DRIVR

Eerste Test: KIA Rio 1.4 109

Zuid-Korea lijkt the new black te willen worden. Waar Hyundai met de Veloster en KIA met de Soul eerder al het juk der banaliteit van zich af wisten te werpen, is het nu de beurt aan de Rio om een pak meer funk bij zijn junk te voegen. Die pakt uit met een lijn die zijn voorganger – met het charisma van een winkelkarretje – ogenblikkelijk doet vergeten, en munt het op de Polo’s, Corsa’s en MiTo’s van de Oude Wereld. Met de intenties van de Rio zit het dus snor, maar maakt hij het in de praktijk ook waar?

Niet helemaal, zo vrezen we. Toegegeven, tussen al het gedownsizede turbogeweld door moeten we weer even in de juiste mindset geraken: een atmosferische 1.4 met 136 Nm bij 4.200 toeren en 109 pk bij 6.000, dat wordt spelen met de schakelpook. Gelukkig laat de Rio dat relatief vlot en precies gebeuren – al mocht de spreiding misschien wat beter. Maar wanneer je op een onbewaakt moment toch in een te hoog verzet verzeilt, raak je meteen het pijnpunt van dit benzineblok aan: onder de 3.000 toeren valt er eigenlijk niet veel te beleven. Vlot genoeg in stadsverkeer – en hij klimt uiteindelijk niet onaardig in de toeren -, maar echte DRIVR-ambities kan je de Rio bezwaarlijk toeschrijven.

Als die ambities er al zijn, worden ze in de kiem gesmoord door het elektrisch bekrachtigde stuur. Dat voelt vooral in de rechtuitstand slap en weinig communicatief aan, waardoor je nooit echt zeker weet wat de voorwielen uitspoken. Combineer dat met een ophanging die eerder is ingesteld op comfort, en je merkt dat de Rio zich meer thuis voelt in stadsverkeer en op snelwegen dan op meanderende binnenbaantjes. Voor snelweggebruik ga je misschien beter voor de 1.4 CRDi (90 pk, 216 Nm). Ons testverbruik lag ondanks zesde versnelling met een gemiddelde van 7,2 liter ietwat aan de hoge kant. De 1.2-benzine (85 pk en 118 Nm) en de 1.1 CRDi (75 pk en 162 Nm) zijn vooral zuiniger dan hun grotere broers, maar lijken ons power te kort te komen.

Binnenin heb je in de Rio dan weer niet te klagen. Onze testwagen kreeg het hoogste van de vier uitrustingsniveaus, Sense, mee. Dat krijgt onder meer automatische koplampen, een regensensor, automatische airco, cruise control en parkeersensoren achteraan standaard. Je betaalt alleen bij voor een ingebouwd navigatiesysteem met achteruitrijcamera (999 euro), een elektrisch open dak (650 euro) en lederen zetels met zetelverwarming (1.000 euro). En dat voor een totaalprijs die bijna 3.000 euro lager ligt dan een gelijkaardige Polo. In combinatie met een aantrekkelijke lijn – die gerust nog meer in het oog mocht springen – zorgt dat ervoor dat KIA een verdienstelijke poging doet. Maar om van de Rio een echte DRIVR te maken, kunnen ze in Seoel misschien toch eens in de richting van drukvoeding kijken. Voorlopig blijft het dus een close, but no cigar.

KIA RIO 1.4

Plus Min
+ Doet zijn voorganger vergeten… – …maar mist DRIVR-eigenschappen

Weggecijferd

Motor 1.4 4-in-lijn benzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 109 pk
Koppel 136 Nm
Gewicht 1173 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,5 s
Topsnelheid 183 km/h
Gem. testverbruik 7,2 l/100 km
C02-uitstoot 124 g/km
Prijs 18.790 euro (Sense)
Fiscale pk 8

Verdict
6 op 10

Share Button

10 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Niet helemaal relevant, maar zie ik dat nu verkeerd of is KIA’s huisfotograaf de motorkap vergeten te sluiten voor dit koplampenshot? Frisse verschijning evenwel, en het zoveelste bewijs dat het duo Hyundai/KIA hun achterstand in sneltempo aan het wegwerken is. Met dank aan huisdesigner Peter ‘ex-Audi’ Schreyer.

    • heidekonijn says:

      @ Ken : Ik vroeg me al af wanneer een Alfa-ontwerper naar voor zou komen met de moed een nieuw ‘brievenbusje’ te maken, blijkbaar is Kia ze voor 🙂

  2. Niels says:

    @ Ken: Kia is design wise nu een enorme sterke partij. Van een achterstand (wegwerken) is geen sprake meer.
    Peter Schreyer is overigens “enkel” Chief design bij Kia. Voor Hyundai is dat Chris Chapman.
    http://www.cardesignnews.com/site/designers/whos_where/display/store4/item247347/

    • heidekonijn says:

      Mja, en toch zie je audi achterlichten op hyundais voor of gelijktijdig verschijnen. En lijkt die nieuwe audi a4 ‘van’ best wel wat op een i40. Misschien heeft peter toch een schetsboekje meegesmokkeld 🙂

      Leuke test overigens, maar is 18k toch niet veel geld voor zo’n autootje?

