DRIVR

Test: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 136

2012 wordt een anno di transizione voor Alfa Romeo. Nu het voor de Giulia nog wachten is tot 2013 of 2014, moet Alfa het tijdelijk zien te rooien met de MiTo en de Giulietta. Om de radiostilte in de tussentijd enigszins te verbreken, knepen de Italianen hun krachtigste zelfontbrander toe tot 140 of 136 pk – in ons land nog steeds interessanter. De 2.0 JTDm 136 rijdt dus het gat dicht tussen de 1.6 JTDm van 105 pk en de 2.0 JTDm van 170 (163) pk.

Alfa’s DNA-plaat nog even op repeat: drie rijmodi, die alle drie hun zegje krijgen over gasrespons, stuurbekrachtiging, rijhulp en het vermogen. Maar over de All Weather-stand kunnen we kort wezen: niet nodig. Nu werd onze testweek overheerst door regenbuien waarbij menig Pukkelpopper – mezelf incluis – ongemakkelijk op z’n stoel zouden schuiven, maar de JTDm reageert in All Weather haast alsof hij een nummerplaat met minder dan zes karakters opgespeld krijgt. Niet dat de Giulietta te traag is of te weinig informatief stuurt, maar hij maakt ons in de Normal-settings nooit echt minder ongerust. In Normal is de Alfa levendiger, alerter en duidelijker, maar hij houdt de teugels nog steeds stevig in de hand.

De Dynamic-stand laat de paarden galopperen. De Giulietta zet alle rijhulp in waakstand, laat eindelijk zijn volle 350 Nm los en reageert nerveuzer op de input van je rechtervoet. Te nerveus zelfs, wat aan lagere snelheden meermaals schokkerig rijgedrag oplevert. Met vrije baan en wat bochten voor de wielen komt de Dynamic mode beter tot zijn recht. De Alfa stuurt zwaar en direct, schakelt precies en heeft bij alle snelheden voldoende trekkracht. Koppelstuur blijft gelukkig achterwege en het weggedrag blijft aangenaam neutraal dankzij het C-EVO-platform waar collega’s Pieter A., Pieter F. en Ken eerder al over te spreken waren. De standaardophanging en zestienduimers van onze testwagen kregen het in Dynamic in bochten aan lagere snelheden en met een flinke dot gas af en toe moeilijk, maar dat lag eerder aan de natte rijomstandigheden, en dat onderstuur valt probleemloos op te vangen.

Motorisch gezien zit de 2.0 JTDm 136 dus behoorlijk snor. Zodanig snor zelfs dat we ons durven afvragen of hij de 170 (163) pk-versie niet de wind uit de zeilen neemt. Die is weliswaar een fractie sneller (8 tegenover 9 seconden tot 100), maar laat voor de rest vrij gelijkaardige cijfers optekenen, is 1.300 euro duurder, én bovenal een stuk dorstiger. Wie een vlotte diesel zoekt en moeite heeft met de looks van de nieuwe 1-Reeks, kan zelfs aan deze Giulietta denken in plaats van een 118d. Wie er op de weg als sterkste uit de bus komt, is voer voor een toekomstige ShootOut. Maar intussen oogst de Giulietta haast twee jaar na zijn lancering nog steeds bewonderende blikken, en is hij iets gunstiger voor je budget. En dat is voor Alfa Romeo in zijn overgangsjaar een sterk argument.

ALFA ROMEO Giulietta 2.0 JTDm 136

Plus Min
+ Homogene motor… – …maar minder homogeen DNA-systeem

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 136 pk
Koppel 320/350 Nm
Gewicht 1320 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9 s
Topsnelheid 205 km/h
Gem. testverbruik 6,5 l/100 km
C02-uitstoot 119 g/km
Prijs 23.190 euro
Fiscale pk 11

