DRIVR

Future Classic: BMW 8-Reeks E31 (1989 – 1999)

De regels om het tot Future Classic te schoppen, staan niet in steen gegrift. Meestal is het een samengaan van opflakkerende interesse, aangespoord door populaire opiniemakers en ondersteund door stijgende prijzen op de tweedehandsmarkt. En dat is exact wat het kneusje uit de BMW-catalogus nu aan het overkomen is: de E31 8-Reeks die van 1989 tot 1999 van de band liep.

Met een totale oplage van 31.062 exemplaren in tien jaar tijd is ‘van de band lopen’ misschien erover. De 8-Reeks was dan ook van het duurste wat BMW ooit gebouwd had, en kwam er in volle Golf-crisis (de regio, niet de Volkswagen) onder Bush Senior. Bovendien zette München voor het eerst in op luxe beter dan op sportiviteit, wat niet bij alle fans van de uitgaande 6-Reeks goed aankwam. Dat gezegd was de 8 zeker geen opvolger voor de 6, maar een nieuw vlaggenschip dat verkopen van de Mercedes S-Klasse Coupé moest afsnoepen. Met de nadruk op moest.

Aan motoren ontbrak het de E31 in alle geval niet. De zeldzame 830i met drieliter V8 niet te na gesproken (slechts 18 exemplaren), kon de 8 rekenen op een vierliter V8 van 286pk die later uitgroeide tot de bekende 4.4 met evenveel vermogen. Een automatische vijfbak was standaard, de manuele zesbak een optie. Het enige visuele verschil met de twaalfcilinders waren de vier ovale uitlaten beter dan rechthoekige exemplaren van de eerste V12’s.

Helemaal bovenaan stond de vijfliter 850i. Die zette initieel 300pk aan de grond via een automatische vierbak (beter dan de vijftraps van de V8), maar dat veranderde toen BMW de typebenaming afstemde op die van de andere coupés en de 850Ci met uitgeboorde 5.4 en 326pk lanceerde. Een prima auto in zijn eigen recht, maar niets vergeleken met de 850CSi waar de Motorsport-afdeling (meer dan) een hand in had. Er zijn er zelfs die beweren dat de CSi (met S-suffix dat naar de motorcode van het S70 M-blok verwijst) een gedowntunede versie van de doodgeboren M8 was…

Die Ferrari-beater met 558pk is er dus nooit gekomen, maar de S70 V12 is wel verder ontwikkeld door Paul Rosche om in de McLaren F1 dienst te doen. Om maar te zeggen dat de 850CSi met 380pk iets bijzonders is – dankzij een hertekende geometrie, manuele zesbak en zelfs vierwielsturing op Europese modellen. Maar dat is nog niets vergeleken met het echt goede nieuws: de goedkoopste 8-Reeksen gaan nu voor 5.000€, terwijl CSi’s ondertussen oplopen tot 25.000 voor een runner en 80.000€ voor een stunner. En the only way is up volgens de kenners. Volledig terecht als je het ons vraagt.

Share Button

11 Responses

  1. Wim Bervoets says:

    Zeer zeker! Altijd een zwak gehad voor de 8-reeks.

  2. Eric says:

    Bijzondere kar, waar ik nog nooit van had gehoord overigens, en een uitstekend artikel. Thumbs up!

  3. Stijn says:

    Sweet, mijn eerste autoliefde (ik moest deze destijds gewoon hebben in Matchbox)! Wat was ik gek van die lijnen, dat leuke, gestrekte drievolumekoetswerk, die elegante achterpartij, die sobere spatbordverbredingen, die stoere dichtgeknepen ogen vooraan (ja BMW, waarom zijn gigantische ‘nieren’ nodig?), het ontbreken van een B-stijl (om één open ruimte te creëren met de ramen open (how cool is that)), die motorkap met uitgesneden klaplichten, die mooie cockpit,… Buiten het hoge gewicht dat E31 moest meezeulen, waren ze er steeds over tevreden bij Autogids en kloegen ze nooit over ouderdomsverschijnselen (ondanks de lange carrière).
    Maarja snel kwam daar een grotere liefde, 911 993… En niet enkel voor mij, Sabine Schmitz had vroeger een 850 CSi en is dan overgestapt op de wat sportievere 993 Carrera 4S. Hopelijk krijgt de E31 een herwaardering, als ik er nu eentje zie is het vaak in suboptimale staat met velgen die een paar maten te groot zijn.
    Schitterende wagen, alleen spijtig dat ze zo duur in onderhoud zijn enja ons stelsel van jaarlijkse verkeersbelasting op fiscale pk’s mogen we ook niet vergeten…

  4. Pieter Ameye says:

    Ook een van mijn eerste autoliefdes. De overbuur van mijn grootouders had een schitterend exemplaar (zoals op onderstaande foto), met heus grijs/blauw duo tone interieur. Over een ruimteschip gesproken. Het was met voorsprong het gaafste apparaat uit de buurt.

    De specifieke hoofdsteunen, het ontbreken van de B-stijl, de spitse snuit, het cokcpitachtige dashboard en de forse maar tegelijk elegante achterpartij. Helemaal top.

    Alleen jammer dat ik mij de tijd niet kan herinneren sinds ik een puntgaaf exemplaar heb zien staan. En de overbuur woont intussen al lang ergens anders. Trouwens benieuwd wat er sindsdien zo nog allemaal op zijn oprit heeft gestaan.

  5. Kenny says:

    In principe was de 850CSi werkelijk de M8. Op de papieren van de Duitse CSi’s staat deze ingeschreven als ‘M8’, al is de werkelijke versie er nooit van gekomen.

  6. Peter D says:

    staat nog steeds op mijn grote wenslijst. Maar de prijzen van de wisselstukken doen mij steeds weer met beide voeten op de grond neerkomen.
    M’n kameraad heeft een E32 750i staan. Zelfde motor als de E31. Daar is het al hetzelfde verhaal.
    Blijven dromen wel 😀

  7. heidekonijn says:

    Mmmh, stiekum ook al over nagedacht. Maar 300pk voor een zware auto, wil dus idd zeggen dat het hier niet om een sportwagen gaat (voor wie dat wel denkt, beeld je even een scenario in met wat bochten en een megane rs). Daarom de vraag : een 850, ontegensprekelijk een future icon (check die gele in de prince clip), of een 3.0 cs, al dan niet met een m3 motor? Prijsrange is dezelfde, taksen, verzekering en carjackability een stuk lager voor de 3.0 …

  8. Stijn says:

    Fijn te horen dat de E31 nog meer fans heeft. In films weten ze ook wat te kiezen indien er nood is aan een coole kar:
    http://www.imcdb.org/vehicle_1890-BMW-840Ci-E31-1997.html

  9. Benny Herdewyn says:

    De E31 lanceerde ook de licht naar beneden schuivende zijruiten als je de deur opende, zodat ze nadien bij het sluiten van de deur op nieuw netjes in hun dichting schoven.
    En als je het dashboard van de vorige A6 bekijkt…

    Naar het schijnt is de V8 interessanter dan de V12, wegens de lichtere neus (de CSI buiten beschouwing gelaten dan).
    Ik herinner mij nog sterk een ritje als +-12jarige passagier in een 850i, dat zegt genoeg over het effect van deze wagen…

    Kortom, een auto waarmee BMW zoveel hooi op de vork nam, dat het zich verslikte, maar wat een karakterkop!

Leave a Reply