DRIVR

Alle Details: McLaren MP4-12C High Sport met 675pk

Het zal je maar overkomen: tijdens de configuratie van je ultieme MP4-12C tot de constatatie komen dat het standaard individualisatieprogramma niet ver genoeg reikt. En dat laten ze zich – als je vermogen op Forbes-niveau is – niet zomaar zeggen bij McLaren. Vandaar de oprichting van de Special Operations-afdeling of kortweg Special Ops; een bijzondere tak van Ron Dennis’ imperium die onder het motto “We never say no, just how much” opereert…

Hoewel de wijzigingen op het eerste zich beperkt lijken tot individualistische kleurstellingen en inlegplaatjes, kan je ook technische modificaties bestellen – de sky is letterlijk de limit. Zo distantieert bovenstaand exemplaar zich door zijn satijnen semi-matte Vulcano-lak, specifieke velgen met diamond cut afwerking en carbon onderdelen specifiek voor wie zich voor dit programma inschrijft. Het meest opvallend zijn echter de luchtopeningen boven de voorste wielkasten; losjes geïnspireerd op het aeropack van de GT3 racemodellen, “maar verder niet functioneel” aldus McLaren. Of het model op het Autosalon ook motorische wijzigingen heeft ondergaan, konden ze dan weer niet vertellen. Maar dat die zeker mogelijk zijn, bewijst een ander Special Ops-product dat net gelekt is: de HS.

De MP4-12C High Sport wordt slechts in vijfvoud gebouwd, en komt er na vergaande interesse van een Amerikaanse klant. Het resultaat is een gepersonaliseerd herontwerp van onder meer de voor- en achterbumper en een specifiek wielontwerp. Bovendien stijgt de turbodruk van de bi-turbo V8, waardoor het totaal aftikt op zo’n 675pk of 75 meer dan oorspronkelijk. Al blijft dat een ruwe schatting aangezien McLaren daar enkel met de kopers over wil communiceren. Kostprijs van dat alles? Volgens TeamSpeed lezer SPRDLUX:

“I asked about these types of special requests when I ordered my car. The front and rear bumper covers are around 30K dollars each, the front fenders with the vents are 20K. None are functional according to McLaren. Some of these HS cars were 500K, based on bespoke cosmetic additions. If money is not an issue, then the sky’s the limit!”

Op het McLaren Life-forum voor eigenaars heeft gebruiker AR5 volgende info gepost:

“Hello everybody I saw the McLaren MP4-12C HS in the streets of Miami. I later went to the McLaren Dealership in Miami where the orange and yellow cars arrived a few days ago. Since I am trying to exchange my 458 Italia for a MP4-12C. when I saw this stunning car, it made my 458 look like an old ugly woman. I went crazy and I wanted one immediately. I really believe this is the most beautiful amazing car I have ever seen and looking at it up close looks 10x better than in the pictures! I got an audience with a representative of the dealership. From Whom I got the following details regarding the HS:

  • There are only 5 made worldwide.
  • HS stands for “High Sport” limited edition version.
  • The price is between half a million to 3/4 of a million for each car (but since there are only 5 made it seems rather cheap since the original McLaren that had more than 70 produced sells around 2-3 million dollars). One of the mechanics in addition to what the dealer told me confirmed the following performance indications that I got regarding the HS.
  • The front louvers are a performance enhancement due to the fact that it gets the air out that is generated within the fender of the front wheels at high speed which generates lift. (While all cars generate lift at high speed, cars fitted with front louvers like most race cars dont generate any lift do to this phenomenon.)
  • The car apparently was designed and tested in the wind tunnel and generates a lot more downforce than the original one.
  • All enhancements are done in carbon fiber.
  • Horsepower and torque are increased by a secret undisclosed amount that not even the dealership knows how much, but the wisper is around 75 horsepower increase compared to the original.
  • The whole front nose of the car was redesigned under strict specifications by McLaren to enhance the downforce performance and increase air flow to the turbo intercoolers in order to maintain higher boost pressures. Apparently McLaren invested close to half a million dollars in research and development to design and certify the new front nose.
  • Also the rear opening and diffusers enhance stability and downforce performance.

I tried to get information on the owner but the dealer would not disclose any information on the buyer but since I did not give up easily, what I got from one of sales representatives was that an older man bought 2 of the 5 cars for which are in Miami. 1 one was bought by the crown prince of Bahrain, another one was being kept by Ron Dennis himself and the last one I could not get any information on.”

Of McLaren nog uitsluitsel brengt, is niet bekend – maar we zijn wel benieuwd!

Share Button

Leave a Reply