Verdict
7 op 10

Share Button

10 Responses

  1. Bart M. says:

    Blijft een prachtige wagen…

    De commentaar over de all-weather mode vind ik echter wat vreemd. Bij gewoon regenweer is het inderdaad nutteloos hier naar over te schakelen, maar ik heb dit zowel op gesimuleerd ijs getest op Fiat Group (en dus AR) hun test-track in Balocco getest met de MiTo, waar de wagen verbluffend controleerbaar bleef vergeleken met normal of dynamic mode, of zelfs de Renault Clio of Mini, waar je zelfs niet mee moest proberen. Met de Giulietta heb ik met dit sneeuw-weer ook mogen spelen, en gaf exact dezelfde indruk. Het eindresultaat is dat je veel relaxter en zekerder rijdt op besneeuwde en gladde binnenwegen. De benaming ‘all weather’ is dus misschien wat ongelukkig gekozen, maar in winterweer is dit behoorlijk indrukwekkend.

    Dat neemt niet weg dat ze de “standaard” Normal mode wel iets vinniger zouden mogen maken, maar ik vrees dat uitstoot enzo hier roet in het eten komt gooien. Langs Squadratuning ermee dan maar 😉

    • Wim Bervoets says:

      Da’s misschien het probleem: ik heb die All Weather-stand alleen maar kunnen proberen in bijzonder natte rijomstandigheden (stortbuien, rukwinden,…), maar niet in de sneeuw – afgelopen week had dus eigenlijk ideaal geweest als testweek. Bijzonder benieuwd of het verschil tussen de twee standen dan duidelijker tot uiting komt.

    • Wim Bervoets says:

      Da’s misschien het probleem: ik heb de All Weather-stand alleen maar kunnen proberen in bijzonder natte rijomstandigheden (stortbuien, rukwinden,…) en niet in de sneeuw – afgelopen week had dus ideaal geweest als testweek. Bijzonder benieuwd of het verschil tussen de twee standen dan duidelijker tot uiting komt.

  2. Ken Divjak says:

    Over die fameuze DNA-knop is er – niet in het minst bij ons – al veel digitale inkt gevloeid.

    Maakt ook niet uit hoe ze die verschillende standen noemen, feit is (en dit geldt voor alle constructeurs) dat een individuele afstelling per paramater – dus stuur apart van het gaspedaal apart van ESP enzovoort – veel beter zou zijn.

    Want nu – en zeker bij de Giulietta – is de gasprespons van Normal meestal beter dan die van Dynamic, terwijl het stuurgewicht van Dynamic dan weer beter past bij…

    Eén goede afstelling voor alles, net als mijn 155 2.0TS.

    Maar dat kan tegenwoordig niet meer met dat CO2-gefoefel natuurlijk.

    • Pieter Ameye says:

      Of zoals ik enkele mensen bij Alfa al heb aangeraden: een soort van iDNA systeem met een extra Individual stand, waarmee je via de boordcomputer tenminste zelf een selectie kunt maken.

  3. Sander Scheiris says:

    @Bart M. Ik heb al twee winters op sneeuw het DNA systeem kunnen testen. Ook op sneeuw blijft die bij mij in Dynamic staan. Ik ervaar geen enkele meerwaarde van het All Weather programma, zelfs met 155pk op de voorwielen (Mito 1.4 TB), alleen nog meer elektronische tussenkomst bovenop de noodknipperlichten, het niet uitschakelbare ESP, … All Weather geeft een vals veiligheidsgevoel en laat je niet echt weten hoe glad de weg wel echt is. Want All Wheater, Dynamic of Normal de remweg blijft hetzelfde.

  4. Milly says:

    2 modellen in het Alfa gamma

    (zucht)

    en die “monocle” achterlichten van die Giulietta wennen NOOIT

  5. heidekonijn says:

    Vind niet zozeer de wegligging storend of het chassis niet opgewassen, maar eerder de esp&co te intrusief. Kies maar eens een mooi lange snelle afrit en net als de achterkant zich wil ‘zetten’ grijpt de electronica in en krijgt de balans een knauw. Idem bij optrekken of agressief induiken van een korte bocht.Ergerlijk.

    Anderzijds een erg relaxte auto voor een Alfa imho. Leuk dieseltje voor zijn geld.

  6. heidekonijn says:

    Tiens, ik dacht dat alle 2.0’s een dubbele uitlaat zouden krijgen?

Leave a Reply