DRIVR

VRAAG: Wat is de Snelste DRIVR van A naar B ?

Mijn tegenvaller van het Salon? De BMW M5 geloof het of niet. Voorspelbaar uiterlijk, te groot naar mijn bescheiden mening en visueel evenmin een hoogvlieger. Het is dat je weet wat het is – en bovenal waar de Beemer toe in staat is – maar afgezien daarvan laat het geheel mij bevreemdend koud. Of het ermee te maken heeft dat ik gisteren voor het eerst een icoon van een DRIVR ervaren heb? Die de M5 op de juiste (of beter: foute) weg in zijn ondergoed zet?

Welk icoon het betreft, kan ik nog niet prijsgeven. Maar het begint al wanneer je de lichte aludeurtjes open doet. Zo licht zelfs dat je je afvraagt hoe ze in hemelsnaam door de zijdelingse impacttest zijn geraakt. Wat volgt is een spartaans interieur met enkel en alleen de bare necessities; op een strak dashboard, fraai Momostuurtje en wat draaiknoppen voor de verwarming na ziet het geheel er niet meteen indrukwekkend uit. T’is maar hoe je het bekijkt, want de leemte zorgt evenzeer voor een no-nonsense aanpak die 600kg licher aftikt dan de über-5.

Het gevolg zo’n laag gewicht in combinatie met een hyperefficiënte vierwielaandrijving én turbokracht is ronduit ridicuul. Wordt het terrein bovendien gespekt met korte bochten, hoogteverschillen en zelfs gravel, dan neemt het verschil alleen maar toe. Die brute efficiëntie heeft trouwens zo’n indruk gemaakt dat volgende vraag nu door mijn hoofd spookt: Wat is de snelste DRIVR van A naar B – die zich in eender welke setting uit de slag trekt, en nergens door de mand valt – of er het nu een besneeuwde bergpas dan wel een kurkdroog circuit betreft? Aan jullie de nominatie-eer! En benieuwd of iemand ‘de mijne’ raadt…

[Foto: Dohoon Kim]

 

Share Button

20 Responses

  1. Gideon says:

    Een Audi Quattro voldoet aan veel van de voorgenoemde voorwaarden,
    maar een Lotus zou het ook best kunnen.

  2. Ken Divjak says:

    Hamsterwieletje & vierwielaandrijving zijn inderdaad musts;
    daarom lijkt een Lotus me minder geschikt.

    Dat gezegd – hier is mijn voorstel: de Bowler Nemesis EXR

    bowlernemesisexr

  3. Duckie 'RS says:

    Porsche, Turbo, liefst met PDK.

    Jouw icoon valt nog niet onder de noemer ‘X’…
    (‘k ga de eer aan iemand anders laten)

  4. wooter says:

    530xd. Vierwielaandrijving, zuinige diesel, toch hard gaan.
    Neem een X5 xDrive30d als een hogere bodemvrijheid noodzakelijk is.

    Ervan uitgaande dat tussen A en B meer dan 1000 km ligt.

  5. Jor says:

    Mitsubishi Lancer EVO IX MR FQ 360

  6. STxN says:

    2012 Mini Countryman Cooper S All4 John Cooper Works

    klein genoeg voor in de stad,
    dapper genoeg op de sneeuw,
    snel genoeg op de autobahn,
    comfortabel genoeg om je niet te vervelen,
    ruim genoeg voor het huishouden,
    en toch plezierig genoeg als je rechtervoet jeukt

    blinkt misschien nergens echt uit, en dat maakt hem in mijn ogen perfect (althans op papier)

  7. vh_p says:

    lancia delta integrale?

  8. Milly says:

    Natuurlijk de Integrale!
    Liefst de uiterst zeldzame Evolutione III Dealer Collection die hierboven afgebeeld staat.

  9. Andries says:

    easy, R1200GSA

    😉

  10. Ken Divjak says:

    Vreemd dat de Subaru Impreza STI hier nog niet vermeld werd…

    rijtestsubaruwrxstisedan9

  11. Ken Divjak says:

    Of de Nissan GT-R (die op onderstaande beelden weinig last heeft van zijn omvang…)

  12. Arthur Vanderplaetsen says:

    Dat hier nog niemand ‘a rental car’ neerschreef! Cliché of niet.

Leave a Reply