DRIVR

VRAAG: Wat zijn jouw DRIVR Dwangneuroses ?

FYI: De obsessieve-compulsieve stoornis (OCS, ook: OCD) komt in verschillende vormen voor, maar het meest voorkomende kenmerk is een obsessieve drang om bepaalde handelingen uit te voeren, die rituelen worden genoemd.

Heerlijk forumbericht op evo.co.uk: “Sat in a hotel car park while waiting for a meeting, I was thinking about some of my little driving weirdnesses…” En dat bracht mij op een idee. Waarom som ik die van mij niet even op (en dat zijn er bij nader inzicht heel wat…), en vraag jullie daarna om exact hetzelfde te doen? Om hier niet de enige dwangneuroot te zijn, verstade.

Laat ons stellen dat ik mijn dashboard eerder netjes verkies dan nonchalant. Daarom hoeven alle knoppen nog niet in dezelfde richting te wijzen, de verluchtingsmonden zie ik wel liever in een evenwichtig patroon dan willekeurig door mekaar. Idem dito voor de gescheiden temperatuuraanduidingen trouwens. De sleutel steekt ook altijd met dezelfde kant naar boven (aldus mijn eega), terwijl de handbak immer in tweede staat als de motor uitgaat. En de hendrem een tikje of drie omhoog, welteverstaan.

Eenmaal buiten houdt het niet op. Sinds die Audi-factuur ter waarde van 739€ voor een A3-spiegel ingekaderd boven mijn bureau hangt, klap ik die kostenposten altijd (manueel) in. Het slot gaat er resoluut op met de afstandsbediening, terwijl een paar seconden extra knopdruk ervoor zorgt dat alle vensters dicht zijn. De manuele check erna durf ik bijna niet meer te vermelden…

En daarmee zijn mijn dwangneuroses uit de kast. Benieuwd naar die van jullie!

Share Button

25 Responses

  1. Swies says:

    Na het parkeren MOETEN de wielen en het stuur recht staan.

    Zonnekleppen moeten ingeklapt zijn (en niet naar voor)

    Volume op 1 voor de motor uit te zetten.

    Rijhouding (rugleuning, zitvlak, afstand met stuur, …) moet perfect staan. Kan lang duren wanneer iemand anders met jouw wagen heeft gereden… Maar ik heb een vermoeden niet de enige te zijn met dit laatste quirk.

  2. BART! says:

    Zonnekleppen naar boven als niet nodig.
    Ruitewissers zo snel mogelijk uit.
    passagiersstoel helemaal naar achteren.
    Achteruitkijkspiegel precies goed & recht.
    Achtergordels achter de haakjes (anders tikken ze tegen de zijkant aan).
    Gordel goed recht(zonder draaien) over de schouder.
    Radio stiller voor motor uitzetten.
    Alle losse rotzooi op de daartoe bedoelde plekken.

  3. Wim Bervoets says:

    Idem voor verluchtingsmonden en sleutel. Daarnaast zet ik het volume van m’n radio (dat van 1 tot 50 gaat) altijd per 5 hoger of lager – iets dat ik met m’n zus deel – en ‘mute’ ik hem altijd wanneer ik parkeer of hem in/uit de garage rij.

  4. FrX says:

    – Zijspiegel zo dat er nét nog een klein stukje van de wagen te zien is;
    – Alles dat elektronisch is gaat uit voordat ik auto uitzet – including airconditioning, radio, ruitenwissers, lichten, etc;
    – Achterwaarts inparkeren als dat mogelijk is;
    – Auto in versnelling zetten waarin hij moet staan als ik ga vertrekken;
    – Handrem niet optrekken als niet nodig (als wagen vlak staat dus). Als ik de handrem optrek, houd ik het knopje ingedrukt. Ik hou niet van dat geratel als ik ‘m optrek;
    – Alle (opberg)kleppen die open kunnen moeten zoveel mogelijk dicht tijdens het rijden;
    – Hoedenplank dichtgerold;
    – Hoofdsteunen achterbank naar beneden als er niemand zit;
    – Boordcomputer op gemiddeld verbruik

    Áls ik al met een contactsleutel rijd, zal die ook altijd met de knoppen naar boven in het contact steken.

