DRIVR

Trailer:
Thunder, Bjorn Envall, Godfather van de Saab 900

Het ligt zo voor de hand, maar krijg het vooreerst eens geregeld: in de einddagen van Saab met een sinistere 900 naar Zweden trekken om er Bjorn Envall – hoofdontwerper van het icoon uit Trolhättan – te ontmoeten… die op zijn beurt het hele 900-team in zijn voortuin uitnodigt voor een natje en een droogje. De Nederlanders Godfried de Vries en Leo Alexander Schlangen deden het, en maakten er een mini-documentaire van die we hier graag trailergewijs presenteren.

Diverse automerken hebben een model dat in de loop der tijd tot legendarische proporties is uitgegroeid. Denk aan de DS van Citroën, de 911 van Porsche en natuurlijk de 900 van SAAB. Het karaktervolle model dat van 1978 tot 1994 werd gemaakt, kreeg letterlijk vleugels toen het Zweedse merk als een van de eerste autobouwers de auto uitrustte met een turbomotor.

Maar wie was de man achter de auto die bij zoveel auto- en SAAB-liefhebbers in de wereld het hart sneller doet kloppen? De bevriende cameramannen Georges van Wensveen en Godfried de Vries en journalist Leo Alexander Schlangen trokken de stoute schoenen aan en reisden in een zwarte SAAB 900 turbo naar Zweden. Gedurende drie dagen trokken ze op met Björn Envall (69), de Chief Design die bij SAAB verantwoordelijk is geweest voor de bestverkochte en meest ‘iconeske’ SAAB allertijden.

De 25 minuten durende documentaire geeft de kijker een persoonlijk en uniek inkijkje in de totstandkoming van een bijzondere auto. Maar geeft vooral ook een indruk van de werk- en denkwereld van een beroemde SAAB-ontwerper, inclusief schetsboeken, een merkwaardig beeldje voor een motorkap en bizarre toevalstreffers tijdens het maakproces. Tevens komen de teamleden aan het woord die samen met Björn Envall aan de SAAB 900 werkten.

Thunder. Björn Envall, de godfather van de SAAB 900 is informatief en onderhoudend voor liefhebbers van SAABs, auto’s in het algemeen, design en geniale geesten. De documentaire duurt 25 minuten en is door Donders bedacht en geproduceerd.

Ga naar donders900.nl voor meer informatie en om de DVD te bestellen.

[Foto: donders900.nl]

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Bijna vergeten,
    een opvallende quote uit de docu die het ter ziele gegane merk mooi samenvat:

    “We waren heel hard en serieus met de auto aan het werk, die we zo goed mogelijk wilden maken met de beperkte middelen die we hadden. Maar eigenlijk hebben we ons nooit beziggehouden met verkoop- of winstcijfers.”

Leave a Reply