DRIVR

Eerste Test: Hyundai Veloster 1.6 DCT

Net als grote concurrent Scirocco heeft de Hyundai Veloster sinds kort een dual clutch transmission in de catalogus. Volkswagen pionierde de technologie in 2003 op de Golf IV R32, en sindsdien is ze aan een stille, maar onstuitbare opmars bezig. Want vergis je niet: volgens velen is de DCT niet zomaar een automaat, maar niets minder dan de toekomst van de versnellingsbak, ook – of zelfs vooral – in sportieve wagens.

Niet voor niets bieden quasi alle moderne supercars alleen nog zo’n gerobotiseerde transmissie met dubbele koppeling aan – behalve de Lamborghini Aventador, wiens single clutch-robotbak felle kritiek te slikken krijgt. Ook in de iets bescheidener cockpit van de Veloster valt meteen op welke troeven de DCT op tafel legt: het schakelen verloopt sneller dan manueel mogelijk; de overgangen zijn naadloos, zelfs bij volgas; de acceleratie ononderbroken. Alleen de betrokkenheid van een gedegen handbak ontbreekt.

Dat gezegd zijnde, blijkt Hyundai’s eerste poging niet meteen volmaakt. Veel Europese alternatieven reageren nog net iets alerter, en zodra de pook in de automatische stand gaat, verdwijnt het rijplezier als sneeuw voor de zon. De software moet vaak te lang zoeken naar de juiste versnelling en holt continu achter de feiten aan – terugschakelen kan immers pas enkele momenten nádat je rechtervoet het commando daartoe gegeven heeft. In de praktijk beroer je dus liever met twee vingers de minuscule schakelflapjes achter het stuur, want twee tandjes terugklikken voor een herneming is standaardprotocol in de Veloster. De atmosferische 1.6 heeft nu eenmaal niet genoeg puf onderin om 1.255 kg vooruit te branden.

En bovenin evenmin, eigenlijk. Nooit voelt de Veloster aan alsof hij 140 pk in huis heeft. We preken hiermee misschien tegen onze eigen filosofie, maar de introductie van de turboversie later dit jaar zal hem goed doen. Vooral als die pk- en Nm-boost gepaard gaat met een verscherping van de ophanging, want diens comfortabele inborst past simpelweg niet bij een schreeuwerige sportcoupé. Terecht vroeg collega Ken Divjak zich in zijn lanceringsverslag afgelopen zomer af “waarom stevige bulten en korte oneffenheden het geheel zo van de wijs brengen”. Zet dat maar op het conto van de zachte, maar korte veren, die onder zware belasting abrupt in de dempers knallen aan het einde van hun veerweg.

Niet bevorderlijk voor het vertrouwen, net als het lichte, communicatiegestoorde stuur en de onverwacht felle zijwindgevoeligheid. Ook de versnellingsbak heeft zo zijn storende kantjes, zoals de artificiële kruipmodus die een vloeistofkoppeling moet imiteren en het (verrassend genoeg) hogere verbruik ten opzichte van de handbak. Ook mét DCT blijft de Veloster dus veel show zonder go. De beloftes van zijn dynamische uiterlijk kan hij op geen enkel moment waarmaken, en da’s ronduit jammer voor een van de meeste originele creaties op de automarkt. Dan maar uitkijken naar de herkansing in de vorm van de 1.6 Turbo, die komende lente bij de dealer staat.

HYUNDAI VELOSTER 1.6 DCT

Plus Min
+ Show – Go

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn atmo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 140 pk
Koppel 167 Nm
Gewicht 1.255 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,8 s
Topsnelheid 201 km/h
Gem. normverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 148 g/km
Prijs 22.949 euro
Fiscale PK 9

Verdict

6 op 10

Share Button

16 Responses

  1. Thierry 911 says:

    Drie R’en? Lijkt mij nogal genereus als ik je tekst zo lees. Ze zien er wel geinig uit inderdaad, maar ben er tot op heden geen tegengekomen.

