingo 1.5 dCi 85 GT

Plus Min
+ Zuinig stadswonder – Twingo RS kost evenveel

Weggecijferd

Twingo 1.2 TCe 100 Gordini
 
Twingo 1.5 dCi 85 GT
Motor 1.2 viercilinder, turbobenzine (Euro 5) 1.5 viercilnder, turbodiesel (Euro 5)
Aandrijving voorwielen voorwielen
Vermogen 100pk 85pk
Koppel 150Nm 200Nm
Gewicht 1.051kg 1.055kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,8s 11,2s
Topsnelheid 185 km/h 185 km/h
Versnellingsbak 5, manueel 5, manueel
CO2-uitstoot 132 g/km 99 g/km (95 g/km mid 2012)
Prijs 14.200 euro 16.200 euro
Fiscale PK 6 8

Verdict

Twingo 1.2 TCe 100 Gordini 6 op 10
Twingo 1.5 dCi 85 GT 6 op 10
Share Button

2 Responses

  1. Cinquecento says:

    Allemaal goed en wel, maar wanneer volgt de Megane Trophy?

Leave a Reply