DRIVR

Gerucht: MINI John Cooper Works GP op Komst

‘What Part of ‘Mini’ Did You Not Grasp, BMW?’ kleefde autojournalist Dan Neil bovenaan een amusant én interessant stuk over de MINI Countryman. Dat de Duitsers geen blijf weten met hun enthousiasme over het vierletterige merk, blijkt ook uit de spin-offs Coupe en Roadster. Neil mag echter op zijn twee oren slapen, want MINI gaat intussen ook ongestoord verder met dat waar het afgelopen decennium goed in was: gekruide hatches. Next in line: een nieuwe John Cooper Works GP.

Volgens Car and Driver zou die GP een tiental pk’s meer uit de 1,6-liter puren dan de 211 van de ‘standaard’ JCW. Omdat MINI iets gelijkaardigs van plan is voor de nakende Countryman John Cooper Works (die uiteraard meer gewicht meetorst dan de Hatch), zou het dus best kunnen dat de nieuwe GP dezelfde configuratie in het vooronder gelepeld krijgt. Verwacht je net zoals bij de originele JCW GP uit 2006 ook aan enkele trucs van de foor om gewicht te besparen.

Nu de Anglo-Duitsers het John Cooper Works-logo nog maar eens boven halen, kunnen we best begrijpen dat menig DRIVR door alle Works-bomen het bos niet meer ziet. Porsche 997-proporties neemt MINI gelukkig (nog) lang niet aan, maar je moet er even het hoofd bijhouden als je op het internet gaat grasduinen naar welke MINI Hatches de laatste tien jaar de John Cooper Works-badge opgespeld kregen.

Het logo dook voor het eerst op bij de R50/R53 Cooper en Cooper S. Die kon je bij de dealer met een John Cooper Works-kit bestellen, waardoor het vermogen van de Cooper steeg van 116 tot 126 pk, en dat van de Cooper S Works van 163 tot 200 pk – en later van 170 tot 210 pk. In 2006 volgde de eerste John Cooper Works GP, dankzij een gebrek aan achterbank en airco zo’n 40 kg lichter en 218 pk sterk. De GP sprong vooral in het oog door zijn rode buitenspiegels en zijn specifieke velgen en achterspoiler.

Als we de John Cooper Works Challenge buiten beschouwing laten – wegens niet road legal – dan is het opnieuw de Cooper S die als eerste R56 met het JCW-logo gaat lopen. De John Cooper Works-kit doet het vermogen van de Cooper S stijgen van 175 (of 163) pk tot 192 pk. In 2008 volgde de MINI John Cooper Works, die standaard 211 pk uit het 1,6-literblok puurt. Voor de vijftigste verjaardag van de F1-titel van John Cooper en Jack Brabham volgde er in 2009 nog een beperkte reeks van 500 MINI John Cooper Works World Championship 50-exemplaren, die onderhuids identiek waren aan de ‘gewone’ MINI John Cooper Works.

Om het verhaal nog moeilijker te maken, zijn naast de Hatches ook de Clubmans, Cabrio’s, Coupes en Roadsters in John Cooper Works-livrei verkrijgbaar. De Countryman John Cooper Works en de nieuwe John Cooper Works GP maken het plaatje binnenkort helemaal compleet. Al vermoeden we – met de Clubman Cargo & Paceman in het achterhoofd – dat de MINI-marketingmensen niet lang op hun lauweren zullen rusten. En de Rocketman? Die komt er volgens de laatste berichten niet, omdat BMW het te moeilijk vindt om hem door alle veiligheidstests te loodsen. Al kunnen we dat moeilijk geloven nu München actief samenwerkt met kleinwagenspecialist Toyota…

[Bron: Car and Driver]

Share Button

4 Responses

  1. Eric says:

    Ik dacht dat het de productiekosten waren die van de Mini Mini een onhandelbaar project zouden maken?

  2. Stijn says:

    Eindelijk nog eens een leuke Mini op komst, een goede Mini moet kort en hot zijn (pun intended). Die eerste GP’s zijn op de Ring bijna ongenaakbaar, tonen zelfs weinig onderstuur. Hopelijk kan de nieuwe deze lijn doortrekken.

  3. Ken Divjak says:

    In de wandelgangen circuleert een vermoedelijk vermogen van 225pk voor de Countryman JCW en deze GP…

Leave a Reply