DRIVR

DRIVR AWARDS: Dit was 2011

thumb_2011awardsWe gaan er niet teveel woorden aan vuilmaken: 2011 was opnieuw een uitzonderlijk autojaar, ook voor ons. Maar omdat we het kaf toch graag van het koren scheiden, hebben we alles nog eens op een rijtje gezet en elk redactielid tien pertinente vragen laten beantwoorden – ook nieuwkomer Wim Bervoets. Rest er ons enkel nog alle DRIVRs een voorspoedig, octaanrijk en bovenal gezond 2012 toe te wensen. Proost!

1. Concept van het Jaar

alfaromeo4c1

Pieter Fret

De Alfa Romeo 4C Concept. Gewoon omdat er iets intrinsiek juist zit in de idee van een vederlichte Alfa met carbon chassis, middenmotor en achterwielaandrijving.

Pieter Ameye

Op de valreep kies ik voor de Alfa Romeo 4C Concept. Niet alleen om wat hierboven beschreven staat, maar vooral omdat Alfa de moedige beslissing genomen heeft om de emotieloze 1750 TBi in te ruilen voor een nieuwe unit.

Wim Bervoets

Roerend eens met bovenstaande meningen: de Alfa Romeo 4C Concept. Hopelijk zwakt Alfa het finale design van het productiemodel niet al te hard af.

Ken Divjak

Averechts als ik ben, geen Alfa 4C voor mij. Eerder een sigaarvormige Volkswagen XL1 oftewel Piëch’s éénliterauto die in 2013 productieklaar is en daarmee de originele Honda Insight als realistisch spaarwonder aflost.

2. Geluid van het Jaar

Pieter Fret

In een tijd waarin turbo’s en diesels alomtegenwoordig zijn, blijft de atmosferische Lexus LFA Nürburgring Package – mét F1-imiterende uitlaat – een streling voor het oor.

Wim Bervoets

De Maserati GranTurismo MC Stradale. Meer hardcore dan de MC Sport Line. Een mond vol, maar let the engine do the talking.

Pieter Ameye

Opnieuw een millimetersprint in mijn hoofd, maar tegen de quasi ongedempte V12 van de Aston Martin V12 Zagato kan zelfs de LFA niet op.

Ken Divjak

Het Geluid van 2011 is een non-geluid. Als in ‘onbestaande’ bij EVs, ‘geroezemoes’ in Range Extenders en ‘geblaas’ in turbomotoren. Goed dat Lexus’ zwanenzang voor atmomotoren zo over tijd gegaan is (tien jaar in ontwikkeling) dat we er anno 2011 nog van kunnen genieten.

3. Constructeur van het Jaar

hyundaiveloster1

Wim Bervoets

Citroën. Tien jaar geleden – terecht – nog door iedereen over het hoofd gezien; vandaag weer helemaal terug dankzij gewaagde designs en oranje stickers.

Pieter Fret

Nissan. De 370Z en opgefriste GT-R eten Duitsers als ontbijt, terwijl het Juke-R-project – met de 3.8 V6 van die laatste – gewoon van veel lef getuigt. Respect!

Pieter Ameye

Jaguar. Na de spectaculaire XJ, CX-75 Concept, XK-RS en de facelifts van de XF en XK is de roofkat meer dan ooit back in business. En dan was daar plots nog het oogstrelende CX-16 Concept. Dat belooft.

Ken Divjak

Vijf jaar geleden stond Hyundai te boek als B-merk, in 2012 gaan ze voor een half miljoen verkopen in Europa. Moet lukken met de Veloster Turbo als DRIVR, en veelbelovende i30 als Golf-concurrent. En dat terwijl Zuid-Korea officieel in staat van oorlog verkeert.

4. Non-Constructeur van het Jaar

saabgm1

Pieter Ameye

Lancia en het pijnlijke verhaal van het badge engineering met zusterbedrijf Chrysler. Wat ooit synoniem was voor alles waar dit webzine voor staat, is meer dan ooit verheven tot een slappe marketingtool.

Wim Bervoets

Eens met collega Ameye: Lancia. Marktaandeel vergroten, allemaal goed en wel. Maar Chryslers met een Lancia-grille just ain’t gonna cut it, denk ik dan.

