DRIVR

Gastbijdrage: Porsche – Blik in de (Nabije) Toekomst

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

En toen was het 2012. Mijn grote mond heeft ertoe geleid dat ik de stoute schoenen mag aantrekken en u – de gewaardeerde lezer van dit digitale feuilleton – bij tijd en wijle mag meenemen in de wondere wereld van Porsche. Over veel anders zal ik niet schrijven. Iets met een schoenmaker en zijn leest. En waar beter te beginnen dan bij het begin? Dan bedoel ik niet in 1931, het geboortejaar van het merk uit Stuttgart, maar gewoon in januari 2012.

Juist deze week trok Porsche op de autoshow in Detroit – het eerste jaarlijkse belangrijke lanceerplatform voor de Duitse fabrikant – officieel het doek van de nieuwe 911 cabriolet. Een wereldprimeur. De oplettende lezer heeft echter al lang gezien dat de auto ook is te bewonderen op het autosalon dat deze dagen in Brussel plaatsvindt. Wat zal ik ervan zeggen? Voor zover een 911 cabriolet ooit mooi kan zijn (daarover heb ik nog altijd geen onverdeeld standpunt ingenomen) is deze versie goed geslaagd, vooral wat betreft de ingenieuze dakconstructie. Maar ik verkies nog altijd de Boxster als mijn favoriete Porsche zonder dak: fraaiere lijnen, van meet af aan als cabriolet ontworpen en zonder “puist” op het achterwerk.

Als we het toch over de Boxster hebben: in maart zal Porsche tijdens het autosalon van Genève – het tweede belangrijke lanceerplatform voor de Duitsers – een nieuwe versie van deze roadster aan het publiek tonen. Na zijn introductie in 1996 kreeg de Boxster in 2005 een flinke opknapbeurt. In 2009 werd het smoel en het achterwerk voorzien van enige LED-decoratie, maar Porsche vindt de tijd inmiddels rijp voor een meer ingrijpende aanpak. Intussen is officieel bekend dat de generatiewissel gepaard gaat met ingrijpende wijzigingen. De open tweezitter krijgt een volledig nieuw lichtgewichtkoetswerk en een compleet herzien onderstel. Een aanzienlijk lager gewicht, een langere wielbasis, grotere spoorbreedte en grotere wielen met daarbovenop een geheel nieuw interieur  en een Carrera GT-achtige luchtinlaat vóór de achterwielen, alsook een permanente spoiler aan de achterzijde die doorloopt tot in de achterlichten. De nieuwe krachtbron van het basismodel puurt uit 2,7 l cilinderinhoud een vermogen van 265 pk. Dat is 10 pk meer dan zijn voorganger die bovendien een grotere cilinderinhoud had. Tenslotte is de basismotor voortaan technisch gebaseerd op de 3,4-litermotor van de Boxster S die nu 315 pk ontwikkelt, of 5 pk meer dan voordien.

Dan is vraag welke primeur zal worden getoond op de IAA in Frankfurt het Salon van Parijs, de derde en laatste grote show van het jaar voor Porsche. Een klapper als de introductie van de 911 (generatie 991) in 2011 zal lastig worden overtroffen, tenzij… stiekem toch de Cajun, de baby-SUV op het platform van Audi’s Q5? Volgens een persbericht dat Porsche vorige week verspreidde viert de Cajun zijn debuut pas in 2013, maar dat staat niet in de weg dat alvast een tipje van de sluier wordt opgelicht in Parijs. Zeker gelet op het feit dat de Cajun de verkoopknaller moet zijn waarmee het merk haar doelstelling van 200.000 verkochte auto’s in 2018 (in 2011 nog bijna 119.000) grotendeels wil bereiken, zou het mij niet verbazen als Porsche haar doelgroep in haar thuismarkt alvast wil ‘voorverwarmen’.

Een andere optie is dat Porsche in september de nieuwe Cayman toont, maar daarvan zijn nog erg weinig spyshots op het wereldwijde web te vinden. Eén ding is zeker: de 918 Spyder zal in 2012 niet debuteren. Porsche spreekt nog altijd van een introductiedatum in 2013 en in Christophorus, Porsche’s klantenmagazine, is onlangs de IAA van dat jaar nog maar eens genoemd als het moment waarop het doek van die auto zal worden getrokken. Overigens liet Porsche zich in Christophorus tussen neus en lippen door nog ontvallen dat de 918 zal worden aangedreven door een aangepaste versie van de nieuwe LMP MR6 4,6 liter V8, goed voor ongeveer 550pk. Voeg daarbij de 225pk die de elektromotoren in de schaal zullen leggen en een nieuwe krachtpatser is geboren!

Wat blijft er dan nog over voor Porsche in 2012? Dit voorjaar zal de Panamera GTS debuteren in de wereldwijde showrooms. Aangekondigd in november van het vorige jaar, biedt ook deze GTS weer het allerbeste uit de more for less-formule, waarvoor deze lettercombinatie inmiddels synoniem is geworden. Er is ook geen betere garantie dat Porsche een model als EOL (end of life) heeft bestempeld dan wanneer deze lettercombinatie uit de kast wordt getrokken. Het zou me dan ook niet verbazen als we later in 2012 een gefacelifte versie van de Panamera mogen verwelkomen.

Daarmee blijft nog slechts één vraag te beantwoorden: wat zijn uw verwachtingen voor het nieuwe Porsche-jaar? Vierwielaangedreven 911’jes? Stiekem al een Turbo variant? Een Cayenne GTS?

Martin Woodward

Martin (31) is een groot Porsche-liefhebber, met een voorkeur voor (oude en nieuwe) Porsches met een middenmotor. Hij schrijft deze gastbijdrage louter op persoonlijke titel.

Share Button

3 Responses

  1. BNNY says:

    In 2012 is er in Frankfurt geen echt autosalon, eerder een “bedrijfsvoertuigensalon”, beetje soortgelijk aan het Salon van Brussel. Porsche moet dus geen primeur voorzien voor de IAA dit jaar..

  2. W0ut says:

    Al ben ik geen fan van de Cayenne toch ben ik benieuwd wat ze gaan doen om met de ‘vergroening’ mee te blijven. Heb me laten vertellen dat de huidige Cayenne 10.000 Euro inschrijvingstaks is.

    Standaard 911 kan me ook niet boeien. De turbo en de GTx modellen des te meer. Gaan ze de confrontatie met Nissan aan?

    En dan de Cayman. Ondanks zijn instap imago blijf ik deze knap vinden. Las deze morgen de nieuwe specifiekaties. Hopelijk valt het nieuwe design ook mee. (ik moet het eerst echt zien, niet op foto) Al is design bij porsche niet iets om je veel zorgen bij te maken. 🙂

Leave a Reply