    Ik dacht dat ik niet veel gewoontes had, maar blijkbaar wel! 😮

    Ken, wat is het nut van je versnelling in tweede te zetten als de wagen stil staat?

  5. Pieter Ameye says:

    – Zonneklep quasi altijd naar beneden.
    – Alle opbergvakken dicht.
    – Boordcomputer op actuele snelheid.
    – Bij parkeren altijd in eerste, zonder handrem (tenzij bergop of in een ‘linke’ omgeving).
    – Rugleuning recht.
    – Airco op automatisch (indien mogelijk), of uit.
    – Radio uit, op Radio 1 (of StuBru).
    – Stuur altijd horizontaal bij parkeren, ruitenwissers op nulstand.
    – Knoppen van de contactsleutel inderdaad naar boven.
    – Portefeuille uit mijn achterzak.

    Het zijn er best wat.

  6. Pieter Jan Coeckelbergh says:

    Ik heb nog niet zo veel vervelende gewoontes maar ik ben nog jong dus ik heb nog veel te leren:

    – Auto in versnelling zetten als ik parkeer, handrem gebruik ik niet … die dient toch enkel voor in de bochten hé??? 🙂
    – Dubbelchecken of de deuren op slot zijn
    – Spiegels moeten altijd juist ingesteld staan.
    – Binnenspiegel moet horizontaal staan en dus niet scheef
    – Lichten aan (maar dat is eerder een gewoonte van mijn volvo)

  7. Bram Lemmens says:

    (via facebook)

    – volume radio (cijfertjes) moeten steeds even zijn;
    – verluchtingsroostertjes evenwijdig;
    – temperatuur op airco links en rechts hetzelfde;
    – voorzetels en hoofdsteunen (voor en achter) op dezelfde hoogte;
    – voorzetels links en rechts op 1 lijn;
    – gordel doe ik pas aan na paar meter gereden te hebben;
    – …

    Het afsluiten van de wagen (hertasten aan klink) is opgelost sinds ik een geluidsignaal heb laten programmeren in auto bij het openen en sluiten van de wagen. 😛 (zat standaard in de wagen maar is in Europa niet geactiveerd)

    Kortom: totally fucked up! 😀

  8. Pieter Fret says:

    Het meest neurotische:
    – Ik mijd stand 13 van het radiovolume; zelfs al was dat net het ideale volume in mijn vorige wagen (Smart Roadster). Gelukkig plakt MINI geen cijfer op de volumestand 🙂
    – Als ik met sleutel rijd, altijd knopjes naar boven of naar mij gericht

    En dan eerder praktische gewoontes:
    – Zonnekleppen altijd dichtgeklapt indien niet nodig (voor het zicht)
    – Op vlak parkeer ik hem op handrem, op een stijgende helling handrem + 1ste versnelling, op een dalende handrem + achteruitversnelling. Om een of andere reden wil ik die éxtra zekerheid 😀
    – “Terugkijken” naar het lichtje op’t stuur om te zien of de auto wel vast is, en bij twijfel nog eens op’t knopje duwen
    – Ik kies altijd dezelfde snelheid op cruise control (afhankelijk van snelweg of andere natuurlijk) – op “net niet flitsbaar”

    Valt nog mee eigenlijk; op andere vlakken kan ik veel neurotischer zijn 🙂

  9. AnthonyG says:

    Bij mij valt het mee denk ik.

    -Portefeuille in de middenconsole
    -BC tussen de tellerpartij op niks
    -BC in het midden op radio
    -Opbergvakjes gesloten
    -Sleutel altijd op zelfde positie in het sleutelgat
    -Ik heb zo’n bagagenetje en “spanband” in mijn koffer,dat staat altijd gemonteerd.

