DRIVR

Gevonden: Alpine A710 (W71) Prototype (1989)

Interessante tip die onze mailbox onlangs bereikte: er zouden foto’s opgedoken zijn van de Alpine A710. Niets bijzonders, zou je zeggen, ware het niet dat de laatste worp van Alpine de A610 was. De A710 is nooit verder geraakt dan een prototype, waardoor het Franse merk een unieke kans misliep om vandaag misschien zelfs op gelijke hoogte te staan met – we zeggen maar iets – Lotus. Goeie timing van de fotograaf overigens, want Renault wil 50 jaar na de introductie van de A110 de naam Alpine terug van onder het stof halen.

De originele en eerste Alpine A110 uit 1962

De A110 was het model waarmee Jean Rédélé zich in de geschiedenisboeken schreef. Collega Pieter Fret deed de geschiedenis van die raceklassieker eerder al uit de doeken, van zijn illustere voorgangers tot en met zijn rallyhoogdagen. De opvolger van die A110 werd de A310 uit 1971, met een nog steeds een buizenchassis en koetswerk uit glasvezel – wat een constante bleef doorheen de hele Alpine-geschiedenis – en achterin geplaatste 1,6-liter viercilinder van 125 pk – later een V6 van 2,7 liter en 149 pk. In 1986 volgde de Alpine GTA, met dezelfde 2,7-liter die later vervangen werd door een 2,5-liter – dankzij een turbo goed voor 180 tot 210 pk. De A610 was het laatste wapenfeiten kreeg een drieliter turbo die 250 tot 280 pk produceerde. In 1995 was het verhaal van Alpine verteld.

Nummer twee alias de A310 uit 1971

Nu, helemaal over en uit was het normaal niet geweest voor het merk uit Dieppe. Er waren in 1989 namelijk plannen voor een lichtgewicht tweezitter met de codenaam W71. Het idee achter dat model, dat waarschijnlijk A710 zou gaan heten, was dat de GTA en de A610 iets teveel GT waren geworden in plaats van authentieke DRIVRs zoals de eerste Alpines. Alpine wou daarom terugkeren naar de core values van de A110, en van de A710 een gerichte DRIVR maken.

En het W71 prototype dat de A710 begin jaren ’90 had moeten inleiden

De prototypes van de A710 kregen een tweelitermotor van 140 pk, en lieten dingen als airco en ABS achterwege om gewicht te besparen. Resultaat: de A710 zette op het testcircuit van Renault betere rondetijden neer dan de nochtans veel krachtigere – maar veel zwaardere – A610. Het W71-project viel echter nogal duur uit, en werd nog duurder toen de marketingjongens van Renault toch om airco en ABS vroegen. Het gewicht ging daardoor naar omhoog en de prestaties naar beneden, en rond 1993 werd de stekker uit het project getrokken. In Dieppe konden ze zich enkele jaren later wellicht voor het hoofd slaan toen Lotus zijn Elise wereldkundig maakte.

Dit jaar is het overigens 50 jaar geleden dat de A110 werd voorgesteld, en dat wil Renault niet onopgemerkt laten voorbijgaan. Volgens Autocar zou er in Parijs wel eens een Alpine-concept kunnen worden voorgesteld die naar diezelfde A110 knipoogt. Meer details zijn er nog niet bekend – laat staan of die concept überhaupt in productie zal gaan – maar onze DRIVR-handen jeuken alvast bij het idee van een lichte Alpine met – allicht geblazen – motor achteraan en Renault Sport-dna.

[Bron: IEDEI & Autocar]

Share Button

13 Responses

  1. Stijn says:

    In Dieppe hadden ze evenwel Lotus niet te benijden, vanaf ’95 al rolde daar de Sport Spider van de band. IMO een nog radicaler en zeker mooier karretje dan de A710 hierboven.

    De A610 was overigens ook niet te versmaden, en best wel snel voor 250pk (5,7s effectief!).

  2. Wim Bervoets says:

    Inderdaad, maar de Sport Spider was een Renault uiteraard, en geen Alpine.

  3. dieter says:

    Hhmmm.. ik heb m’n twijfels naar de echtheid van dit karretje…
    1. Dieppe ligt in Noord-Frankrijk in département 76 (Seine-Maritime ; aan de Atlantische kust) ; de wagen heeft een nummerplaat uit département 90 (Territoire de Belfort ; Elzasstreek)
    2. Destijds werden er op basis van de Hommel diverse “creaties/varianten” gemaakt (vb’en: Hommel Berlinette, Vaillant Grand Défi, Barquette,…)

    Volgens mij (en spreek me ajb tegen mocht het totaal uit de lucht gegrepen zijn) hebben we hier te maken met een creatie op de Hommel en heeft een grapjas gewoon de Alpine-emblemen gebruikt…

    Ik hoop thans dat ik ongelijk heb…

    • Wim Bervoets says:

      Je twijfels zijn niet helemaal uit de lucht gegrepen hoor:

      De Hommell Berlinette Echappement had bijvoorbeeld inderdaad wat weg van de Alpine W71:

      Hommell Berlinette Echappement

      Maar andere – nog wazigere – foto’s van de prototypes tonen een wit logo net boven de voorwielen…

      Alpine W71

      …en dat ziet er ietwat uitvergroot als volgt uit:

      Alpine W71 logo

  4. dieter says:

    Wat een andere theorie kan zijn:
    De “A710” een variant is van de Matra M25 ; de wielen zijn iig al dezelfde en de (geblazen) 1.8 motor is eveneens van Renault. De banden zijn peperdure Michelin TRX zoals destijds de “mode” was op sportieve (vooral franse) wagens.

    http://thisisnotamethod.over-blog.fr/photo-1709199-MATRA-M25-P38-1989-P1010390_JPG.html

    Mbt de Hommel: deze heeft 5 wielbouten dus hierop zal de “A710” waarschijnlijk toch niet gebaseerd zijn.