Pieter Fret

Saab. Na veel beloftes en een hoopvolle overname door het Nederlandse Spyker werd uiteindelijk geld noch goodwill gevonden om de productie verder te zetten. Doodjammer.

Ken Divjak

Honda heeft er – mede door de aardbeving – weinig van gebakken in 2011, maar da’s nog altijd meer dan GM dat Saab ongegeneerd naar de geschiedenisboeken verwees met zijn njet-politiek.

5. Verkeersergernis van het Jaar

viaductvilvoorde1

Wim Bervoets

Negeren van voorsorteerstroken om af te draaien aan verkeerslichten. Of hoe de stad Antwerpen er een lokale sport bij heeft.

Pieter Fret

Wegenwerken! Tegelijkertijd de Brusselse ring en de E19 vernieuwen, bleek behoorlijk nefast voor de reistijd tussen de twee grootste steden van ons land.

Pieter Ameye

Het afschaffen van het inhaalverbod bij vrachtwagens. Onbegrijpelijk. Want wat mij betreft mocht het zelfs nog wat strenger (gecontroleerd worden). Nipt gehaald van dat zootje ongeregeld -euh- middenvakrijders.

Ken Divjak

Oversize tractoren. Te breed om nog landbouwwegen te gebruiken, en nu ook populair bij aannemers omdat er geen rij- en rusttijden voor gelden.

6. Ontwerp van het Jaar

astonmartinv12zagato1

Pieter Ameye

Of mijn uitbrander het tot in Milaan geschopt heeft, weet ik niet. Maar nog voor mijn virtuele inkt goed en wel droog was, diende Zagato ons van repliek met de Aston Martin V12 Zagato. Een absoluut meesterwerk.

Wim Bervoets

De Jaguar CX-16. Daniel Craig, laat die Aston maar aan de kant in Skyfall.

Pieter Fret

Misschien een tikje gespiekt bij Aston Martin, maar de Jaguar CX-16 is het knapste wat ik het afgelopen jaar heb zien passeren.

Ken Divjak

Hoe slick de CX-16 van Ian Callum ook mag zijn, tegenover de V12 van Zagato is het een pussy om zonder hanschoenen aan te pakken.

7. Auto van het Jaar

lotusevoras1

Pieter Fret

Van de wagens ik in 2011 gereden heb, was de Lotus Evora S zonder meer de leukste – maar het is de nieuwe Elise Club Racer die mijn hart heeft gestolen.

Wim Bervoets

Misschien voorbarig wegens nog niet gereden, maar de Suzuki Swift Sport. De vorige had ik bijna gekocht, de nieuwe staat dus hoog op m’n to-drive-lijstje voor 2012.

Pieter Ameye

De Lotus Evora S op Ardeens tarmac. Een ervaring voor het leven dankzij een fenomenale rijmachine. Nu nog die laatste plooien gladstrijken, Lotus.

Ken Divjak

Lotus heeft zijn intrede gemaakt op de DRIVR-redactie, en dat laat zich duidelijk voelen. Toch komt de mijne niet uit Hethel maar uit Garching, waar BMW dit jaar de 1M klaarstoomde om zo de Focus RS van 2011 te creëeren.

8. Non-Auto van het Jaar

astonmartincygnet

Ken Divjak

Waarom ze het doen, weet ondertussen iedereen. Maar daarmee is het mormel van een tot Aston omgebouwde Toyota IQ nog niet gepardonneerd. Een absoluut dieptepunt voor Gaydon.

Pieter Ameye

Iedere auto voorzien van eco-rubber en/of dito geïnspireerde verzetten. Gunstig voor het verbruik, ronduit fataal voor de bloeddruk.

Pieter Fret

Ik ben nog steeds niet overtuigd van het nut van elektrische auto’s in hun huidige vorm. Met een minimaal rijbereik en maximale oplaadtijd blijven ze voor de meeste mensen simpelweg onbruikbaar.

Wim Bervoets

Non-auto is te sterk uitgedrukt en ze bestaan allebei al wat langer, maar ook dit jaar begrijp ik de Audi A7 Sportback nog niet. Laat staan de A5 Sportback.