  10. vdsmichiel says:

    Een correcte rijhouding vind ik geen dwangneurose, maar niet meer of minder dan een noodzaak!
    Het knopje van de handrem duw ik ook in ALS ik die optrek.
    Niet in de categorie ‘dwangmatig handelen’, maar wel ‘idée fixe’: wieldeksels zijn uit den boze. Ofwel zijn het lichtmetalen exemplaren, ofwel stalen stuks voor de winterbanden, maar dan zonder kitscherige, fake, plastic schijven erop!

  11. Jasper says:

    Zeker enkelen die hierboven al beschreven zijn, maar ook:

    Als ik mijn raam gedeeltelijk open wens, dient aan de voorzijde de ruit exact ter hoogte van de kruising B-stijl/deur te rusten.

    So sad…

  12. KristofPittel says:

    – sleutel steeds op dezelfde manier in het contact steken (knoppen naar mij gericht)
    – boordcomputer op gemiddeld verbruik
    – armsteun steeds op zelfde hoogte
    – ventilatiemonden horizontaal afgesteld
    – airco links & rechts op zelfde temperatuur
    – sigarettenaansteker gebruik ik nooit maar tekeningske moet altijd horizontaal staan
    – voor het uitstappen radio op zelfde post en min of meer zelfde volume, knopje moet altijd ‘recht’ staan
    – er mag niets rondslingeren
    – bij de avondwandeling met de hond nog vlug even checken of het rode lampje wel knippert
    Volgens het vrouwke is de lijst eindeloos

  13. mrbbs says:

    Misschien een iets andere insteek dan bedoeld:

    – Nooit handrem op, altijd in eerste versnelling
    – Nooit op de rem staan bij verkeerslichten (om remschijven te sparen)
    – Nooit met erg warme remmen door een plas rijden (trekt schijven krom)
    – altijd gordel om, stuur steeds dicht bij mij
    – altijd sturen met 2 handen
    – stuur altijd recht na parkeren
    – altijd richtingaanwijzer gebruiken, ook tijdens een driftje naar links/rechts

    • heidekonijn says:

      Altijd met twee handen? Respect. Ik probeer het al jaren bewust te doen maar na een kwartier zit het stuur weer tussen duim en wijsvinger 🙂

    • FrX says:

      Stuur met twee handen doe ik ook altijd zo consequent mogelijk. En dat lukt wel. Is beetje oefening voor nodig in het begin, maar eens het een gewoonte is, voelt met één hand rijden nogal ‘losjes’ aan. Minder controle dus.

      Ik heb het al vaker zien terugkomen: de wielen (en stuur) altijd recht na het parkeren. Wat is het nut hiervan? Buiten dat je wat extra rubber van je wielen schuurt door het stuur stationair recht te draaien?

      • heidekonijn says:

        Volgens de peugoo dealer, na de tweede servopomp op mijn destijdse 206je te hebben vervangen binnen de garantieperiode, zou parkeren met het stuur ‘scheef’ extra hydraulische druk geven bij het starten. Vroeg me om daar op te letten. Sindsdien heb ik enkel nog auto’s gehad met electrisch geactueerd stuur, dus niet verder kunnen uitproberen 🙂

  14. heidekonijn says:

    Amai jongens, jullie hebben het steviger te pakken als ik.
    Het volgende zie ik eerder als gezond verstand.
    – Stuur recht zetten ; bij hydraulische servopompen kan je een lek krijgen anders.
    – Versnelling zet je best in de 1 want ‘sterkste’ versnelling, handrem optrekken met vriesweer en je hebt kans dat eea vastzit en je wegwil.
    – gsm, sleutels uit de auto want anders raamschade

    Bij mij wordt het wat neurotischer bij…
    – als ik niet op mijn portefeuille zit (sic), in de broekzak dus, word ik onrustig (want dan is ze waarschijnlijk niet in de buurt, aka thuis of kwijt).
    – na afsluiten nog eens afsluiten en nog eens checken. Na 20 meter nog eens omdraaien (staat ze er nog? Nog best wel een mooie kleur eh?)