    Wie weet meer?

  5. alpinehuub says:

    De auto is wel degelijk een echt Alpine prototype bekend onder de interne codenaam W71. Het kenteken 3005BX90 wil zeggen, dat dit prototype op 30-05-1990 gereed was. BX staat voor BereX en dat was het ontwikkelingsbureau van Alpine. BEREX staat voor Bureau des Etudes et Recherches EXploratoires en was gevestigd in de wijk Val Druel(Dieppe)In 1995 werd de BEREX opgeheven vanwege het feit, dat Alpine in dat jaar ophield te bestaan.

    De medewerkers van Alpine hadden al hun hoop begin jaren ’90 op deze A710/W71 gezet. Oktober 2009 had ik een interview met Alain Serpaggi, de vroegere testrijder van Alpine. Hij heeft ongeveer 40.000 testkilometers met deze A710 afgelegd en was tijdens mijn interview nog lyrisch over de rijkwaliteiten van deze Alpine. Ook roemde hij de mooie afwerking van dit prototype en gaf hij de medewerkers van de ontwikkelafdeling nog een pluim daarvoor.

    De testkilometers op de openbare weg werden voornamelijk in de nachtelijke uren afgelegd om buiten de ‘ogen’ van de pers te blijven. Ook werden veel kilometers op Renault’s testcircuit in Courbevoye(bij Rouen) afgelegd. De A710 werd gemotoriseerd door de bekende 2 liter 150pk Clio Williams motor (die overigens later in 1993 verscheen).

    Waarom werd deze mooie sportwagen dan niet in productie genomen? Welnu, de marketingmannen van Renault wilden een te luxe A710 met standaard airco, el. ramen, stuurbekrachtiging en ABS. Daarmee werd de auto te duur. De toenmalige PDG van Renault Louis Schweitzer wilde weten of er minimaal 10.000 A710’s per jaar zouden kunnen worden verkocht, en dat gedurende minimaal 5 jaar om de auto winstgevend te kunnen maken. De productverantwoordelijken konden hem, met het oog op de door alle luxe te hoge kostprijs, die garantie niet geven en het project werd gestopt.

    Het ontwikkelteam van Alpine heeft nog uit alle macht geprobeerd om de marketingmannen ervan te overtuigen, dat een ‘basic’ A710 zonder airco, el.ramen en stuurbekrachtiging veel meer kansen zou hebben – desnoods naast een ‘luxe’ uitvoering. De marketingmannen wilden echter alleen de ‘luxe’ uitvoering. Met die beslissing was volgens een bekend oud Alpine-medewerker, zo vertelde hij mij letterlijk, Alpine gestorven.

    Overigens zijn er naast deze A710 nog 2 maquettes op ware grootte gebouwd. Deze rijdende A710 was de 2e van de 3. Het 3e niet rijdende prototype had de uiteindelijke vorm die de A710 bij serieproductie zou hebben gekregen. Alle 3 staan ze in Flins in de hallen van Renault Classic in de collectie, die overigens niet voor het publiek toegankelijk is.

    • Ken Divjak says:

      Mochten we hier een award voor ‘Commentaar van de Maand’ hanteren, Huub
      dan had jij die net binnengerijfd.

      Oprechte dank voor deze bijdrage.

  6. alpinehuub says:

    oeps… foutje het testcircuit moet niet zijn courbevoye maar is aubevoye bij Rouen.

  7. alpinehuub says:

    Ik hoop, dat de concept Alpine, die waarschijnlijk in Parijs wordt getoond, veel van deze A710 zal hebben. Dus ‘back to the basics’. De GTA en de A610 lagen te ver af van waar Alpine oorspronkelijk voor stond.
    Dus: een sportauto met een 1.6 of 2.0 turbo middenmotor, welke onder de 1000 kg blijft.

    Deze A710/W71 houdt mij al heel lang bezig en toen ik in oktober 2009 dan ook de kans kreeg om daarover met de toendertijd direct betrokkenen, waaronder Alain Serpaggi en Henri Gauchet, te praten liet ik mij die kans niet ontglippen.

    Overigens heeft Renault altijd heel geheimzinnig over deze A710 gedaan. Lange tijd waren er geen foto’s van bekend. Louis Schweitzer beweerde zelfs ooit in een interview, dat er nooit meer dan een schaal 1:5 model van was geweest.

    In het mooie boek “La Collection Renault” van Antoine Pascal, welke in 2008 verscheen – waarin alle concepts en prototypes uit de ‘kelders’ in Flins staan – staan geen foto’s van de 3 auto’s van het W71/A710 project!

    Persoonlijk vind ik het een prestatie van de ontwerpers, dat het design van de A710 zelfs na ruim 20 jaar nog niet gedateerd overkomt. Hij zou in deze vorm, in mijn ogen, zo in productie kunnen anno 2012.

Leave a Reply