DRIVR

Gastbijdrage: Porsche 911 GT3 enkel nog met PDK ?

Er ontstond eerder deze week commotie met het gerucht dat de op til staande 911 GT3 het mogelijk wel eens zonder manuele versnellingsbak zou moeten stellen. Niet zo bijzonder daar de concurrentie al langer de linkervoet een ander takenpakket heeft gegeven. Maar toch zou het introduceren van een GT3 met PDK een grote stap zijn voor Porsche.

Porsche mag met recht en rede de laatste voorvechter van de manuele transmissies bij sportwagens genoemd worden. In 2003 was de Carrera GT al het buitenbeentje van de super sportievelingen door het schakelwerk nog volledig in handen (en voeten) van de bestuurder te geven. Dit geloof in de manuele versnellingsbak werd toen nog onderstreept door de introductie van een nieuwigheid bij het schakelen: PCCC of Porsche Ceramic Composite Clutch. Alhoewel niet eenvoudig in gebruik, waren zowel pers als het doelpubliek laaiend enthousiast over deze archaïsche maar leuke manier van schakelen met deze onvermoeibare koppeling. In de jaren die erop volgden bleven de GT3’s en GT2’s, tegen de trend in uitsluitend verkrijgbaar met drie pedalen. Het lag dan ook volledig in lijn dat Porsche, bij de introductie van de 991, zou laten weten dat ook de nieuwe GT3 ‘gespaard’ zou blijven van een PDK-transmissie. Toch duiken er nu geruchten op dat Porsche met beide vormen aan het testen is, en dat enkel de meest geschikte transmissie in de showrooms komt.

Moeten we hier nu blij of droevig om zijn? Feit is dat bijna alle racewagens het manuele pad hebben verlaten in de zoektocht naar honderdsten van seconden en knaltijden die met groter gemak worden neergezet. Maar de GT3 is dan ook (net) geen racewagen, maar een ‘track day car’. Een amateurpiloot die zijn zuurverdiende spaarcentjes heeft opgeofferd om zijn vrije dagen met adrenaline (en zweetplekken) te kleuren hoeft geen poleposition na te streven. Rauw en onversneden rijplezier staan voorop. Wanneer hand- en voetwerk op elkaar afgestemd geraken, zullen de intrinsieke kwaliteiten van de GT3 ervoor zorgen dat de man (of vrouw) achter het stuur geen mal figuur zal slaan. De GT3 heeft immers de kwaliteiten om schoonheidsfoutjes zoals een tragere schakeltijd ongedaan te maken: Agiliteit en nauwkeurigheid in korte bochten, genoeg kracht en koppel voor circuits die smeken om vermogen en haast onverwoestbare remmen zijn nog steeds een sterke cocktail.

Bovendien zijn de geleverde argumenten voor de plotse koersverandering eerder zwak: het 30% aandeel van de manuele variant in de verkoop van nieuwe 911’s en het ontbreken van klachten op de (997) Turbo S die enkel verkrijgbaar is met PDK. Het eerste is een puik resultaat als je in rekening brengt dat de manuele variant op zich liet wachten en de 991 buiten extra sportiviteit ook, contradictorisch genoeg meer GT-eigenschappen kreeg. De laatste bemerking kan helemaal weggelachen worden, wanneer in rekening wordt gebracht hoeveel eigenaren van een Turbo in het pré-PDK-tijdperk kozen voor een trage automaat. De Turbo richt zich duidelijk tot andere individuen dan een GT3.

Ik zou mijn geld dus, toch wanneer het aankomt op Porsche’s meest sportieve paradepaardjes, inzetten op de handbak, Een handbak geeft deze wagens authenticiteit waar zeker liefhebbers voor te vinden zijn. Kijk maar naar de introductie van manuele varianten voor de M5 (zowel bij de E60 als F10) in de VS. Bovendien hebben ze bij Porsche niet zomaar moeite gestoken in die nieuwe manuele transmissie met zeven versnellingen…

PS: Was Senna soms traag met een handbak?

