DRIVR

Test: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM 163 TCT

Het verschil tussen een doordeweekse Alfa en een legendarische? Die unieke melange van rijsensaties, stijl en technologische innovatie. Wat dat laatste betreft, zou de nuova Giulietta wel eens een bank vooruit mogen dankzij de toevoeging van een Twin Clutch Transmission of TCT. Die is sinds kort verkrijgbaar op de 170pk sterke diesel (163 in België), en is daarmee een rechtstreekse rivaal voor de gesmaakte Golf GTD…

Identieke pk- en koppelwaarden ten spijt bereikt de Juul het klassieke benchmark twee tienden sneller dan de VW. Een kwestie van fractioneel kortere bakverhoudingen, want qua gewicht doet de Italiaan zelfs 59kg slechter dan de Germaan. Verdere vergelijkingen houden – met uitzondering van een identieke luchtweerstandscoëfficiënt – hier zowat op; waar de GTD bijna een GTI is die toevallig met de zwarte slang moet tanken, is de Giulietta eerder verwant met reguliere stalgenoten. Dat de GTD met zijn onovertroffen sound engineering intussen (stiekem?) uit de catalogus verdwenen is, speelt dan weer in het voordeel van onze protagonist.

Maar over nu naar de TCT-automaat met dubbele koppeling. Die kennen we al van de MiTo, en staat bij ons te boek als een onverwacht teleurstellende compagnon voor de geblazen 1.4 benzine van 135pk. Niet zozeer door technische tekortkomingen, eerder een gebrek aan elektronische finesse – en laat dat nu het punt zijn waar de ingenieurs het hardst aan gewerkt hebben. Met succes overigens: weg is het twijfelend aangrijpen van de koppeling bij het aanzetten, en bovendien zijn de schakelovergangen intuïtiever en gladder geworden. Sterker, het is de eerste met DNA-uitgeruste Alfa die geen compulsief gedrag richting manettino van zijn bestuurder eist. En dat is wel eens anders.

Het is duidelijk dat TCT van de gunstige koppelcurve profiteert die inherent is aan turbodiesels (en waar het de benzine-MiTo is zekere zin aan ontbreekt). Daardoor is het schakelpatroon veel transparanter, en wil de zesbak minder snel terug bij de hernemingen – zonder daarbij een slappe indruk te maken. Zelf schakelen kan uiteraard ook; net als bij de DSG-bak van VAG volstaat het om de pook een tik naar links te geven om volledige controle over de dubbel uitgevoerde wisselbak te krijgen. Schakelen kan dan zowel via twee vaste stuurflippers als de pook zelf waarbij het nog steeds lovenswaardig is dat de plus onder- en de min bovenaan staat.

Zelf omschrijft Alfa de wisselgangen als ogenblikkelijk, maar toch zitten ze gevoelsmatig nog niet op hetzelfde niveau als bij VW. Ergens logisch aangezien Wolfsburg door zijn pionierswerk over een pak extra ervaring beschikt; de eerste exemplaren doen het bij nader inzicht ook niet zo goed als die van 2012. Maar op dat vlak boekt Alfa dus progressie. Dynamic selecteren blijft echter de boodschap om de snelste gangwissels te ervaren – liefst bovenin de toeren bij minimaal driekwart gasopening. En dan wil de 1,5 ton zware Alfa best vooruit. De naald tot boven de 4.000 toeren jagen is trouwens de boodschap, want wanneer die na het schakelen onder de 3.000 toeren duikt, lijkt het alsof de inertie van het vliegwiel een kleine seconde de bovenhand krijgt op het aangrijpmoment van de koppeling.

Wel lovenswaardig is de integratie van het start/stop-systeem dat de motor alleen afzet als de bestuurder (stilstaand) flink op de rem duwt. Schrik voor nerveus aan/uit-gedrag is dus ongegrond, al was het maar omdat de tuimelschakelaar om het systeem te desactiveren prominent opgesteld staat. Minder indruk maakt de verbruiksmeter die – na een week met nochtans veel snelwegkilometers – op een stevige 9 liter/100km blijft hangen; cijfers die niet meer aan de orde zijn tenzij er een technisch euvel in het spel is. Een en ander valt eventueel te verklaren door de vreemd gekozen eindoverbrenging die best wat langer mocht. Zo draait de motor bij 120km/h in zesde al meer dan 2.000 toeren. Volkomen onnodig met een dergelijke (koppel)cavalerie op de voorwielen.

Wie op zoek is naar liederlijke snelheid, is nochtans aan het juiste adres bij deze Giulietta: altijd kracht te over en steevast paraat dankzij zijn de snelle schakelunit. Enkel in korte bochten valt het geheel soms door de mand; de elektronica gaat ogenblikkelijk op rood waarna de voortrein de sporen verliest. Rijhulpjes uitschakelen kan spijtig genoeg niet, en in Dynamic krijg je er het moeizieke pre-fill remsysteem nog eens bovenop. En dan zwijgen we nog over de noodfunctie van de knipperlichten die steevast sneller opduikt dan verwacht. Aan zoveel drama is nochtans geen nood; de Giulietta is quasi idiot-proof met een vrij neutrale balans en onderstuur op de limiet.