  15. Mooi zeg, dit kijkje in de dagelijkse autorituelen van de (al dan niet Belgische) medemens!

    Mijn lijstje dan maar:
    -starten en meteen de gordel om
    -lampen aan (bij mijn Volvo gaat dat automatisch, maar als ik een andere auto gebruik dan is dat stap twee)
    -de luchtroosters altijd 100% recht
    -er liggen nooit spullen in mijn auto op CD’s en mijn tas met rijbewijs en autopapieren na
    -de sigarettenaansteker gebruik ik niet maar het icoontje moet altijd horizontaal

    En na het parkeren:
    -achterwaarts inparkeren indien mogelijk
    -altijd de motor nog even laten lopen terwijl ik:
    -de automaat in P zet
    -de wielen en dus het stuur 100% recht zet – maar altijd rijdend, nooit “droog draaien”
    -de zonnekleppen (indien gebruikt) inklap tegen het dak
    -de blower op 0 zet, en de andere twee draaiknoppen van ventilatie ook naar links draai
    -het volume van de sterio op “bijna uit” zet
    -de stoelverwarming uitzet
    -de ruitenwissers idem
    -de handrem gaat er zelden op, enkel soms om de boel gangbaar te houden en dan altijd met de duim op de knop zodat er geen geratel is te horen.

    En dan:
    -alle gordels recht
    -de middenarmsteun van de achterbank naar beneden
    -de spiegels manueel inklappen links en rechts
    -checken hoe ver ik van de stoep af sta
    -nog eens (stiekem) omkijken, wat is ie toch mooi
    -en nog eens…

  16. Quin says:

    – Volumeknop ‘s morgens op 15, ‘s avond op 20.
    – Radiatorroostertjes steeds allemaal synchroon naar onder
    – Bij gebruik van m’n ruitensproeier, laat ik m’n ruitenwissers gaan tot het water ‘opgedroogd’ is. Niets zo ergerlijk als zo’n lijntje vuil water die naar beneden loopt :p.
    – Verwarming is meestal of volledig warm of volledig koud

  17. bart says:

    FREAKS!! 🙂

  18. Benny Herdewyn says:

    Een hele geruststelling, ik ben perfect ‘normaal’ in dit gezelschap.

  19. Milly says:

    Dat vind ik nu nog eens een leuke topic zie!

    Ik kan kort zijn: ik deel alle dwangneuroses met Ken.
    Ik hou van symmetrie. Handremdwangneuroses heb ik niet meer sinds Audi het nodig vindt om elektronische handremmen te monteren.

    Waarschijnlijk om plaats vrij te maken voor MMI toestanden op de middenconsole maar ik vind het maar niks.

  20. Glen Cuypers says:

    -alles wat los in de wagen ligt opbergen zodat het niet gaat rammelen.
    -na het parkeren zonne klep dicht.
    -temperatuur regeling op 21,5 graden.
    -kan niet rijden zonder gordel.
    -verluchting roostertjes evenwijdig.
    -stuur recht na het parkeren.
    -spiegels op de perfecte stand.
    -ikzelf ben technieker in Porsche garage en als er een nummer plaat gemonteerd wordt moeten de schroef kopjes alle 4 recht staan (zo +)
    -ook moet de anti-diefstal bout van de wielen altijd recht tegenover het ventiel staan.
    -kan zo echt nog lang doorgaan ze …
    Ps: Ben echt blij dat we elkaar begrijpen…ik dacht met een probleem te zitten.

  21. Wim Bervoets says:

    Ik heb mezelf dit weekend betrapt op een variant van deze dwangneurose:

    “sigarettenaansteker gebruik ik nooit maar tekeningske moet altijd horizontaal staan”

    Bij mij moet de tekening zo staan dat de sigaret schuin naar beneden wijst en de rook recht omhoog (zoals op het ‘verboden te roken’-pictogram). Ik begrijp waarom ik zo redeneer – rook kringelt omhoog in plaats van schuin – maar geen flauw idee waarom ik daar zo obsessief over doe.

    • Stijn says:

      Ik zet het sigareticoontje altijd horizontaal, de tegenwind die de rook achteruit blaast geeft snelheid weer 🙂

Leave a Reply