9. Tragedie van het Jaar

saab

Wim Bervoets

Nog net op het einde van het jaar: SAAB. Of hoe ondanks alle inspanningen er alweer een merk naar de geschiedenispagina’s verwezen is.

Pieter Fret

BMW dat bloed, zweet en tranen vergoot om een competitieve MINI WRC klaar te krijgen, om dan het hele project te laten verwateren.

Pieter Ameye

De teloorgang van SAAB en de pijnlijke soap rondom het bedrijf. Alle mooie beloftes ten spijt heeft het niet mogen zijn. De kroniek van een aangekondigd overlijden(?).

Ken Divjak

Natuurlijk SAAB, ook al was het merk zijn mojo al meer dan een decennium kwijt.

10. DRIVR van het Jaar

Wim Bervoets

Thierry Neuville. In 2011 een bijzonder goed seizoen neergepoot in de IRC. De beloning daarvoor mag hij in 2012 in ontvangst nemen: de WRC.

Pieter Fret

Laten we het chauvinistisch houden en voor Jérôme d’Ambrosio kiezen. Gewoon omdat hij zich als kleine Belg zonder noemenswaardig budget het exclusieve F1-wereldje wist binnen te wurmen – en het daar bovendien lang niet slecht deed. Nu nog hopen op een zitje voor 2012.

Pieter Ameye

Geen persoon maar de Porsche 911 GT3 4.0 RS. Met zijn achterwielaandrijving, atmosferische (race)motor en manuele zesbak, de laatste der (analoge) Mohikanen.

Ken Divjak

Iedereen die dit webzine maakt tot wat het is – en dan kijk ik in de eerste plaats naar onze lezers, maar natuurlijk ook naar de redacteurs (waaronder nieuwe aanwinst Wim Bervoets) die mij op dagelijkse basis moeten dulden. Merci.

[Foto’s: Alfa Romeo 4C – Anquil, Hyundai Veloster – Constructeur, Saab Sonett – Onbekend, Viaduct van Vilvoorde – Onbekend, Aston Martin V12 Zagato – eGarage.com, Lotus Evora S – Pieter Ameye, Aston Martin Cygnet – Constructeur, …]

Share Button

9 Responses

  1. JDM says:

    De verkeersergernis van het jaar is voor mij met stip:
    idioten die het nodig vinden om bij het indraaien eerst even in de tegenovergestelde richting uit te wijken alsof ze met ‘uitzonderlijk vervoer’ op weg zijn. Echt enorm belachelijk. 😉

    O ja, de andere categorieën interesseren me minder, uitgezonderd de DRIVR van het jaar natuurlijk. Dat ben ik. 🙂

    Allé, schol en een smurftastisch 2012!

  2. SpYdR0 says:

    Leuk overzicht, over die verkeersergernis kan ik wel uren doorgaan. Als je elke dag naar Brussel moet kom je van alles tegen 🙂

    ps: de eerste link naar de Evora S daar is iets mis gelopen 😉

    *EDIT: Fixed!*

  3. Milly says:

    Gelukkig nieuwjaar aan iedereen van DRIVR en do zo verder mannen!

    Concept van het jaar: iemand aan de Cadillac Ciel gedacht?
    Indrukwekkende return naar de gloriejaren van de USA:

    http://www.netcarshow.com/cadillac/2011-ciel_concept/

    Non-auto van het jaar: als de A7 een non-auto is dan wil ik heel graag een non-auto!

    • Wim says:

      Zoals ik zei is non-auto te sterk uitgedrukt. Noem het misschien eerder een ‘model dat niet nodig is’ 😉 Maar da’s puur persoonlijk uiteraard.

  4. Cinquecento says:

    Origineel overzicht, helemaal zoals we van jullie mogen verwachten. En alvast veel sportief en exotisch geweld gewenst voor 2012. Eventueel videomateriaal zou ook mooi zijn.

  5. Thierry 911 says:

    Als het een voornemen voor 2012 mag zijn: dringend jullie onderdeel Porsche in de rijtestensectie aanvullen.

    Het is hier tenslotte DRIVR, of niet soms 😉

  6. Pieter Ameye says:

    Laat ik mijn favoriete herriemaker nog even onder de aandacht brengen:

Leave a Reply to Ken Divjak × Cancel reply