    • Pieter Fret says:

      Buispunten uitdelen doen we doorgaans niet op DRIVR (kijk er ons testarchief maar op na: http://drivr.be/rijtests/ ), om de simpele reden dat er zo goed als geen écht slechte auto’s meer gemaakt worden.

      De Veloster verdient niet meer, maar ook niet minder dan een zes op tien. Alles doet zijn werk, maar hij mist overal net dat tikje meer om echt ergens in uit te blinken.

      • bAAx says:

        Wat zeg je op het volgende argument: “als de objecten die je wil beoordelen verschuiven ten opzichte van je schaal, moet je je schaal aanpassen”? Als ik de beschrijving van de wagen zo lees krijg ik de kriebels! Stuurgevoel van niks, ophanging van karton, motor van kurk.. In het huidig klimaat vliegt dat toch naar het onderste schap, niet? Ok, ziet er (relatief) lekker uit, zeker gedurfd waarvoor kudos.. Voorlaatste schap! Last offer 😉

        • bAAx says:

          Ik snap natuurlijk jullie standpunt ook.. De hand die voedt niet bijten etc.. ?

          Ik vraag me af of de toevoeging van de turbo een volledige game-changer zal zijn, is is voor de rest precies nog wel wat werk?

        • Ken Divjak says:

          Goh – dat met die score op vijf staat al langer ter discussie.

          Wil je die opgedeeld zien in verschillende aspecten, dan zou ik er:

          – 3,5 geven op handling
          – 3 op performance
          – 2,5 op usability (da achterbank lijdt onder het ver insnijdende kofferdeksek)
          – en 4 op feelgood

          Het merendeel van de kopers kiest enkel op het laaste aspect, en die krijgen “de laatste ‘IT’-car beter dan het heetste scheurijzer uit de catalogus” zoals ik al eerder schreef.

          Kortom: “De Veloster zal het daarom vooral van andere kwaliteiten moeten hebben – zoals de goede prijs-kwaliteitsverhouding, vijf jaar waarborg en rijke standaarduitrusting – om kopers over de streep te trekken”.

          Alleen heeft Pieter dat iets scherper verwoord 🙂

  2. fantaflesdopke says:

    Wat betreft de gerobotiseerde versnellingsbak: er zijn nog een pak constructeurs die koppig weigeren om die op sportieve modellen als optie aan te bieden, ook al hebben ze die in de rekken liggen …
    Het eerste voorbeeld dat in mijn gedachten komt: Ford 🙁
    Ja, er komt een nieuwe Focus ST, nee, je kunt er geen krijgen met Powershift (DSG) bak!
    Belachelijk, als je weet dat er interesse voor bestaat bij een groot deel van de potentiële kopers, én dat dezelfde combinatie van motorblok en Powershift wel te krijgen is in de Mondeo. Dom, dommer, domst?

    • Pieter Ameye says:

      Daar slaat Ford inderdaad de bal compleet mis.

      Ze geloven niet in schakelflippers achter het stuur, maar wel in hun knullige knop op de zijkant van de pook. Snappen wie snappen kan.

      img_1779

      • fantaflesdopke says:

        Yep, heb zo eens eentje gehad om een weekend te testen, in vergelijking met hun voorgaande automaten was het een schitterende evolutie. Maar die domme knop op de pook hé, niets waard … Ach, er zijn nog constructeurs die aan struisvogelpolitiek doen, ze moeten de gevolgen maar dragen. Ik heb zelf een Ford-garagist in de familie, rij nu met een Focus ST, maar de volgende wordt waarschijnlijk géén Ford omdat ze de combinatie sportief/automaat niet aanbieden.

  3. Ken Divjak says:

    Hyundai had de lancering van de Veloster moeten uitstellen tot de 1.6 turbo klaar was.

