DRIVR

Kies Maar: BMW 1M Coupé of HB Coupé?

Een snelle zoektocht in de DRIVR-archieven leert dat onze laatste Kies Maar al van eind november dateert. Hoog tijd om jullie dus opnieuw voor de keuze te stellen. In the red corner, met 340 pk en 450 Nm uit een drieliter zescilinder: de BMW 1M Coupé, die van collega Ken vorige zomer nog 4,5 R’en kreeg. In the blue corner, met 306 of 330 pk en 400 of 450 Nm, eveneens uit een BMW-drieliter zescilinder: de HB Coupé, made in Holland.

Noorderburen met een droom, we zijn er wel voor te vinden. Maar leek de Savage Rivale vooral een onbetaalbare boulevardcruiser, dan is de HB Coupé van de Huet Brothers meer spek voor onze DRIVR-bek. Te beginnen met de filosofie van de Nederlandse broers: “The days when goods were mostly handmade and not mass-produced in some far corner of the globe. (…) When going with an airliner was still an adventure. When there was always a place to park… for free. When racedrivers were put on a pedestal but also had a short life expectancy”. Die filosofie resulteerde in 2007 in de HB Special, een barchetta uit koolstofvezel met een zescilinder van 180 pk, een gewicht van 750 kilogram en het onderstel van een TR6.

Nu komt daar dus de HB Coupé bij, die deze keer de BMW 1M als basis neemt. Opmerkelijk: de broers maken het onderstel van de 1M na in koolstofvezel en integreren het dan in het monocoque-koetswerk. Dat maakt het naar eigen zeggen stijver en steviger. De subframes komen van BMW, waardoor HB geen astronomische investeringen moet doen om een uitstekend rijgedrag te garanderen. Ook andere onderdelen worden zoveel mogelijk bij BMW gehaald, zodat je de HB Coupé gewoon bij je lokale BMW-dealer kan laten onderhouden.

HB Coupe

HB Coupe RR

HB Coupe Race

Voorin ligt dus de drukgevoede zescilinder uit de 135i, die 306 pk uit de drieliter puurt, goed voor een sprint tot honderd in 4,3 seconden. Retrodesign maar 21st century technology: je kunt ook kiezen voor de tweeliter diesel uit de 123d, die op zijn beurt goed is voor 204 pk (0-100 in 5,6 seconden). De broers Huet zien het blijkbaar groots: naast de ‘gewone’ Coupé is er ook nog de Coupé RR, die iets lager ligt en een 220 pk sterke diesel krijgt (0-100 in 5,3 seconden), en die je in een M-versie ook kunt krijgen met een drieliter van 330 pk (0-100 in 3,8 seconden). Het vermogen van de Coupé wordt naar keuze via een manuele zesbak of zevenbak met dubbele koppeling overgebracht naar – uiteraard – de achterwielen. Voor de diesel is er ook nog een achttrapsautomaat.

Rest ons alleen nog de prijs: de diesel staat – als de broers Huet minstens 40 bestelbonnen binnenkrijgen – vanaf 68.500 euro op je oprit, de benzine vanaf 74.500 euro en de RR M vanaf 82.500 euro. Exclusief btw. Een flink pak duurder dan de 1M Coupé, maar daarvoor krijg je wel een exclusieve handgemaakte DRIVR in de plaats. Mag het dus lekker retro zijn of ga je liever voor de bijtende bulldog uit München?

 

Share Button

6 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Ik hou wel van de retrostyling van de HB Coupé – in dat opzicht ook leuk dat ze’m gewoon op stalen velgen tekenen. Alleen hoort in zo’n wagen eigenlijk een ouderwetse, atmosferische motor…

  2. Tanguy says:

    Ik vind de (meer)prijs van de HB gezien de unieke carrosserie niet eens zo gek. Ik zeg Huet!

  3. Eric says:

    Zijn toch twee heel andere beestjes, maar ik vind die HB zo gek nog niet!

  4. Fre says:

    “Opmerkelijk: de broers maken het onderstel van de 1M na in koolstofvezel en integreren het dan in het monocoque-koetswerk.”

    Dit vind ik wel bijzonder opmerkelijk. Het “kleine” prijsverschil oogt dan plots echt klein.

    Voor het overige ben ik wel te vinden voor een dergelijke Huet. Hoewel ik met een 1M al best tevreden zou zijn… 😉

  5. Luuk van Kaathoven says:

    (via Facebook)

    De HB, lekker en anders. 🙂

  6. Ken Divjak says:

    Niet evident voor een kleine coachbuilder als HB om een deal met BMW te sluiten,
    laat staan voor diens recent 1M know-how.

    Benieuwd hoe onze Noorderburen dat gefixt hebben…

Leave a Reply