DRIVR

BMW M135i (Concept): De Focus RS uit München

Over een echte opvolger van de nu al legendarische 1M Coupé wil men in München niet spreken, maar een lavahete opwarmer kunnen ze ons alvast voorschotelen. De M135i Hatch krijgt min of meer dezelfde hardware als de 1M, maar dan in de kakelverse carrosserie van de nieuwe 1-serie driedeurs. De M-Performance onderdelen onderstrepen bovendien zijn intenties. En de prestaties zijn niet mis: gefluisterd wordt dat deze 135i goed is voor 320pk en 440Nm koppel.

Hoewel deze M135i voorlopig nog officieel de titel Concept draagt, heeft BMW off the record reeds bevestigd dat deze knalversie binnenkort gewoon in de catalogus komt. Voorin ligt de twin-turbo 3.0 zes-in-lijn M54S motor die zijn kracht gewoontegetrouw naar de achterwielen stuurt. Maar in tegenstelling tot de achterwielaangedreven 1M Coupé zal deze sémi-M ook BMW’s xDrive vierwielaandrijving als optie krijgen. Daarmee komt deze 135i rechtstreeks in het vaarwater van de gepeperde Audi RS3.

Met een geschat gewicht van rond de 1,5 ton zal ook deze gepeperde 1-Serie echter geen lichtgewicht zijn. Onderhuidse verstevigingen, verlaagd koetswerk, opgeklopte wielkasten en extra spoorbreedte, zorgen voor een verhoogde stabiliteit en de nodige grip van de brede sloffen. Samen vertalen ze zich in een sprint naar de 100km/h in minder dan 5 seconden en een topsnelheid die traditiegetrouw gelimiteerd is op 250km/h. BMW voorzag gelukkig ook de remmen van een upgrade: Ze zijn nu 360mm voor, en 350mm achter. De specifieke bodykit en dito velgen zorgen dan weer voor de nodige street cred. Meer info volgt vanop het Salon van Genève.

Share Button

4 Responses

  1. Wim Bervoets says:

    Benieuwd of die striping de productiefase haalt.

  2. Eric says:

    Mooi kan ik ‘m niet vinden, maar gaan zal het ongetwijfeld. Wel apart dat jullie na de titel geen vergelijk meer met de Focus maken. Kan deze 1 (ook) op prijs concurreren?

    • Ken Divjak says:

      Hatchback, 320pk, tweewielaangedreven, hoonigan – de gelijkenissen zijn legio.

      Maar je hebt gelijk; qua prijs gaat dit eerder een RS500 worden 🙁

      Of in xDrive-vorm: een Audi RS3
      (waar het verbazingwekkend stil rond blijft in octaanmiddens…)

  3. Benny Herdewyn says:

    Dit zal dan wel de enige zescilinder in het gamma worden? De vermogens illustreren dat we toch verwend zijn geworden vandaag: 320pk vonden we midden jaren 90 nog fenomenaal op een E36 M3… al had die nog wel een ander beest onder de neus.

    Wat de vormgeving betreft, doet dit wat ‘Bangle’ aan, hoewel hij al een tijd weg is uit Beieren: in the flesh is een 1 een heel andere auto dan op foto (wat nog niet meteen wil zeggen dat het een klassieke schoonheid is).

Leave a Reply