    Dan hadden ze onmiddellijk een koppelrijkere light-pressure versie (met pakweg 136pk) kunnen aanbieden, en de potentere variant naderhand.

    Nog gezwegen van de voor Europa zo belangrijke diesel…

    Doorsnee atmovermogen komt gewoon niet uit de voeten met 1350kg gewicht,
    en verstookt bijgevolg teveel.

    Kortom: het viersterrendesign verdient beter, en daar zal een DCT weinig aan veranderen.

    Bring on the turbo.

    • Stijn says:

      Verstookt veel? In Autogids was het net een van hun zuinigste wagens op benzine (met handbak maar een dubbele koppeling gaat hier geen negatieve verandering in brengen). Ik zie het als een betaalbare, zuinige coupé voor mensen die geen bochtenridders zijn. En dat is toch het gros van de consumenten. In Autogids waren ze dan ook best tevreden over deze wagen.

      • Ken Divjak says:

        Op de Belgische lancering gaf mijn boordcomputer (na een gemengd en zeker niet overdreven snel parcours) 8,7l aan – met uitschieters boven de negen als er even gelegenheid toe was.

        Pieter Fret staat bekend als één van de zuinigere jongens op de redactie, dus ben ook ik wel eens benieuwd wat hij op het eind van de rit op zijn BC staan had.

        Pieter?

        • Pieter Fret says:

          Dat was ook iets van een 8 l/100 km. Al zegt dat op zich niet veel, wegens andere bestuurder en parcours.

          Wat dan weer wél boekdelen spreekt, is dat het gemiddelde normverbruik met (zogenaamd hyperefficiënte) DCT omhoog gaat van 5,6 naar 6,2 l/100km (en de CO2-uitstoot van 137 naar 148 g/km). Bij de meeste Europese constructeurs zie je eerder een omgekeerde evolutie; het bewijs dat er nog werk aan de winkel is bij Hyundai.

          @Stijn: “Ik zie het als een betaalbare, zuinige coupé voor mensen die geen bochtenridders zijn.” Maak daar “relatief zuinig” van (mits de juiste rijstijl) en ik ben akkoord – meteen ook de reden waarom de Veloster toch nog 3 R’en krijgt. Ik besef dat onze specifieke eisen niet voor de hele bevolking gelden 😉

          • Ken Divjak says:

            Inderdaad vreemd in een tijd waarin de meeste DCT’s net gelijkaardige of zelfs scherpere gemiddeldes laten optekenen…

            Maar goed: VAG’s allereerste DSG (op de Golf IV R32) zat lang niet zo snor als de huidige, en zo moet je ook Hyundai’s eerste DCT beschouwen.

            De Koreanen halen trouwens sneller terrein op dan de concurrentie ooit gedaan heeft – dus dat komt wel goed.

          • Pieter Fret says:

            Absoluut. Het feit dat we ze überhaupt al vergelijken met merken als VW zegt veel – enkele jaren geleden zat Hyundai nog in de klas van Dacia, Lada en consorten. Maar de normen in hun nieuwe concurrentieomgeving liggen natuurlijk erg hoog. Dat overbrug je niet zomaar bij de eerste poging.

          • Stijn says:

            Inderdaad straf, ouderwetse automaten met koppelomvormer verbruiken wat meer. Maar systemen met een dubbele koppeling zouden net iets zuiniger moeten zijn in vergelijking met een manuele versnellingsbak. In Autogids, met manuele versnellingsbak, kwamen ze na een testperiode van een 1000km op, meen ik me te herinneren, minder dan 7 liter (dit is inclusief prestatiemetingen). Een van de zuinigste benzinewagens die ze aan de tand hadden gevoeld.

  4. Ken Divjak says:

    De Europese cijfers van de Turbo zijn bekend:

    in tegenstelling tot de Amerikaanse versie met dik 200pk krijgen wij 186pk en 270Nm – goed voor 0-100 km/h in 8,4 tellen en een top van 214 km/h.

Leave a Reply