DRIVR

One of a Kind: Matra Laser Concept (1971)

matra_laser_01pop

Wie een bezoek brengt aan het Espace Automobiles Matra in het Franse Romorantin-Lanthenay mag zich verheugen op een uitzonderlijke collectie: van sportwagens à la Bonnet (D)jet (6), M530, Bagheera of Murena over Formule 1-auto’s zoals de MS5 van Jacky Ickx tot unieke prototypes zoals de Bagheera met U8-motor. Maar desalniettemin ontbreekt het de retrospectieve aan een kroonjuweel: de door Giovanni Michelotti ontworpen Laser.

matra_laser_05pop

Als geprivilegieerd lid van de gouden generatie ontwerpers ontpopte Michelotti zich al gouw tot een man met een visie. Na een korte tussenstop bij het prille Pininfarina en Carrozzeria Vignale, richtte de Milanees in 1949 zijn eigen bureau op. Met al snel vermaarde klanten als Bertone, Ghia en zelfs Ferrari. Niet veel later kreeg de leiding bij Triumph, waar hij een hand had in zowat alle modellen en zette hij zijn krabbel onder de BMW 2002 en budgetvriendelijke 700. Een meesterzet zou blijken achteraf. Want ware het niet geweest van het succes van de 700, dan was BMW hoogstwaarschijnlijk opgegaan in de grote concurrent: Daimler-Benz.

matra_laser_03pop

Het succes gaf Michelotti in ieder geval voldoende zuurstof en vertrouwen om zich ook op experimentele concept cars te richten. Als basis voor de Laser vertrok hij van een standaard M530. Een auto waarvan het chassis weliswaar sneller roestte dan de 1.7 liter Ford V4 motor accelereerde (de carrosserie bestond uit glasvezel), maar tegelijk geroemd werd om zijn neutrale wegligging. Niet in het minst dankzij zijn 2+2 middenmotorconcept. Met zijn hoogte van 1.080mm was de Lazer uitzonderlijk laag – Ter vergelijking: de Lotus Esprit S1 tikt af op 1.111mm terwijl de Ford GT40 goed is voor 1.140mm. Verder werd de Lazer gekenmerkt door uiterst wijde drempels die enerzijds structurele steun gaven aan de glasvezelcarrosserie en anderzijds koeling verschaften aan de motor achterin. Het ontwerp is dan weer typisch jaren ’70 met grote glasoppervlakken en een kenmerkende wigvorm, met weliswaar minder scherpe lijnen dan bij bijvoorbeeld Giugiaro veelal het geval was. De vleugeldeuren zijn deels uit pure noodzaak maar ook typisch voor de concepts van Michelotti. Het resultaat is impressionant. En zelfs vandaag nog zou de Laser zo op een internationale beursvloer kunnen.

matra_laser_04pop

matra_laser_08popmatra_laser_07pop

Bij zijn debuut op het Salon van Genève in ’71 waren er in ieder geval veel lovende woorden voor het controversiële ontwerp, toen weliswaar nog uitgevoerd in een soort van mosterdgeel. En een jaar later in Montreal met enkele minieme wijzigingen en een neutraal zilvergrijs. Het ontwerp – zoals de foto’s van Rainer Schlegelmilch beamen – bleef meer dan ooit overeind. Zo is het interieur alleen al pure oogsnoep door zijn subtiele eenvoud en dito lay-out.

matra_laser_02pop

Tot 1999 bevond de Laser zich in een niet nader gedefinieerde privé-collectie, om kort daarna een decennium lang van de rader te verdwijnen. Michelotti’s kleinzoon Edgardo, die intussen koortsachtig op zoek was naar de erfenis van zijn wijlen vader, zou pas tien jaar later terug kennis maken met de Franse bastaard. En dit geheel onverwacht op het Concours d’Elegance van Tokio waar de Laser het tapijt deelde met de groten der aarde. Daarmee is de zonderlinge Michelotti niet terug in Romorantin (de thuisstad van Matra) of Milaan, maar als compliment kan het in ieder geval tellen.

[Foto’s: Rainer Schlegelmilch]

Share Button

8 Responses

  1. dieter says:

    Zeer mooi artikel over een zeer mooie wagen!

    Mogelijk stond deze Laser op basis van de toenmalige M530 (gezien de Ford V4-motor).

    De lijn is mag zeker gezien worden als de voorloper/inspiratiebron van de Bagheera en diens opvolger Murena.

    Het dashboard doet me ‘n beetje denken aan dat van de Citroën SM.

    Groetjes,
    Dieter

    • Pieter Ameye says:

      Typo: moet M530 (iplv 540) zijn uiteraard. Tx

    • Benny Herdewyn says:

      Iemand een idee waar die achterkant nadien in andere wagens nog is terug te zien? Ik zie iets bekend, maar kan er niet direct op komen…

      En over de vleugeldeuren: knap en logisch als ze zo vervat zijn in het ontwerp, da’s meteen wat anders als die hippe Ster momenteel.

  2. Pieter Ameye says:

    Een kleine impressie van toen ik het museum vier jaar geleden bezocht heb via deze slideshow:

    • Ken Divjak says:

      Aaah goed, want die “sportwagens à la Bonnet (D)jet (6), M530, Bagheera of Murena, Formule 1-auto’s zoals de MS5 van Jacky Ickx en unieke prototypes zoals de Bagheera met U8-motor” konden wel wat (visuele) toelichting gebruiken!

      Die M530 door Sonia Delaunay vind ik trouwens knap;
      heeft iets van de Harlekijn-VW’s.

      Bijgeleerd!

    • Fre says:

      Schitterende foto’s. Wat een geschiedenis.

  3. Stijn says:

    Is inderdaad grappig dat BMW bijna onder Mercedes was gevallen. Alhoewel BMW pas in de jaren ’90 een echte concurrent voor Mercedes werd. Als je testen uit de jaren ’80 leest kom je snel tot de conclusie dat de E32 bijvoorbeeld geen concurrentie voor de W126 was. Nog opvallender is het feit dat Mercedes Auto Union (vandaag Audi) aan Volkswagen heeft doorverkocht…
    Begin jaren ’90 zocht Mercedes naar een manier om weerstand aan BMW M te bieden en leek een overname van het noodlijdende Porsche (waarmee uitstekend werd samengewerkt voor de W124 E500) de meest logische keuze. Toch zag Mercedes het niet zitten steeds geld in een sportwagenconstructeur te moeten pompen, zagen geen toekomst voor een gezond en financieel onafhankelijk Porsche, dat ze besloten AMG op te slorpen. Die inschatting is ook, zeker als we de pokerspelltjes van Wiedeking even buiten beschouwing laten, niet echt accuraat gebleken. Als ze beslissingen maar konden ongedaan maken…

  4. Wim Bervoets says:

    Als ik me niet vergis komt de Laser ook voor in ‘Album 26’ van Kiekeboe. Dit geheel terzijde!

Leave a Reply