DRIVR

Donkervoort: Alle Modellen op een Rij (incl. D8 GTO)

Heaven is a Sjeven dacht Joop Donkervoort toen hij in 1978 aan zijn eerste Donkervoort sleutelde. 33 jaar later stelt onze noorderbuur zijn nieuwste worp voor, de D8 GTO. Of die met zijn 2,5-liter-TFSI van Audi-makelij nog veel met de oer-Seven te maken heeft, is voer voor puristen. DRIVR kruidt dat voer graag wat bij met een overzicht van Super Sevens met een hoek af. Made in Flevoland.

donk_s72

De ontstaansgeschiedenis van de Nederlandse constructeur zou vertrouwd in elk paar DRIVR-oren moeten klinken. Donkervoort, invoerder van Caterham, bouwde zoals het een echte kitcarliefhebber betaamt in een bescheiden schuurtje zijn eigen Super Seven. Voor die S7 gebruikten ze een 1,6-litermotor met 90 pk van een Ford Escort en een vierversnellingsbak. Ford bleef trouwens de hoofddonor voor de Donkervoorts uit de jaren tachtig: de S8 (1985) met 2.0 van 110 pk en vijfversnellingsbak, de S8A met directe injectie, en de S8AT (1986) met turbo en 170 pk of 2.2 met 190 pk.

donk_d8_zetec

In 1993 reed Donkervoort de D8 de schuur uit – met koolstofvezel, cyclewings, verstelbare schokdempers en een crashdieet van zo’n 50 kilogram. Onder de motorkap: een 1.8-Zetec van 140 pk en een 2.0-Zetec van 160 pk. De Nederlander duwde in 1995 ook nog een Cosworth-motor in het vooronder; een turbo perste 220 tot 280 pk uit de Cossie en knalde in minder dan vijf seconden naar de 100. Eind jaren negentig was het echter out with the Fords, in with the Audis: Ford zag geen brood meer in Cosworth, en de 1.8T-blokken van Audi bleken lichter, compacter, schoner en duurzamer. In 2003 verving Donkervoort de motoren met manuele gasklep door versies met elektronische gasklep. Vandaag braakt een D8 powered by Audi naar keuze 150, 180, 210 of 270 pk uit. 0 tot 100? 3,8 tot 5,2 seconden.

donk_d101

Dat er in Lelystad een gezonde hoek af is, bewijzen vooral de one-off-Donkervoorts: in 1988 sloopte Joop de voorruit van een S8AT (de 2.2 met 190 pk), noemde hem D10 en besloot prompt om er tien van te maken. Twee jaar later reed onze landgenoot Tony Gillet er een wereldrecord mee: 0 tot 100 in 3,85 seconden. Voor Italiaans hoefgetrappel vandaag een fluitje van een cent, maar voor die tijd – en zonder rijhulp – oerend hard. In 2004 verpulverde Donkervoort het ronderecord voor productiewagens op de Nordschleife: 7’14”89. Reden genoeg om een tot 25 stuks gelimiteerde D8 270 RS te lanceren. Met 270 pk tikte de 270 RS na 3,6 seconden de 100 aan.

donk_d8_gt

De meest recente wapenfeiten mogen er ook best wezen: naast de D8 GT uit 2007, voor zover we weten de eerste Seven-afgeleide die het radicaalst met zijn illustere voorganger breekt, is vooral de D8 GTO behoorlijk bonkers. Die stelde Donkervoort afgelopen weekend voor en huisvest de 2.5 TFSI van de TT-RS en de RS3. Daardoor werd de GTO iets groter en breder, maar dankzij koolstofcomposiet blijft zijn gewicht netjes onder de 700 kg. Het Audi-blok levert 340 pk en 450 Nm, nog steeds op de achterwielen. Voor de eerste 25 klanten doet Joop daar nog een schepje van 60 pk bovenop. Prestatiecijfers gaf Donkervoort nog niet, maar met 1,7 kg per pk – tegenover 1,9 kg per pk voor de Bugatti Veyron, kan je nagaan – zal de GTO ongetwijfeld harder knallen dan een zelfmoordterrorist. Om de zelfmoordmissie compleet te maken, krijgt de Donkervoort naar aloude traditie nog steeds geen rijhulp, op tractiecontrole na, een company first. “Voor in de regen”, aldus Donkervoort. Ons lijkt het eerder damage control. Of hoe de Nederlanders hun motto, No Compromise, opnieuw helemaal waarmaken.

donk_d8_gto1

PS: Wie zo’n D10 zonder voorruit (de rode op de foto’s) wel ziet zitten en nog ergens 40.000 euro opzij heeft staan, kan momenteel overigens bij Donkervoort zelf terecht. Zij hebben er nog een te koop staan. Klamme handen gegarandeerd!

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Toemaatje op TjoepTjoep gestrikt:

Leave a Reply