DRIVR

Duitse Overheid stuurt ‘Ring-Management de Laan uit

De Duitse overheid heeft het management van de Nürburgring weggestuurd. Het bedrijf van Kai Richter en Jörg Lindner, Nürburgring Automotive GmbH (NAG), pachtte het circuit – maar dat contract is beëindigd. Geen seconde te vroeg als je het ons vraagt, want de lokale economie trekt al sinds eind 2010 aan de alarmbel terwijl de eerste geruchten zelfs van begin 2009 dateren

Nürburgring Automotive GmbH (NAG) pachtte het circuit sinds enkele jaren. Kai Richter en Jörg Lindner zijn verantwoordelijk voor het pretpark dat naast de Ring werd aangelegd. Je ziet nooit iemand bij dat pretpark, maar het zadelde het circuit wel met een enorme schuldenlast op, net als de enorme hotels die rondom de Ring werden gebouwd. De fans kwamen dan ook in opstand: binnen korte tijd had de Facebookpagina Save The Ring tienduizenden volgers. Dat was niet het enige: ook Scuderia Hanseat, de ADAC en de autofabrikanten lagen overhoop met NAG. De pachters hielden echter lang de steun van de Duitse overheid, al kwamen er enige tijd terug al wat barstjes in het bolwerk. Een van de redenen om het contract op te zeggen is dat NAG al driekwart jaar niet meer betaald heeft voor het gebruik van het circuit.

Richter en Lindner zijn echter niet van plan om terug te treden. Ze zijn blijkbaar zelfs bereid om de strijd aan te gaan. Aan de medewerkers van NAG hebben ze inmiddels een mail gestuurd dat ze niet akkoord gaan met de beslissing van de deelstaat Rheinland-Pfälz: “We hebben lopende en geldige contracten tot 2040. Daarom kunnen we niet zonder slag of stoot met deze beslissing instemmen en hebben we onze advocaten opdracht gegeven om in beroep te gaan. Het kan dan ook nog jaren duren tot alle procedures af zijn gerond.”

Ook als NAG wel direct akkoord zou gaan, is er nog veel onduidelijkheid rondom het circuit. Dat komt niet in de laatste plaats omdat de Duitse overheid, de eigenaar van het circuit, nog niet heeft besloten hoe de Ring in de toekomst geëxploiteerd moet worden. Als dat maar goedkomt.

[Dit artikel is eveneens op Driving-Fun.com verschenen]

Share Button

2 Responses

  1. oedipus says:

    Alle lopende contracten werden met onmiddellijke ingang opgezegd. Hopelijk wordt mijn jaarkaart niet opgezegd. Als dat maar goed komt. Er moest iets gebeuren, maar jarenlang getouwtrek daar is niemand mee gebaat.

  2. Ken Divjak says:

    De doorgaans goed geïnformeerde Dale van BridgeToGantry ziet het zo:

    BEST CASE SCENARIO: NAG accede control to the Govt in a seamless fashion. All organisers etc… keep same dates and prices for races, trackdays etc…

    WORST CASE SCENARIO: NAG raise middle finger to the world, tell Govt to meet them in court and close the gates.

    REALITY: Somewhere in between, I suspect.

Leave a Reply