En toch bevalt deze Giulietta als geen andere uit de reeks. De interieurmaterialen zijn er opnieuw een tikkeltje op vooruitgegaan, het (optionele) QV-pakket staat wederom beeldig en de Normal-stand is minstens zo aangenaam als de meer gefocuste Dynamic-setting. Alleen jammer dat het voorlopig kiezen blijft tussen 163/170 benzine of diesel pk’s. De dieselversie van 136pk (en een identiek koppelcijfer) zou wel een de verborgen verleider uit het gamma kunnen zijn. Maar daarover vertelt onze nieuwe collega jullie binnenkort graag meer.

[Foto’s: Pieter Ameye]

ALFA ROMEO Giulietta 2.0 JTDM 163/170 TCT

Plus Min
+ Meest homogene Giulietta tot nog toe – Is nog geen Golf GTD

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 163 pk (of 170pk)
Koppel 350 Nm
Gewicht 1410 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,9 s
Topsnelheid 220 km/h
Gem. testverbruik 9,0 l/100km
CO2-uitstoot 119 g/km
Prijs 27.990 euro
Fiscale PK 11

Verdict

8 op 10

Share Button

13 Responses

  1. heidekonijn says:

    Prachtige foto’s. En het klinkt alsof Alfa nog sreeds aan de weg timmert.
    Maar als je de stand op het autosalon ziet, bekruipt je toch het gevoel dat Saab binnenkort gezelschap krijgt. Droef.

      • Stijn says:

        Dieptriestig inderdaad, dat gammabeleid van Alfa. Wanneer een wagen op pensioen gaat moet er een opvolger klaarstaan, met zulke timegaps jaag je klanten weg. Ik ken zelf ook leaserijders die na een 156 en 159 te hebben gereden, Alfa binnenkort, min of meer, noodgedwongen moeten verlaten wegens geen opvolger. Toch is de situatie niet die van Saab. De modellen die er nog zijn, zijn attractief en attractief geprijsd, up-to-date (ook op het vlak van motorenpallet) en er zijn niet meteen geldzorgen. Bovendien is Alfa als merk toch flink wat geliefder dan Saab, het aantal architecten blijft immers beperkt hé 🙂

        Maar wat was die 159 SW met TI-pakket toch nog steeds mooi op het salon, onbegrijpelijk dat ze deze wagen reeds uit productie hebben genomen…

        • Pieter Fret says:

          Dubbel jammer aangezien de nieuwe familiesmoel, gebaseerd op de 8C, op doordeweekse modellen gewoon een pak minder aantrekkelijk en onderscheidend oogt dan de vorige, met drie koplampen aan elke kant:

          http://drivr.be/2011/03/05/logboek-ve-sneeuwtest-alfa-romeo-159-20-jtdm-ti/

          Die 159 blijft – ook in sedanvorm – gewoon een bloedmooie wagen. Wat mij betreft zelfs een van de absolute designhoogtepunten van het vorige decennium.

          En inderdaad, razend knap fotowerk, collega!

          • Stijn says:

            Zeker, zo zie ik het ook. Die drie koplampen naast elkaar geven breedte, uitstraling aan de wagen. De wagen oogt laag, breed en stoer zonder dat hij extra opsmuk behoeft. De huidige modellen met de meer verticale lichtclusters ogen hoger en smaller, de présence is deels weg. Toch vind ik de 156 nog knapper dan de 159. Was ranker, zuiverder van lijn. Met nog een beetje die zandlopervorm, smalle taille.

          • Pieter Ameye says:

            Volgens de’Silva zelf is de A5 Coupe het beste wat hij ooit getekend heeft. Onzin natuurlijk. T’is de 156.

        • Wim Bervoets says:

          Inderdaad, Stijn. En als er dan nog geen opvolger klaar staat, zouden ze minstens moeten kunnen zeggen wanneer die dan precies komt. Maar ik heb het gevoel dat ze dat aan de top zelf nog niet helemaal weten.

        • AnthonyG says:

          Een alfa dealer zei tegen mij dat ze de 159 uit productie namen vanwege de niet meer toegelaten euronorm.

  2. heidekonijn says:

    159 is idd een van de mooiste Alfa’s ooit.
    Zeker in *dat* rood, mijn god. Geen vierdeurs hoort zo sex uit te stralen. Iemand die wel wat weet over hoe de automobielsector in elkaar zit zei ooit (over de 8c, maar dat geldt ook wel voor wat er verder nog overblijft) :
    “This could be one of the great cars. Designed by enthusiasts and styled by gods. It’s only a shame I’ll probably never find out because it’s being marketed by absolute morons….”

    • Tanguy says:

      “…and engineered with leftovers.”

    • fre says:

      dat was ook mijn gedachtesprong op het salon: die rode alfa 159 SW Ti – pure sex die wagen. jeezes, er is niets wat zelfs nog maar in de buurt komt van dat machien

  3. JW says:

    Ik heb vorig jaar een testritje gemaakt met de Alfa Romeo 2.0 JTDM2 – TCT !

    Je kan dit bekijken via een kort filmje op YouTube :

    http://www.gpscyclingtour.net/alfa-romeo-giulietta—tct/alfa-romeo-tct-test-drive/index.html

    Al bij al prachtige wagen, normaal moet ik mijne hebbe nergens in het voorjaar van 2012 ?

Leave a Reply