DRIVR

Autosalon Brussel 2012: Dé Tien om te Zien

logo_salonGedaan met de ecopremie en – in Vlaanderen althans – de oude BIV. Een ietwat ongelukkige timing voor het Salon, waardoor het voor de sector de laatste weken alle hens aan dek was. De verkoopcijfers in de maand december konden de gemoederen enigszins bedaren, maar voorlopig blijft koffiedik kijken voor het traditionele ‘verkoopsalon’. Besparingen of niet, gelukkig valt er op de Heizel ook heel wat boeiends te zien. DRIVR selecteerde de tien meest interessante modellen!

1. Ford Focus ST

ford_focus_st_800

+ De eerste in een hopelijk nieuw crescendo van gepeperde Foci
– Verliest een cilinder en bijbehorende karakteristieke klank
? Volgt er opnieuw concurrentie van binnenuit?

2. Volkswagen Beetle

DB2011AU00496

+ Doet zijn voorganger New Beetle meteen vergeten
– Wolfsburg mikt vooral op de Amerikaanse markt
? Hebben MINI en Fiat VW intussen de loef afgestoken?

3. Aston Martin V12 Zagato

aston_martin_v12_zagato_800

+ Scoorde als ‘geluid van het jaar’ en ‘ontwerp van het jaar’ ook erg hoog in onze eindejaarslijst
– Aston Martin V12 Finito na 150 exemplaren
? Volstaat zijn voorlopig mager racepalmares?

4. BMW 3-Reeks

bmw_3_800

+ Groter, lichter, sneller én zuiniger
– Einde van de atmosferische zescilinder
? Trekt BMW het laken naar zich toe in de eeuwige Duitse driestrijd?

5. Porsche 911 (991)

porsche_911_800

+ Lichter, sneller én zuiniger dan zijn voorganger…
– … maar uiteraard ook duurder
? Waarmee pakt Nissan in de toekomst uit?

6. Hyundai i30

hyundai_i30_800

+ Zuid-Korea maakt verder komaf met het banale verleden…
– …al springt het design tussen een Focus, Astra en C4 niet echt in het oog
? Slaagt de Koreaan erin om potten te breken in het Golf-segment?

7. Citroën DS5

citroen_ds5_800

+ De double chevron vindt stilaan terug een eigen identiteit
– Met de Picasso’s en C5 Tourer schiet het merk deels al in eigen voet
? Kan het DS-gamma zijn draai vinden binnen Citroën?

8. Alfa Romeo 4C Concept

alfa_4c_800

+ In onze eindejaarslijst net niet unaniem verkozen tot concept van het jaar
– De definitieve productieversie volgt allicht pas in 2013
? Zal Alfa nog iets aan het design wijzigen?

9. KIA Optima

kia_optima_800

+ Gezinswagen die de –nu ja– leegte van de Magentis opvult
– Voorlopig maar één motor (1.7 CRDI van 136 pk)
? Kan ook deze Koreaan een vaste plaats bemachtigen in zijn segment?

10. Lancia Thema

lancia_thema_800

+ De lijn van de Chrysler 300 C blijft iets hebben…
– … maar vloekt toch met een Lancia-logo
? Slaat de badge engineering aan of loopt het slecht af?

[Meer info: Autosalon.be]

Share Button

7 Responses

  1. Stijn says:

    Bij nummer 5 (de 991) heb ik wel wat bemerkingen. Alhoewel wat duurder geworden speelt de prijs nog steeds erg in het voordeel van de 911. Zeker daar men vanaf maart slechts 1.400 euro aan BIV dient op te hoesten voor de 991 Carrera met PDK. Een Audi R8 (V8), een directe maar reeds duurdere concurrent, gaat 10.000 euro aan BIV eisen. Voor de Aston Martin V8 heb ik het niet berekend, maar reken er maar op dat deze niet in de laagste BIV-klasse gaat zitten. De verkoopsboekjes bij Porsche zitten naar verluid al erg goed vol (aflevering in 2012 wordt reeds moeilijk), en het zijn voornamelijk opnieuw particulieren die interesse hebben in de 911. Naar Nissan hoeven we niet te kijken, enkele ‘die-hard Ring-fanaten’ zullen dit misschien doen, maar dat zal slechts een minimum van het cliënteel zijn…

    • Ken Divjak says:

      Terechte opmerking, Stijn.

