DRIVR

F1-Filmpreview: Rush (2012)

Het succes van Senna – de documentaire, niet de piloot – lijkt een bijzonder aangenaam neveneffect te hebben gehad: de comeback van de racefilm. Over enkele maanden verwachten we de veelbelovende driftdocu Outsiders, en later op het jaar haalt regisseur Ron Howard het zware geschut boven in Rush. Met ‘zwaar geschut’ doelen we dan meer concreet op de F1-bolides uit het even opwindende als desastreuze seizoen 1976, toen Niki Lauda en James Hunt een felle strijd om de titel uitvochten.


De opnames voor Rush zijn gestart op de Nordschleife.

1976 was tevens het laatste jaar waarin geracet werd op de Nordschleife. Het verhaal daarachter is jullie allicht bekend: kort voor de wedstrijd had regerend wereldkampioen en WK-leider Lauda de Grand Prix proberen te boycotten, omwille van de gebrekkige veiligheidsvoorzieningen op de 23 kilometer lange omloop. Omdat het merendeel van de piloten zijn voorstel had weggestemd, ging de race toch door. Ironisch genoeg was het net Lauda’s Ferrari die in de tweede ronde door zijn achterophanging zakte in de snelle linkse voor Bergwerk, waarop de Oostenrijker in de vangrail terechtkwam.

Het wrak stuiterde meteen terug de baan op, waar het in vlammen uitbarstte alvorens frontaal geraakt te worden door Brett Lungers Surtees. Lauda zat nu geklemd in zijn bolide, die door de explosie van de brandstoftank steeds feller begon te branden, ondanks het bluswerk van enkele stewards. Achterliggende piloten Arturo Mezzaro en Guy Edwards riskeerden hun leven om, met de hulp van Lunger en Lauda’s landgenoot Harald Ertl, de Oostenrijker uit het inferno te bevrijden. Hoewel Lauda het incident overleefde en zelfs nog op eigen kracht kon rechtstaan, zonk hij even later weg in een coma, vergiftigd door de toxische rook.

In het ziekenhuis bleek Lauda zwaar verbrand, vooral aan het hoofd. Zijn oogleden moesten chirurgisch gecorrigeerd worden, maar verder liet Lauda zijn zware battle scars ongemoeid. Zijn rechteroor was zo goed als verdwenen, en de littekens in zijn gezicht zouden altijd een herinnering blijven aan het incident. En aan zijn grote gelijk, want de Formule 1 zou pas tien jaar later – op een nieuwe, veilige GP-omloop – terugkeren naar de Eifel.

Nog miraculeuzer dan Lauda’s overleving was zijn snelle herstel. Amper zes weken en twee GP’s later zat hij al terug aan het stuur van zijn Ferrari. In het klassement was James Hunt intussen genaderd tot op twee punten. Hoewel Lauda’s bijnadoodervaring met voorsprong het felst besproken incident van het seizoen was, kreeg de pers dat jaar nog wel meer vette kluiven toegeworpen. De spannende titelstrijd die volgde bijvoorbeeld, of de bizarre ontknoping in Japan. En dan was er nog Hunts levensstijl, die beter paste bij een rockster dan bij een topsporter.


Spotters beleven momenteel gouden tijden op de ‘Ring.

Materiaal genoeg dus om te verwerken in een langspeelfilm. Eentje waar wij alvast halsreikend naar uitkijken – niet alleen omwille van het onderwerp, maar ook omdat het project in goede handen is. Regisseur Ron Howard was al verantwoordelijk voor topfilms als Apollo 13, A Beautiful Mind en Cinderella Man – allen eveneens biopics – en de rol van Lauda is voor de Duits-Spaanse topacteur Daniel Brühl (Good Bye Lenin!, Inglourious Basterds, The Bourne Ultimatum).

Zet daarnaast nog House-actrice Olivia Wilde, Oscarwinnaar Russell Crowe en de Australische posterboy Chris Hemsworth als James Hunt, en een flop lijkt uitgesloten. Afgelopen week zijn de opnames begonnen – getuige daarvan de eerste spyshots vanop de ‘Ring. Voor wie écht niet meer kan wachten, hebben we als zoethoudertje een kort seizoensoverzicht klaargezet.

[Copyright foto 2: ATP]

Share Button

6 Responses

  1. Mee says:

    Wow, hier had ik nog niet van gehoord. Eindelijk (nog) eens een film die over F1 gaat!

  2. Jimster says:

    Via @RealRonHoward, trouwens aan te raden om even te volgen op twitter. Veel extra info : Maquettes, filmstills door hem zelf gepost.

    Hij betrekt trouwens ook de F1 fans voor extra referenties…

  3. Stijn says:

    Mja, sta niet meteen te springen. Mij lijkt de Hollywoodgekte hier net wel losgeslagen. Ten eerste door de steracteurs (betrekkelijk). De keuze voor seizoen ’76, waarbij de tragedie (Lauda) en het exhuberant gedrag (Hunt) waarschijnlijk zalen zullen doen vollopen. Maar racerij en mooie manoeuvres misschien naar de achtergrond kunnen verwezen worden. Howard deed dit eerder al met A Beautiful Mind waar het werk van Nash slechts miniem en zonder diepgang, niet teveel kijkers verliezen door wiskunde op het scherm te brengen, werd getoond maar speculaties wel de pan uit rezen. Apollo 13 stond toch ook eerder bol van de ‘Hollywood-climax-clichés’. Kijk er dus niet sterk naar uit, maar zal de film wel gaan bekijken natuurlijk (elke racefilm van enig niveau moeten we koesteren). Toch vertrok ‘Grand Prix’ al meteen van een betere basis, het laatste jaar voor de sponsoring in de F1 arriveerde, met ook nog eens de knapste, sierlijkste F1-wagens.

  4. Stijn says:

    Op foto 2, hulpdiensten met een 2.7 RS!

  5. Pieter Fret says:

    Een blik achter de schermen, courtesy of BBC F1:

Leave a Reply