[Bron: insideline / Foto: autoexpress]

Share Button

11 Responses

  1. Duckie 'RS says:

    Het gerucht klopt.

  2. Pieter Ameye says:

    Schot in de zaak?

    Report: Manual Transmission to be standard in 2013 911 GT3, PDK Possible Option

    Teamspeed has learned from a very close source that the new 991 GT3 will come standard in manual transmission. All those holding their breath due to previous reports of Porsche offering the next generation GT3 in PDK only, can now take a deep breath and relax, at least we are 99% sure you can.

    Power is expected to be at least 450 horsepower and as mentioned earlier, August Achleitner, the 911 project chief, confirmed that Porsche’s motorsport division is currently testing both manual and PDK versions of the new GT3.

    That report did make us rather nervous though, noting that only one transmission will ultimately be offered for sale, with Achleitner hinting PDK is the favorite to get the nod, but we now learn that the GT3 will come in manual with PDK being optional.

    http://teamspeed.com/forums/gt/71409-report-manual-transmission-standard-2013-911-gt3-pdk-possible-option.html

    • Stijn says:

      Beide opties gaan inderdaad worden aangeboden, de GT3 komt er dus zowel met manueel als PDK-S. Deze PDK-S wordt een herwerkte versie van de reeds gekende versnellingsbak met dubbele koppeling.

      • Pieter Ameye says:

        Als het dezelfde – hetzij licht gewijzigde – manuele 7-bak wordt als in de standaard 991 dan vrees ik dat er veel naar de vernieuwde PDK zullen grijpen (en laat dat denk ik net de bedoeling zijn).

        Kunnen ze achteraf de manuele bak schrappen met als argument dat de PDK-S toch veruit de populairste was.

        • Stijn says:

          Als die redenering zou gelden, dan zou de Turbo zijn handbak al lang moeten verloren hebben. Ook bij de 991 Carrera of Carrera S kiest inmiddels de meerderheid voor een PDK, maar echte rijders verkiezen toch nog een handbak dus zie Porsche dit nog lang aanbieden (desnoods als dure optie :)). Zeker bij de GT3 waar PDK(-S) wat beter zijn best zal moeten doen om zieltjes te winnen. Ik zie eigenaren van een 996 GT3 bijvoorbeeld niet meteen een wagen met PDK aanschaffen. PDK(-S) is denk ik vooral nodig om eigenaren van andere sportwagens (die vaak enkel leverbaar zijn met zo’n bak) over de streep te trekken een Porsche GT3 aan te schaffen. En natuurlijk om goede acceleratiecijfers kunnen voor te leggen (de GT3 zou anders wel eens trager naar 100 kunnen zijn dan een Carrera S), uiterst belangrijk in tooggesprekken…

  3. Stijn says:

    Niet enkel de voorstelling van de GT3 komt korter bij, maar ook van zijn racebroertje de GT3 RSR:
    http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/467643_10151151696791984_1706160094_o.jpg
    Ziet er een gemeen racemonster uit. Zal ook flink wat aan snelheid moeten winnen om opnieuw vooraan mee te spelen. Reken er dus maar op dat de motor opnieuw minstens 4-liter groot zal zijn.

  4. Stijn says:

    Leuk dat die legendarische M64 Mezger spirit blijft verderleven!

  5. Stijn says:

    Ingenieur Erhard Mössle heeft aan Car and Driver bevestigd dat Porsche interesse in de handbak blijft hebben, zeker nu gebleken is met de GT4 en Boxster Spyder dat er nog degelijk een schare liefhebbers voor is. Ook bij de volgende generatie 911 zou de handbak nog van de partij zijn. Porsche ziet de handbak inmiddels als een unique selling proposition…

    • Stijn says:

      De dealers zijn inmiddels reeds orders voor de nieuwe 991 GT3 MKII met handbak aan het uitschrijven, een handbak wordt dus terug mogelijk op de GT3… Maar meer dan waarschijnlijk niet op de GT3 RS…

Leave a Reply