DRIVR

Gastbijdrage: Porsches Social Media (incl. Drive+)

OPGELET: Aan deze gastbijdrage hangt een disclaimer vast!

Het is zondagavond als ik dit schrijf. Terwijl ik achter mijn computer zit, wordt in Daytona voor de 50e keer de fameuze 24-uursrace verreden. Porsche won deze race maar liefst 22 keer. Bovendien behaalde ze er inmiddels het ongelooflijke aantal van 74 klassen-overwinningen. Onnavolgbaar.

Minstens net zo onnavolgbaar is de geoliede PR-machine die Porsche op dit racefestijn heeft losgelaten. Op YouTube zijn sfeervolle filmpjes te zien die het ‘we sell on Monday what we raced on Sunday‘ gevoel tot grote hoogte doen stijgen, met beelden van snelle racewagens en stoere coureurs afgewisseld met fraaie beelden van de nieuwe 911.

Via de officiële twitterfeed van Porsche North America (@Porsche) word ik ieder uur eraan herinnerd dat de plekken één, twee en drie in de GT-klasse ook dit jaar weer in handen zijn van de GT3 Cup auto’s uit Weissach. Niet zelden wordt daarbij een link geplaatst naar Drive, de blog waarop alle Amerikaanse fabrieks- en racenieuwtjes uit de wereld van Porsche vanuit de eerste hand met de wereld worden gedeeld, of de facebookpagina van het merk.

Deze facebookpagina werd onlangs nog ingezet voor een minstens zo bijzondere actie: Ter viering van het feit dat de 2 miljoenste Porsche-liefhebber op like had gedrukt, konden de fans hun profielfoto uploaden, mochten zij hun favoriete kleurencombinatie kiezen (de keuze viel op het rood-wit van de Team Salzburg 917 KH waarmee Porsche in 1970 haar eerste Le Mans overwinning behaalde), waarna hun foto samen met de foto’s van vele duizenden fans op een Cayman S is afgedrukt. En die Cayman S was weer te bewonderen in het Porsche Museum in Stuttgart.

Nu geldt dat er waarschijnlijk geen industrie is te vinden die de kracht van marketing en communicatie zo goed beheerst als de automobielindustrie, maar Porsche lijkt de overtreffende trap te hebben gevonden. Vooral waar het gaat om communicatie in het digitale tijdperk.

Zo beschikt Porsche naast haar twitterfeed, facebookpagina en blogs (kijk bijvoorbeeld ook eens op Origin, de fansite van Porsche UK) over één van de meest aantrekkelijke en inspirerende websites. Standaard zijn van ieder model wallpapers, screensavers en films te downloaden. Daarnaast kent iedere bijzondere gebeurtenis – van de introductie van de nieuwe 911 tot de terugkeer naar de LMP prototype klasse op Le Mans in 2014 – een eigen microsite. De microsite voor de nieuwe Boxster die op het aanstaande autosalon van Genève zijn primeur zal beleven, is zelfs volledige scrollable uitgevoerd… handig voor de iPad bezitter.

Over iPads gesproken: net als vele Duitse automerken heeft ook Porsche AG inmiddels een hele verzameling apps ontwikkeld voor de iPad en iPhone. Variërend van Newscast (een verzameling persberichten en videoclips) en gForce (een g-krachtmeter) tot de digitale uitgave van het legendarische Christophorus en – speciaal voor de Nederlandse Porsche fans -“360”. Met deze ingenieuze app kun je plaatsnemen naast Supercup-coureur Jeroen Bleekemolen in een 911 voor een rondje over het circuit van Zandvoort of met racelegende Gijs van Lennep in een 550 Spyder de start van de fameuze Mille Miglia meebeleven.

Maar dit alles is nog niet genoeg voor de écht gepassioneerde Porscherijder, zo moet men in Zuffenhausen hebben gedacht. Deze groep diehards wil in contact komen met andere bezitters van het Duitse edelmetaal, foto’s van hun trots uitwisselen en uit eerste hand live updates lezen van de grote Porsche evenementen wereldwijd. Deze groep neemt geen genoegen met PR-gestuurde berichten op facebook, of het zoeken naar gelijkgestemden op Hyves of MySpace. Dus heeft Porsche haar eigen social network gelanceerd: Drive +.

Op deze site kunnen bezitters en liefhebbers van Porsches met elkaar in contact komen, foto’s en berichten posten (heel eenvoudig met de specifiek ontwikkelde Drive+ app voor iPhone), elkaars inzendingen liken en becommentariëren. Mensen kunnen elkaar volgen of zelfs vrienden worden. Inmiddels hebben enkele honderden mensen hun weg naar Drive+ al gevonden, waaronder ook ondergetekende. Over onnavolgbaar gesproken.

De vraag is wat Porsche nog meer in de digitale pijplijn heeft zitten. Apps met de mooiste routes waarlangs men hun Duitse bolides kan sturen? Foursquare-achtige apps waarmee je punten kunt verzamelen bij ieder Porsche-evenement en alle dealers, welke punten je kunt inwisselen voor artikelen uit de Porsche Design Drivers Collection? Ik kan het zo gek niet bedenken, of de dames en heren van de afdeling marketing- en communicatie zullen er al over hebben nagedacht. Maar één ding is duidelijk: de winnaars van dit alles, dat zijn wij. Bring it on!

Martin Woodward

Martin (31) is een groot Porsche-liefhebber, met een voorkeur voor (oude en nieuwe) Porsches met een middenmotor. Hij schrijft deze gastbijdrage louter op persoonlijke titel.

Share Button

3 Responses

  1. Niels says:

    Een fantastisch merk dat inderdaad veel werk maakt van communicatie en de mogelijkheden die de verdigitalisering van communicatie biedt op hoogwaardigde wijze uitbuit. En met de nieuwste generatie 911 zitten ze wat betreft design kwaliteiten ook weer helemaal goed.

  2. Ken Divjak says:

    Straf.
    Stuttgart heeft dus gewoon een eigen Porschebook uit de grond gestampt met DRIVE+.

    Leuke pagina om eens te bekijken is deze ‘Most Popular’-collectie:

    http://porsche.contain.com/updates/mostPopular/today/1

  3. DRIVVEN.net says:

    Kan ik alleen maar beamen 😉 Zeer professionele jongens daar, die met groot plezier elke keer weer nieuwe dingen in elkaar timmeren (met hulp van de amis btw.)!

Leave a Reply