      • Niels says:

        @Heidekonijn: Het menselijk brein is ingesteld op het herkennen van eerder geregistreerde elementenn. Je “ziet”, op dezelfde manier een gezicht op de maan als dat je A4 lampen op een I40 ziet.

        Ik kan je echter garanderen dat Audi design met Hyundai design totaal niets van doen heeft. Als je mijn link even bekijkt zie je overigens ook dat er geen Audi ontwerper bij Hyundai als Chief Design werkt. Kia en Hyundai staan geheel los van elkaar, op gebied van design. De merken hebben andere design hoofden en daarmee een sterke differentiatie in hun esthetica.

        Hyundai – noch Kia design is op geen enkele wijze te vergelijken met dat van Audi. Het gehele rijtje van verhoudingen, porporties van volumes, surfacing, shutlines en detaillering is bij ieder van deze merken geheel anders.

        Een autoontwerper zal nooit (op geen enkele wijze) zijn intellectuele eigendom (lees: dat van het merk waarvoor de persoon in kwestie heeft gewerkt) kunnen of mogen meenemen naar dat van de volgende werkgever. De preventie van dergelijke scenario’s is volledig contractueel vastgelegd.

        Daarnaast is het grootste punt tegen je stelling nog niet gemaakt; er is voor geen enkele autooontwerper eer te behalen uit copy-paste gedrag. Dat wordt dan ook binnen US en Europesche studio’s, zelfs als dit juridisch mogelijk zou zijn, niet gedaan.

        • heidekonijn says:

          @Niels : Je hebt daar een goed punt ivm hoe het menselijk brein gericht is op herkenning.
          Mijn bewuste zelf geeft je dan ook 100% gelijk. Mijn onbewuste zelf vindt dat de achterlichten van een ix20 en een a1 heel veel op elkaar lijken, dat de kleine ‘sprong’ in de gordellijn boven de achterwielen van een Giulietta plots bij verschillende nieuwelingen te zien is (toevallig ook de nieuwe i30), dat de led-lijn in de voorlichten van een hyundai veel lijkt op die van de nieuwe audi’s en ga zo maar door.

          Wat betreft designers, volg ik je niet helemaal. Ik heb namelijk zo het vermoeden dat designers, of beter stylists, niet het laatste woord hebben. Al hun moeite en creativiteit ten spijt. Moest dat wel zo zijn dan hadden bv de Brera en de GT86 er anders uitgezien.

          Wat copy-paste gedrag betreft, wil ik je even herrineren aan het roemruchte pininfarina en hun 605 en 164. Ik denk niet dat de gelijkenissen die ik daar zie terug te voeren om een instinctief herkenningspatroon in mijn oerbrein.
          Mogelijk meer borderline ‘mentaal’ is de spits toelopende achterkant die ik plots overal zie : check even de Jaguar C-X75, de C-X16, de pininfarina duettotanta, de GT86 concept. Nu weet ik wel dat voor de meeste een historisch precedent is (e-type, duetto) maar toch vreemd dat sinds de 1994 fiat proto (scia) twintig jaar geen spitse achterkant te zien is en nu plots een boel proto’s verschijnen met die feature. Toch?

      • Wim Bervoets says:

        Hangt ervan af wat je wilt natuurlijk. Als al die snufjes niet hoeven, dan heb je een Lounge met dezelfde motor voor iets minder dan 15.000 euro.

        • heidekonijn says:

          Okee, maar -en ik heb het nu puur over de prijsstelling- nog geen ‘koopje’ lijkt me dan. Tenzij je gaat vergelijken met vw, maar die zijn dan ook sowieso te duur met hun ‘kleine’ wagens. Wat ze voor de up durven te vragen is bijvoorbeeld kompleet van de pot gerukt en ook de Polo is lichtjes overdreven geprijsd. Daar is een markt voor denk ik dan maar.

          Vergelijk je met een 208 5d waar je voor mijn part nog een paar jaar extra garantie bij koopt dan zit je aan ongeveer dezelfde prijs. Niet slecht maar toch ook niets wereldhervormends.

          • Stijn says:

            Gelieve de Fiesta niet vergeten, een leuke, speelse wagen. Bovendien vallen er bij Ford vaak leuke kortingen te rapen…

  3. Ken Divjak says:

    De Fiesta blijft samen met de Swift & Mini één van onze favorieten in dat segmentje.

Leave a Reply