      Quasi alle contemporaine modelwissels brengen een prijsverhoging met zich,
      maar dat Porsche countert met groenere cijfers en dus minder BIV is knap.

    • heidekonijn says:

      Je kan gelijk hebben over het ‘nissan-effect’ wat betreft de toekomstige verkoopcijfers. Maar toch komt de bedenking bij me op, dat waar journalisten decennia lang het refrein zongen van ‘de 911 is een succes omdat het de énige sportwagen is die ook dagelijks bruikbaar is’ (alsof dat ook maar enige relevantie heeft voor een sportwagen, maar alla). Dat is’ie dus niet meer. Niet alleen heeft de GT-R een groter koffer, hij is ook in alle versies bekwaam een besneeuwde helling op te rijden in één vloeiende beweging, én op elke meetbare manier een stuk sneller ongeacht het weer of ondergrond, én goedkoper.

      Niet helemaal zeker wat er dan nog overblijft, naast prestige, merknaam, styling en, euh, een motor achter de achteras. Mogelijk tijd voor een Tatra revival? Mooi V8 geluidje hadden die.

      • Stijn says:

        Vergeet niet de NSX, de eerste deftige aanval op de 911. Was eveneens betrouwbaar en comfortabel. De GT-R is beter daar hij werkelijk sneller is dan de basis 911 en meer ruimte biedt. Toch is de kofferruimte van de GT-R niet erg praktisch (de laadopening al gezien?) een bak bier gaat er zelfs niet eens in vrees ik… Maar de, voor mij, opmerkelijke mix van de 911, is dat deze inzetbaar is voor woon-werkverkeer, een circuituitstap op zaterdag en een chiquere gelegenheid op zondag. Voor dat laatste had ook de NSX de flair en elegantie (draait niet om logo’s!) wel, maar de GT-R niet. Heb zelf enorm veel respect voor de GT-R, vind zijn looks stoer (de 1/18 van AutoArt staat ook in mijn kast) maar het gracieuze van een echte (lage) sportwagen heeft deze spijtig genoeg niet (zit eerder in de klasse M3). Er blijven elementen van de 911, zoals het geluid, de typische looks, het interieur, die aantrekkingskracht blijven uitoefenen. Ook al is een andere wagen wat sneller en goedkoper…

        http://www.teamspeed.com/forums/attachments/japanese-speed/3607d1205513735-gt-r-next-nsx-nissangtr_nsx.jpg

        • Thibaut says:

          Ik denk dat je het helemaal zover niet moet zoeken. Wie koopt er in’t algemeen een Porsche? Hoor je die al zeggen “Ik rij met een Nissan GT-R”? En dan uitleggen dat die beter en goedkoper is?…

          Prestige en merknaam, zoals heidekonijn al aanbracht, dat verklaart de verkoopsverschillen.

          • Stijn says:

            Mja en nee. Een blik het profiel van 911-klanten gaat inderdaad véél verraden. Dit zijn vaak niet de jongste klanten en zijn opgegroeid met de 911 (de Skyline/GT-R-saga is hier in Europa pas in de jaren ’90 echt aan het licht gekomen). Het gaat hier vaak over het waarmaken van een jongensdroom, en dat was geen GT-R. Toegegeven, steeds vaker is er een clienteel (wagen van de zaak bv.) waarvoor prestige belangrijk is. Maar zou deze groep niet overschatten.

            Nog een laatste opmerking, voor Porsche is het bouwen van sportwagens nog steeds hun core-business. Aan de verkoop van 911’s moet geld worden verdiend om de schouw te laten roken. Bij Nissan is de GT-R eerder een vernuftigd marketingproject om hun kennis te etaleren. Twee héél verschillende uitgangspunten en projecten, maar zolang we het factuur niet moeten betalen kunnen we vanop afstand toch van beide genieten?

  2. Wim Bervoets says:

    Tussen haakjes even meegeven dat de Alfa 4C er in extremis niet geraakt is. Bijzonder jammer, maar gelukkig is de rest wel te bewonderen.

Leave a Reply